23948sdkhjf

Underskatta inte ett gammalt stickspår

Så förvandlas en leråker till en strategisk logistikpunkt, skriver Ann-Britt Asplund, logistikansvarig på Mellanskog.

Tänk dig en leråker. Tuvig och dan ligger den intill ett gammalt industrispår. Eller föreställ dig en bortglömd grusplan intill ett annat outnyttjat industrispår. Det låter ju hur mossigt som helst och inte alls framåtriktat och strategiskt viktig för något vettigt företag i dagens högteknologiska Sverige, eller?

Men låt oss börja i en annan ände; svensk skogsindustri går som tåget. Förra året kom Södras storsatsning på bruket i Värö igång. Ett annat gigantiskt tillskott är SCA:s bruk i Östrand som startade upp i somras. Billerud Korsnäs bygger för fullt i Gruvön. Flera av dessa storsatsningar skruvar upp kraven på råvaruförsörjningen flerfalt, då de byggs i redan trånga sektorer. Alla dessa nämnda aktörer har också behov av tillgång till stora järnvägssystem för sin råvaruförsörjning.

Det är här Mellanskogs stora satsningar på spårnära terminalytor kommer in. Genom att anlägga nya markanläggningar och skapa möjlighet till effektiv lastning kan vi stötta industrin i dess råvaruförsörjning. Dessutom kan vi skapa medlemsnytta till alla tusentals, små och stora, skogsägare som är Mellanskogs ägare. Vi gör det genom att utöka avsättningsområdet till nya regioner utanför vår traditionella marknad.

Lägena för terminalytor är delvis utvalda med hjälp av avancerad flödesoptimering – och plötsligt blir en lågteknologisk jordplätt någonting helt annat. Värt att notera är att i ett transportsystem för skogsprodukter förändras lagerpunkterna på daglig basis till helt nya lokaliseringar, allt eftersom avverkningar sker.

Digital kamerainmätning är ett annat exempel på hur en grusplan kan förvandlas till något helt annat. En av förutsättningarna för att skapa en lönsam terminal är att säkerställa att tillgängligheten är optimal. Genom fotoinmätning ökas tillgängligheten markant. Inmätning kan ske dygnet runt årets alla dagar, i stället för på angivna tider då behörig personal finns på plats.

Så dagens konklusion får vara; Underskatta aldrig några gamla (men för den delen också ett antal nya) industrispår som tillsammans med ny teknik kan skapa strategiskt viktiga förutsättningar både för ett mångmiljardföretag, för en liten skogsägare, men också för hela Skogssverige.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.138