23948sdkhjf

De öppnar för miljölastbilspremie

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikanalys har analyserat hur man ska kunna främja utvecklingen mot lägre koldioxidutsläpp.

På regeringens uppdrag har Trafikanalys gått igenom olika möjligheter för att skynda på introduktionen av tunga fordon med låga utsläpp av växthusgaser. I sin rapport skriver man att 97 procent av de 84 000 tunga lastbilarna i Sverige är dieseldrivna och att bara 1,4 procent särskilt är producerade för alternativa drivmedel. Med en nyregistrering på 8 000 tunga lastbilar om året, tror Trafikanalys att omställningen till en fossilfri flotta kommer att gå långsammare än för personbilar och bussar. 

Nu föreslår alltså Trafikanalys att man inför en miljölastbilspremie för de som köper fabriksnya lastbilar med en totalvikt över 16 ton, förutsatt att fordonen drivs med el, gas eller etanol. Premien skulle täcka 40 procent av merkostnaden för fordonet, i en jämförelse med motsvarande diesellastbil. För små och medelstora företag föreslår man att premien till en början läggs på 60 och 50 procent. 

För att de här lastbilarna ska stanna i Sverige bör premien villkoras med att fordonet ska vara kvar i fordonsregistret i fem år. 

Trafikanalys bedömer att premien redan tidigt kommer att omfatta många gasfordon, men att antalet ellastbilar med tiden kan växa ganska snabbt. Enligt myndighetens förslag kan miljölastbilspremien införas 2020 och i så fall kräva cirka 60 miljoner första året. 

Det finns andra åtgärder som kunde vara mer effektiva, men svåra att genomföra. Trafikanalys ger exempel som drivmedelsbeskattning, som inte är lämplig när man vänder sig mot just lastbilar, en koldioxiddifferentierad kilometerskatt, som hindras av europeisk lagstiftning, och höjd skatt på lastbilar med sämre kimategenskaper, som man bedömer är svår att införa på marknadsmässiga grunder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Frode Laursen blir 166 000 kvadratmeter i Åstorp

Har just påbörjat sin tredje stora lagerbyggnad vid terminalen.

Nykomlingen köper Postnords Ljungbyterminal

Lantmännen öppnade i Hargshamn 

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Nyhetsbrev

NCC får bygga höglagret i Gävle hamn

Arkiv

Premiär: Första förarlösa transporten i dag

15 maj rullade den första T-poden mellan DB Schenkers anläggningar i Jönköping.

DFDS tar över Stora Ensos trafik till Zeebrygge

NCC lägger ner Loop industries

Den hyllade startupen saknar stöd av investerare.

Schenker gör staden fossilfri

Reducerar utsläppen med 100 procent redan nästa år.

Jobb & Karriär
Ny vd till Alltransport

Han blir vd och koncernchef när Jan Håkansson lämnar.

Scania i rikskampanj för servicetekniker

Plus

Intervju
”Jag ser jobbet som en undervärderad aktie”

Med Ted Söderholm som vd gör Green cargo ett avsteg från principen att sätta en järnvägare i toppen. Kan han bli den som sätter det statliga sorgebarnet på spåret igen? Transportnet har fått en intervju.

APM öppnar inlandsterminal i Gävle

En del i nya satsningen The Gothenburg gateway.

Regeringen vill digitalisera fraktsedlar

Odd Molly väljer Norrköping

Satsar på e-handeln och flyttar all logistik och distribution.

MSC utökar sina svenska anlöp

Jobb & Karriär
Wibax värvar logistikchef från Metso

Ska utveckla driften av åkeriet och cisternparkerna.

DSV installerar alkobommar

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Einride inleder nytt svenskt samarbete

Sätter upp pilotprojekt i Västerås.

Skanska säljer Postnords nya Helsingborgsanläggning

Ska stå klar under första kvartalet 2020.

Jobb & Karriär
Speed group varslar 30 anställda – presenterar ny vd

Fallande lönsamhet får Borås största arbetsgivare att dra ner på tjänstemannasidan.

Unga Boxflow landar ny TPL-partner

Nu kommer Postnords nya pakettjänst

De startar ny podcast om logistik

GDL vann Bergendahls upphandling

GN Transport bygger för utökad kapacitet

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Se alla Företagens egna nyheter

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.135