23948sdkhjf

Lindbäcks siktar på sjötransporter i Mälaren

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I höstas gjorde de ett lyckat försök att köra husmoduler från Piteå till Skåne. Nu fortsätter Lindbäcks med sjöfrakten.

Förra veckan anlände Sveaskogs lass med björkmassaved till Haraholmens hamn i Piteå. Inget konstigt med det. Den stora skillnaden var att det nu fanns en returlast från Lindbäcks bygg, som valt att frakta sina husmoduler med sjöfart i stället för med lastbil. Redan i höstas, gjorde Lindbäcks sitt första försök med sjötransporter, när de skickade husmoduler till Lund och Malmö. Då berättade bolaget att man valt plats för sin nya produktionsanläggning just för närheten till sjötransporter. 

Höstens försök blev lyckat och nu går alltså fler lass söderut där Sveaskog och Lindbäcks bygg hittar möjligheter till samordning av transporter. Att fylla upp lastutrymme för återfärden är ett av de bästa sätten att effektivisera frakt. Tillsammans med hamnoperatören Shorelink kan man nu sänka både kostnader och koldioxidutsläpp.  

– Det känns väldigt bra att vi genom ett öppet och förtroendefullt samarbete har lyckats hitta effektiva logistiklösningar för både vår björkmassaved och Lindbäcks husmoduler. Med det här samarbetet finns stora fördelar både miljömässigt och ekonomiskt och ambitionen är att vi kan utveckla detta samarbete ytterligare, säger Johnny Johansson, affärssamordnare Sveaskog. 

Lindbäcks fortsätter att leta lösningar för transporter till sjöss, nu med Mälardalen i fokus.  

– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger Lars Wallgren, logistikchef Lindbäcks. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

1

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Nyhetsbrev

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Arkiv

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Dachser fortsätter att öka 

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Första åkeriet märks med Bra miljöval

Det satt långt inne, men nu har Sveriges första åkeri fått Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval.

Jobb & Karriär
Postnord byter koncernchef

Håkan Ericsson får gå.

DSV får Bygghemmas hemleveranser

BDX utökar transportuppdragen åt LKAB

Nytt kontrakt innebär 30-35 arbetstillfällen.

Coop satsar på leveransskåp över hela landet

Jobb & Karriär
Lindex värvar logistikchef från Kappahl

Modekedjan rekryterar meriterad logistikchef med ett förflutet även från DHL.

EU:s mobilitetspaket gick igenom

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.157