23948sdkhjf

Lindbäcks siktar på sjötransporter i Mälaren

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I höstas gjorde de ett lyckat försök att köra husmoduler från Piteå till Skåne. Nu fortsätter Lindbäcks med sjöfrakten.

Förra veckan anlände Sveaskogs lass med björkmassaved till Haraholmens hamn i Piteå. Inget konstigt med det. Den stora skillnaden var att det nu fanns en returlast från Lindbäcks bygg, som valt att frakta sina husmoduler med sjöfart i stället för med lastbil. Redan i höstas, gjorde Lindbäcks sitt första försök med sjötransporter, när de skickade husmoduler till Lund och Malmö. Då berättade bolaget att man valt plats för sin nya produktionsanläggning just för närheten till sjötransporter. 

Höstens försök blev lyckat och nu går alltså fler lass söderut där Sveaskog och Lindbäcks bygg hittar möjligheter till samordning av transporter. Att fylla upp lastutrymme för återfärden är ett av de bästa sätten att effektivisera frakt. Tillsammans med hamnoperatören Shorelink kan man nu sänka både kostnader och koldioxidutsläpp.  

– Det känns väldigt bra att vi genom ett öppet och förtroendefullt samarbete har lyckats hitta effektiva logistiklösningar för både vår björkmassaved och Lindbäcks husmoduler. Med det här samarbetet finns stora fördelar både miljömässigt och ekonomiskt och ambitionen är att vi kan utveckla detta samarbete ytterligare, säger Johnny Johansson, affärssamordnare Sveaskog. 

Lindbäcks fortsätter att leta lösningar för transporter till sjöss, nu med Mälardalen i fokus.  

– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger Lars Wallgren, logistikchef Lindbäcks. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

1 600 permitteras från GKN Aerospace

Tillfällig åtgärd i väntan på vändning, enligt GKNs vd.

Einride visar ny teknik för fjärrstyrning

Haldexfabriken flyttas under andra kvartalet

Produktionen i Haldex fabrik i Heidelberg, Tyskland, kommer att flyttas och fabriken läggs ned.

Stena line varslar ännu fler

Stena line har stora svårigheter. Häromdagen permitterades 501 personer, nu varslas ytterligare 150 medarbetare.

Wibax växer i Skelleftehamn

Nu stärks lagrings- och logistikkapaciteten i regionen.

Coop växlar upp tågtransporterna med 50 procent

Nyhetsbrev

Ny verkstad för Mercedes-lastbilar

Veho bil öppnar fullserviceanläggning i Gävle.

Arkiv

Jobb & Karriär
Han blir vice vd på Sandahlsbolagen

Stor logistiketablering i Norvik

Logistikföretaget Euroglobe startar terminalverksamhet i Stockholm Norvik hamn.

Haldex korttidspermitterar

250 anställda i Landskrona kortttidspermitteras till sista april.

Stena roro expanderar

Nu har nio båtar beställts av typen Stena E-flexer ropax, som kan ta både gods och passagerare.

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Trafikplikt för inrikesflyg

Volkswagen transportbilar startar samarbete med Missing people

Helikopterbas blir kvar i Kristianstad

När ångbåten gick med gods

Transportnets redaktör har hittat en föregångare till dagens fraktbolag.

Kappahl klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från Kappahl i april.

Jula-medarbetare förstärker centrallagret

Medarbetare inom Jula hotell och konferens erbjuds arbete på Julas centrallager, där det finns mycket att göra.

Skanska får miljarduppdrag

Trafikverket och Skanska har tecknat avtal om dubbelspår på Västkustbanan.

Jobb & Karriär
Einride-profil rekryteras till Handels

Volvos nya lastbilar skjuts på framtiden

501 får gå från Stena line

Sekos förhandling med Stena line är nu avslutad, och 501 av 600 varslade blir uppsagda.

Colliers vinner uthyrningsuppdrag

Foria köper Nacka-företag

Aditroaffären nu i hamn

Nyheten som var ett aprilskämt

23 procent fler konkurser i mars

Jobb & Karriär
Hon är ny Castellum-chef

12 logistikjobb försvinner i Tumba

Colliers tror på prispressade hyror

TTB erbjuder nya skivbromsar

170 får sluta på Toyota i Mjölby

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Jetpak avstår utdelning till aktieägarna

Åsele-transportör (och sex andra) i konkurs

Så ska corona-avfall transporteras

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkap...

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens...

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Sänd till en kollega

0.176