23948sdkhjf

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Martin och Servera har beslutat att bygga ett nytt lager på 28 000 kvadratmeter. Placeringen innebär att man stannar kvar i Norrköping, där man funnits sedan 1964 med sitt förra lager. Här arbetar redan 400 personer och de är en viktig anledning att stanna kvar i staden. 

– För oss har det varit viktigt att bygga nytt just här i Norrköping. Dels för det gynnsamma logistiska läget – men också för att vi vill ha med oss all den kompetens som finns hos medarbetarna här, säger Stefan Bergström Hedmark, vd för Martin och Servera logistik, i ett pressmeddelande. 

Martin och Servera har redan fått option på en tomt i Herstadberg, precis norr om staden, och någon kilometer norr om sitt nuvarande lager, med nära koppling till E4. Man planerar för automatisering i vissa delar av lagret, som plocket av lågfrekventa produkter. Den manuella verksamheten arbetar i dag redan med digitaliserad röststyrning och smart lagerhantering.  

Redan tidigare har bolaget moderniserat sin lagerstruktur i övriga delar av landet, där det här blir den fjärde och sista delen i den processen, jämte lagren i Halmstad, Umeå och Enköping, som färdigställdes 2010, respektive 2016 och 2017. 

 – Det här är ett beslut som vi här i Norrköping har väntat på, så jag känner stor glädje. Nu kommer vi att få moderna och ändamålsenliga lokaler och kan utveckla verksamheten, men viktigast av allt är att medarbetarna kan känna sig trygga med oss som arbetsgivare för lång tid framöver, säger platschef Charlotta Gromulski. 

Nästa steg i processen blir nu att skapa underlaget för en upphandling av byggnation och hyresavtal, och att ansöka om bygglov på tomten. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.207