23948sdkhjf

”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Jag ställer frågan redan när jag förklarar varför vi vill intervjua henne. Är det inte ett drömjobb hon sitter på? Under 2018 har Jollyroom expanderat starkt och presenterat en rad logistiksatsningar där nya lager avlöst varandra, en ny paketterminal ska hjälpa Postnord på traven, ett Autostorelager tagits i drift och en ny förpackningsanläggning ska skräddarsy kartongerna. Och som ansvarig sitter alltså Cecilia Olsson, logistikchef för bolaget. 

– Det kan ju vara ett mardrömsjobb också, säger hon med ett stort skratt. 

Det är ett skämt, det märker man när hon börjar berätta om Jollyrooms lager och logistik. För Cecilia Olsson är en passionerad lagernörd. Men sant är att man expanderat så starkt att de senaste åren handlat mest om att släcka bränder och att man först nu har börjat hitta ett läge där man kan arbeta proaktivt. 

– Det har gått så fruktansvärt fort. Vi har haft månader där vi fördubblat försäljningen jämfört med månaden innan, då är det bara akutåtgärder som gäller. Det känns som om jag inte har gjort något annat än att öppna lager sedan jag började här för tre år sedan. 

Jollyroom är Nordens största e-handlare för barn- och babyprodukter. Man grundades 2010 och säljer allt ifrån leksaker, kläder och fritidsprylar till säkerhetprodukter och möbler för barnrummet. 2017 gick man över en miljard kronor i omsättning och tillväxten fortsätter. 

Tillsammans går vi igenom Jollyrooms pussel av lager och funktioner. Sitt stora lager, på 20 000 kvadratmeter för smågods, har man i Sörred på Hisingen. Här finns alla varor som får plats i en Autostoreback. Mellangodslagret på 15 000 kvadratmeter finns på Transportgatan i Tagene på Hisingen. Här hanterar man gods som är större än Autostore men som klarar Postnords mått för utlämningsställen. Storgodslagret ligger på Förrådsgatan i Arendal och här sorteras allt gods som inte går att hantera maskinellt, det kan vara studsmattor eller möbler. 

Detta är de tre utleveranslagren. Utöver dessa finns två buffertlager på Tagenevägen som är 10 000 kvadratmeter vardera och så har man 30 000 pallplatser hos tredjepartslogistikerna Agility, Damco och Leman. Dessutom har man lokaler för att ta emot returer i Sävedalen. 

Rockaderna är inte slut, utan nu börjar arbetet för att komma i kapp och konsolidera på allvar. Redan i februari och maj öppnar man i samarbete med Prologis två nya lager på 5 000 och 15 000 kvadratmeter på gångavstånd från smågodslagret i Sörred. Samtidigt avslutar man sina 3PL-avtal. 

– Vi har ganska bra priser hos våra 3PL-aktörer, men det handlar mycket om tillgängligheten på godset. Vi behöver ibland få över tio pallar snabbt för att en artikel säljer mer än prognosen, och det är alltid svårare när man ska kommunicera med en tredje part. 

Men den slutgiltiga etableringen blir ett gigantiskt lager på 35 000 kvadratmeter tillsammans med Castellum, i anslutning till smågodslagret. 

– Ja, det ska förhoppningsvis vara klart i april eller maj 2020. Då stänger vi ner vårt mellangodslager och båda buffertlagren och är samlade i Sörred.  

– Vi har egentligen en tanke om att vi då är stora nog för Göteborg. Ska vi växa mer handlar det nog om att titta på andra ställen i Europa. Blir vi större lagermässigt här börjar det bli ineffektivt. 

Jollyrooms tillväxttakt gör att man fortfarande har kvar mycket av det mindre företagets sätt att tänka och arbeta, både på gott och ont. 

– Det är bra att vi har en väldigt platt organisation. Min personal pratar med vd:n och han är nere och springer på golvet. Men det kan också göra att allt inte blir så effektivt när alla är inne och petar lite överallt. Vi ska försöka att bli lite mer standardiserade, men vi vill också behålla mentaliteten där alla är delaktiga.  

Personalen har spelat stor roll för flera stora beslut hos Jollyroom. Många av dem har varit med sedan företaget var långt mindre och de har byggt upp en särskild kompetens. Innan man bestämde sig för att satsa fullt ut i Göteborg tittade man till exempel på lösningar för Landvetter, Borås och Jönköping. 

 Men vi kände att vi kommer att förlora så mycket personal och det tror jag kan sänka ett sådant här bolag. Personalen är den viktigaste resursen vi har och den är också en stor kostnad. Ska man flytta någonstans och kanske gå upp några procent i personal på grund av att den inte är lika kompetent, kunde vara förödande. 

Fortfarande är Norden Jollyrooms hemmamarknad, men efter en lyckad smygstart i Tyskland öppnar sig nu kontinenten på allvar. 

– Planen är att vi ska fortsätta så med fler länder och när en större del av vår omsättning ligger nedanför Danmark så är det nog vettigare att titta på ett lager där nere, i Tyskland, Holland någonstans för att täcka den marknaden. 

Under året har Jollyroom gjort flera större investeringar i sitt smågodslager. Efter julhandeln 2017, då många barn inte fick sina julklappar i tid efter att pakethanteringen hos Postnord havererat, var man tvungen att göra något.  

 – Vår volym hade blivit så betydande att vi var tvungna att försöka sprida vårt gods. Vi köpte en jättestor scanner, liknande Postnords egen, och så byggde vi banor ut i fler portar. Alla paket delas upp på olika band, till olika länder och terminaler. Så vi har kört våra paket till sju terminaler istället för att allt går till Härryda, säger Cecilia Olsson. 

Under hösten började man sedan att använda sig av en anläggning som skräddarsyr paketkartongerna, något som inte minst ger ekonomiska och miljömässiga vinster med mindre fyllnadsmaterial och bättre fyllnadsgrad i transporterna. Men det ger också en avsevärd vinst i packtider 

– Vi såg snabbt att den investeringen hämtar vi hem blixtfort. Att plocka en order tar bara några sekunder, men att resa kartongen, tejpa ihop den, fylla den med bubbel och försluta den, det tar tid. 

– Vi fick rådet att inte köpa en maskin med knivar i, för de blir slöa och måste bytas och det går visserligen snabbt, men vi har sådana flöden att det innebär att det plötsligt står femtio kartonger på golvet. Det blir också mycket damm och partiklar och det är inte bra i en automatiserad anläggning.  

Men den största satsningen har varit det Autostoresystem som numera pryder smågodslagret i Sörred. Arbetet har pågått i två år, och Cecila Olsson var själv ganska övertygad om att Autostore hade för stora begränsningar i storleken på varorna. Hon tänkte mer shuttlebaserat och lade ner en hel del tid på att göra beräkningar. 

– Sedan blev vi osäkra, för det var väldigt långa leverans- uppbyggnads- och implementeringstider på allting. Vi bestämde oss för att vänta med beslutet och i slutet på januari ringde Element vår vd och mer eller mindre lovade att de kunde göra det på åtta veckor. Och då sa vi att om ni klarar det så kör vi. Den snabba leveranstiden fick en knut att släppa.   

Den stora osäkerheten handlade bland annat om att man skulle tvingas dela upp många ordrar med storleksbegränsningen. Men de insåg snart att de skulle hämta hem den kostnaden med automationen eftersom den sänker både behovet av yta och av plockare.  

Element höll sitt löfte. Och i juli fylldes backarna med artiklar och systemet startades.  

Hur var det då med det där mardrömsjobbet? Jo, man kan ana att julhandeln 2017 med råge infriar de kriterierna. Men samtidigt verkar Cecilia Olsson alltid hitta uppsidorna med sitt jobb. Kanske för att hon alltid tycks hantera utmaningarna tillsammans med de andra på Jollyroom. Årets julhandel klarade man utan några större störningar. 

– Vi var lite försiktare i år när det gällde att sätta sista beställningsdag innan jul. Det påverkade ju vår försäljning en del i slutet av december, men det gjorde också att vi kunde gå hem på julledighet efter att ha fått ut alla människors julklappar, vilket var en otroligt skön känsla för hela min personal. 

Själv började hon sin resa med att packa Lindex ordrar på DHL Supply chain för snart 20 år sedan. Nu har hon tagit Jollyroom genom den mest dramatiska tillväxtfasen och kan börja blicka framåt på allvar. Under 2019 är storgodslagret nere i hamnen ett av de stora förbättringsområdena. Det ska ligga kvar, men har inte riktigt fått den uppmärksamhet det behöver. 

– Det har varit sådant fokus på smågods, så att vi inte hunnit med storgodset riktigt. Där har vi fortfarande en del tunga lyft för personalen och det vill jag ha bort, för det är inte bra. Hanteringen måste bli snabbare, effektivare och snällare mot personalen. 

 

 

FAKTA 

Cecilia Olsson 

Gör just nu: Logistikchef på Jollyroom 

Bland tidigare uppdrag: Team leader, supervisor, warehouse manager och key account manager på DHL Supply chain Fashion and retail. 

 

Citat: Det känns som om jag inte har gjort något annat än att öppna lager sedan jag började här för tre år sedan. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Nästa generation tar över på GN Transport

Tar steget upp efter åtta år i företaget.

De ska utveckla Norrköpings nya logistikområde

”Affären följer vår uttalade strategi att växa inom logistiksegmentet.”

Terntank köper gasdrivna tankfartyg

Kommer att gå i trafik på Östersjön och Nordsjön 2021. 

LKAB i pilotprojekt med Inlandsbanan

Jobb & Karriär
Ny rederidirektör på Sjöfartsverket

Kommer direkt från Preem.

Nu kan du köpa Volvos ellastbilar

Sedan februari rullar Volvos ellastbilar på gatorna. Men nu är det fritt fram för alla att köpa.

Nyhetsbrev

De ska automatisera Axfoods superlager

Tyska bolaget får miljardavtalet i Axfoods nya jättebygge.

Arkiv

Tunga norska kontrakt för Green cargo

Tecknar avtal med Schenker och Aga.

Yaytrade anlitar Airmee för upplockningstjänst

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

Här är detaljerna om Nellys nya lager

1

Intervju
”Energitillgången kan vara en dealbreaker”

Logicenters står mitt i en stekhet bransch. Vi har pratat med chefen Matthias Kettelhoit om marknadens trender och bolagets strategier.

Fyra år längre och tre miljarder dyrare för Förbifarten

Nu släpper Trafikverket sin nya tidsplan för Förbifart Stockholm.

Stora vinster i att bli av med stopp

Ett göteborgsföretag har tagit fram en metod för att väga lastbilar utan att de behöver stanna på vågen.

Ntex i uppköp – satsar stort på svenska marknaden

Siktar på en miljard i omsättning bara i Sverige.

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Så blir Julas Postnordterminal

Här är Postnords strategi inför årets black friday

Snart är det dags för e-handelns största högtider.

Allt fler söker till transportprogrammet

Jobb & Karriär
Hon blir Catenas CFO

Ledningsförändringar i fastighetsbolaget.

Schenker byter till Zetes Androidterminaler

Tung konferens på Logistik och Transport

"Pär Svärdson från Apotea kommer, Ikea och Google är på plats, det blir ett väldigt bra program."

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Så ska luften minskas i paketen

Eton väljer Autostore

Catena säljer 95 000 kvadratmeter i Nykvarn

Einride tar in kvarts miljard

Beijer går till molnbaserad ruttplanering

SLP köper stort

De blev Årets transportskola

Schenker säljer Bring Frigos lager

Widrikssons expanderar i Göteborg

Vätterleden flyttar från Kungsbacka 

Åland post erövrar Norden – på väg mot Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Sänd till en kollega

0.144