23948sdkhjf

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Martin och Servera har beslutat att bygga ett nytt lager på 28 000 kvadratmeter. Placeringen innebär att man stannar kvar i Norrköping, där man funnits sedan 1964 med sitt förra lager. Här arbetar redan 400 personer och de är en viktig anledning att stanna kvar i staden. 

– För oss har det varit viktigt att bygga nytt just här i Norrköping. Dels för det gynnsamma logistiska läget – men också för att vi vill ha med oss all den kompetens som finns hos medarbetarna här, säger Stefan Bergström Hedmark, vd för Martin och Servera logistik, i ett pressmeddelande. 

Martin och Servera har redan fått option på en tomt i Herstadberg, precis norr om staden, och någon kilometer norr om sitt nuvarande lager, med nära koppling till E4. Man planerar för automatisering i vissa delar av lagret, som plocket av lågfrekventa produkter. Den manuella verksamheten arbetar i dag redan med digitaliserad röststyrning och smart lagerhantering.  

Redan tidigare har bolaget moderniserat sin lagerstruktur i övriga delar av landet, där det här blir den fjärde och sista delen i den processen, jämte lagren i Halmstad, Umeå och Enköping, som färdigställdes 2010, respektive 2016 och 2017. 

 – Det här är ett beslut som vi här i Norrköping har väntat på, så jag känner stor glädje. Nu kommer vi att få moderna och ändamålsenliga lokaler och kan utveckla verksamheten, men viktigast av allt är att medarbetarna kan känna sig trygga med oss som arbetsgivare för lång tid framöver, säger platschef Charlotta Gromulski. 

Nästa steg i processen blir nu att skapa underlaget för en upphandling av byggnation och hyresavtal, och att ansöka om bygglov på tomten. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång i början av 2020.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Nyhetsbrev

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Arkiv

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

Här byggstartar Axfood sitt megalager

Bygger 104 000 kvadratmeter i Bålsta.

De utvecklar stort logistikområde i Järna

DHL bygger ut i Rosersberg

Trelleborg ökar flödet med helautomatisk gate

Samarbetar med Hogia om rullande incheckning till hamnen.

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.16