23948sdkhjf

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Scanias nya laddhybrid har bara tio kilometers räckvidd på ren eldrift. Ändå kan det göra hela skillnaden när Stockholm och andra storstäder vill lyfta över de tunga godstransporterna till natten. Då varorna ska hämtas i ett regionalt lager och sedan köras in till city räcker det långt med att köra den sista biten på el, för att minska utsläppen och bullret. 

I ett projekt har Scania, McDonalds, Havi, Stockholms stad och KTH inlett tester i skarpt läge med Scanias laddhybridteknik. I ett läge när trafiksituationen är närmast akut under dagtid har det ett stort värde att kunna flytta transporter till natten. Men en rad problem måsta lösas, och det ska provas i projektet. 

Läs också: Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

– Andra trafikproblem kan man ofta bygga bort, men för den tunga godstrafiken är det främst en differentiering av körtiderna som är aktuell.Det är framför allt buller som hindrar oss från att utnyttja dygnets alla timmar, säger Robin Billsjö, godsstrateg på Stockholms stad. 

Därför är den nya bilen Piek-certiferiad, en etablerad certifiering för tysta transporter, som inte bara ställer krav på motorns ljudnivå, utan även på buller från själva lastningen. Vagnar och truckar anpassas och Stockholms stad kan hjälpa till med att anpassa lastplatserna. 

När projektet nu pågått i fyra veckor, säger transportören Havi att de redan ser positiva effekter. 

– Vi ser att vi inte hamnar i köer och det är en bättre trafikmiljö vid lossningarna. För oss är det också positivt att bilarna kan gå dygnet runt, vilket ger en mycket bättre utnyttjandegrad på fordonen, det sänker totalkostnaden, säger Camilla Eklöf på Havi. 

Att låta chaufförer köra nattetid är inte heller bara negativt för arbetsmiljön, har det visat sig. 

– Många upplever att det är mindre stress och en bättre trafikmiljö. 

Bilen kan laddas både vid lagret i Tumba och vid en av restaurangerna, vilket gör att man håller batteriet tillräckligt fullt för att klara leveranserna. Lastbilen är dessutom utrustad med Scanias system för geofencing, vilket gör att den automatiskt slår över till eldrift inne i staden, och att den inte går att köra i för höga hastigheter, något som kan bli av stor betydelse för framtidens trafik i innerstäderna. 

– Vi tror att innerstadstrafiken kommer att vara elektrifierad inom fem till tio år. Utmaningen ligger i laddinfrastrukturen och batteritekniken behöver utvecklas. Plug in-hybriderna är viktiga för att kunna hämta varor på lageranläggningar runt om staden, säger Ulf Ceder, ansvarig för framtida transportlösningar på Scania. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Ny produktionschef i Norrköpings hamn

Har en bakgrund inom DHL och Alltransport.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Pilotprojektet i Göteborg expanderar och permanentas.

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Tillsammans med CMA CGM testar man att köra containerfartyg på hållbart bränsle.

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Jobb & Karriär
Svenskt flygs ordförande avgår

Hänvisar till nya uppdrag i sitt arbete som kommunalråd.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Nyhetsbrev

Flera rekord i Scanias bokslut för 2018

Ökad omsättning och jättevinst, trots kostnader för att anpassa produktionen efter nya lastbilsprogrammet.

Arkiv

Mercedes eldrivna transportbil är här

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.142