23948sdkhjf

Mercedes eldrivna transportbil är här

Budcompaniett är först i Sverige med Mercedes-Benz E-Vito.

Det är brist på elektrifierade transportbilsmodeller. Men, nyligen berättade Leaseplan att de börjar ta in kinesiska SAIC Maxus EV80 till Sverige med möjlighet för kunder att teckna leasingavtal. 

Och nu har Upplands motor levererat den helt nya eldrivna Mercedes-Benz E-Vito till de första svenska kunderna.  

– Eldrivna transportbilar har en stor potential, inte minst i innerstadsområden, säger Bengt Larsson, försäljningschef för Mercedes-Benz Transportbilar på den svenska marknaden, i ett pressmeddelande. 

Det är Budcompaniett som beställt de tre första E-Vito. De är ett av Stockholms största budbolag och har sedan länge ett samarbete med Mercedes och Upplands motor. 

– Det känns jätteroligt att vara bland de första som ställer om till miljöbilar på riktigt. Det blir högre investeringskostnader för oss men långsiktigt blir det miljömässiga vinster, vilket jag tycker är bra, säger Owe Larsson, vd på Budcompaniett. 

E-Vito har en maxlast på 925 kilo och en räckvidd på 15 mil, vilket gör att den klarar de sträckor som en budfirma kör i innerstaden. Batteriet laddas fullt på sex timmar, och med den nya tekniken tar det inte upp någon plats i lastutrymmet, vilket gör att E-Vito har utrymme för 6,6 kubikmeter.  

Det går dock inte att gå och köpa en E-Vito på den svenska marknaden i dag. Budcompaniett, och snart några andra svenska kunder, har fått ta del av en förleverans. Säljstarten sker i höst och de första bilarna kommer att levereras under första halvåret 2020. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094