23948sdkhjf

De öppnar för miljölastbilspremie

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikanalys har analyserat hur man ska kunna främja utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp.

På regeringens uppdrag har Trafikanalys gått igenom olika möjligheter för att skynda på introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp av växthusgaser. I sin rapport skriver man att 97 procent av de 84 000 tunga lastbilarna i Sverige är dieseldrivna och att bara 1,4 procent särskilt är producerade för alternativa drivmedel. Med en nyregistrering på 8 000 tunga lastbilar om året, tror Trafikanalys att omställningen till en fossilfri flotta kommer att gå långsammare än för personbilar och bussar. 

Nu föreslår alltså Trafikanalys att man inför en miljölastbilspremie för de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol. Premien skulle täcka 40 procent av merkostnaden för fordonet, i en jämförelse med motsvarande diesellastbil. För små och medelstora företag föreslår man att premien till en början läggs på 60 och 50 procent. 

För att de här lastbilarna ska stanna i Sverige bör premien villkoras med att fordonet ska vara kvar i fordonsregistret i fem år. 

Trafikanalys bedömer att premien redan tidigt kommer att omfatta många gasfordon, men att antalet ellastbilar med tiden kan växa ganska snabbt. Enligt myndighetens förslag kan miljölastbilspremien införas 2020 och i så fall kräva cirka 60 miljoner första året. 

Det finns andra åtgärder som kunde vara mer effektiva, men svåra att genomföra. Trafikanalys ger exempel som drivmedelsbeskattning, som inte är lämplig när man vänder sig mot just lastbilar, en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, som hindras av europeisk lagstiftning, och höjd skatt på lastbilar med sämre kimategenskaper, som man bedömer är svår att införa på marknadsmässiga grunder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Arkiv
2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145