23948sdkhjf

Lindbäcks siktar på sjötransporter i Mälaren

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I höstas gjorde de ett lyckat försök att köra husmoduler från Piteå till Skåne. Nu fortsätter Lindbäcks med sjöfrakten.

Förra veckan anlände Sveaskogs lass med björkmassaved till Haraholmens hamn i Piteå. Inget konstigt med det. Den stora skillnaden var att det nu fanns en returlast från Lindbäcks bygg, som valt att frakta sina husmoduler med sjöfart i stället för med lastbil. Redan i höstas, gjorde Lindbäcks sitt första försök med sjötransporter, när de skickade husmoduler till Lund och Malmö. Då berättade bolaget att man valt plats för sin nya produktionsanläggning just för närheten till sjötransporter. 

Höstens försök blev lyckat och nu går alltså fler lass söderut där Sveaskog och Lindbäcks bygg hittar möjligheter till samordning av transporter. Att fylla upp lastutrymme för återfärden är ett av de bästa sätten att effektivisera frakt. Tillsammans med hamnoperatören Shorelink kan man nu sänka både kostnader och koldioxidutsläpp.  

– Det känns väldigt bra att vi genom ett öppet och förtroendefullt samarbete har lyckats hitta effektiva logistiklösningar för både vår björkmassaved och Lindbäcks husmoduler. Med det här samarbetet finns stora fördelar både miljömässigt och ekonomiskt och ambitionen är att vi kan utveckla detta samarbete ytterligare, säger Johnny Johansson, affärssamordnare Sveaskog. 

Lindbäcks fortsätter att leta lösningar för transporter till sjöss, nu med Mälardalen i fokus.  

– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger Lars Wallgren, logistikchef Lindbäcks. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Nyhetsbrev

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Arkiv

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

Stororder av elektrifierad lastbil

Krönika: Logistiken i det nya decenniet

Best Transports vd Niklas Knight har listat vilka trender som tog fart under det förra decenniet och spår vad som kommer att prägla transport- och logistikbranschen under det kommande årtiondet.

Nu kontrolleras arbetsmiljön i e-handeln

Arbetsmiljöverket går vidare efter höstens inspektioner.

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

Godstrafiken ökade över bron

Jobb & Karriär
Widrikssons bygger upp Göteborgsteamet

Rekryterar ny affärschef med lokalt kundansvar.

Gardenstore flyttar lagret från Stockholm

Toyota satsar på biogas i Mjölbyfabriken

Både produktion och transporter har ställts om till gas. 

Enkel lösning ger bättre bygglogistik

Peab och Derome vill minska tidsödande resor efter småsaker.

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

God jul och Gott Nytt År från oss alla på BSV Krantilbehör!

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.125