23948sdkhjf

Tågoperatörernas önskelista till det nya departementet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Så ska järnvägen kunna bidra till regeringens klimatmål.

I ett uttalande konstaterar Tågoperatörerna att regeringsförklaringen och januariavtalets 73-punktslista innehåller en rad intressanta ingångar till framtidens transportpolitik, utöver det fokus man lagt på klimatet och en grön skatteväxling. Här finns en överenskommelse om nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, ett miljöstyrande ramverk, nationellt biljettsystem för kollektivtrafik, förenkling av utlandsresande och en satsning på ökad punktlighet i tågtrafiken. 

Sedan beskriver Tågoperatörerna vad som måste göras för att järnvägen ska kunna bidra till regeringens mål. Det handlar mycket om att sätta igång planerade arbeten snabbt, så att välbehövliga åtgärder inte drar ut på tiden för mycket. Men också om att avvakta med ERTMS och ta rygg på Tyskland i det arbetet, för att kunna få ett smidigt införande senare. 

Här är hela listan, direkt från Tågoperatörerna: 

”1. Punktligheten måste bli bättre 

Just järnvägens punktlighet har nyligen åter hamnat i fokus. Efter att ha legat på en relativt stabil nivå de senaste åren föll punktligheten förra året till 87,8 procent. Det innebär en försämring mot 2017 med 2,5 procentenheter av punktligheten mätt som ”fem minuter efter ankomsttiden enligt tidtabellen”. Samtidigt ökar tågresandet och är nu populärare än någonsin. Dock har vi begränsad kapacitet och den besvärande underhållsskulden lägger hinder i vägen. Branschen behöver samverka på flera områden för att förbättra punktligheten och underhållsarbetet. Trafikverket måste i samverkan med branschen göra en kraftinsats för att vi ska närma oss målet om 95 procents punktlighet 2020. 

  1. Mer godstransporter på järnväg

För att andelen godstransporter på järnväg faktiskt ska öka måste en kraftig ökning ske av intermodal tågtrafik och kombitrafik. Ett paket av stora och små åtgärder behövs. Det krävs en nationell strategi för terminalstruktur och tillgänglighet, konkretisering kring industriklusters behov, placering och faciliteter i synk med EU:s krav på transportinfrastruktur (TEN-T-kraven). Ett måste är konkretisering av standarder på terminaler utmed stomnätet och åtgärdande av alla brister snarast. Vidare krävs åtgärdande av konkreta kapacitetsbrister utmed huvudstråken samt åtgärdande av bristande anslutningar till terminaler och hamnar. Vi rekommenderar att redan aviserad lyftpeng införs för att ge incitament för transportupplägg som flyttar transporter från väg till järnväg. Listan på lönsamma kortsiktiga åtgärder kan göras lång. 

  1. Nya stambanor – bygg nu

Bygg ut nya stambanor för 320 km/h på tio år med separat finansiering – här kan gröna obligationer komma till nytta – samt inkludera Stockholm – Oslo enligt förslag från ”Stockholm – Oslo 2.55”. 

  1. Nationella planen – öka satsningar i närtid

Den beslutade Nationella planen för upprustning av existerande system är alltför baktung. Tidigarelägg satsningar på underhåll och längre och tyngre tåg samt dubbelspår Hallsberg söderut. Inkludera föreslagna kraftfulla satsningar på Inlandsbanan och Ostkustbanan för basindustrin – som fortsätter att vara basen för ett framtidssäkrat Sverige. Den nationella godsstrategins ambitiösa målbild kräver tidigareläggande av strategiska projekt. 

  1. Internationell järnvägstrafik

Analysera förutsättningarna för nattåg från Stockholm till kontinenten, det vill säga vad behövs i form av regelverk, tåg och utrustning. Förutsätter satsning på höghastighetståg Stockholm – Malmö så att svenska Europaresenärer kan vara i Hamburg på fem timmar efter det att Fehmarn-bält-förbindelsen öppnats 2028. 

  1. ERTMS

Efter Riksrevisionens kritiska granskning av Trafikverkets införande av ERTMS i Sverige har flertalet av partiernas ledamöter i Trafikutskottet föreslagit att utrullningen borde pausas eller skjutas upp. Tågoperatörernas rekommendation för Sverige är att ta rygg på Tyskland, när de bestämmer sig för att satsa, och utreda lämpliga former för finansiering av installation av ombordutrustning samt skälig kompensation för risker och störningar i trafiken under införandetiden. 

  1. Tysta godsvagnar

EU ställer krav på tystare godsvagnar. Utred snarast lämpliga former för stöd till ombyggnation av godsvagnars bromssystem samt till utveckling av nya lösningar. 

  1. Miljöstyrande system

Styrmedlet miljökompensation var ett vallöfte från 2014 som infördes 2017. Stödet kompenserar för ökande banavgifter och sträcker sig i nuvarande tappning till 2019. 73-punksöverenskommelsen innehåller att ett ”miljöstyrande system” ska utredas. Transportsektorn behöver tydliga och långsiktiga förutsättningar och miljökompensationen bör därför förlängas tills vidare redan från och med 2020. Redan nu står klart att stödet måste höjas för att svara upp mot de stigande banavgifterna samt måste skapa tydligare incitament för överflyttning av konkurrensutsatta segment inom godstransportsystemet. Vi noterar att banavgifterna i Danmark närapå reduceras till noll genom det kompensationssystem som tillämpats i över 10 år. Formerna för miljöstyrande system bör utredas omgående. 

  1. Överflyttning kräver starkare incitament

När skatter och avgifter höjs måste riskanalysen utgå från stärkande av Sveriges position som exportnation och vidmakthållen skattebas. Vi bör inte i onödan ta på oss tvångströja i form av kostnadsdrivande regleringar och ökande avgifter – vi har redan långa avstånd till de marknader där våra export- och importprodukter köps och säljs. Forskningen visar dock att riskerna och effekterna av utsläppen av växthusgaser kan vara större än man tidigare antagit. I Tyskland har nyligen den tyska motsvarigheten till Naturvårdsverket rekommenderat att värdet ett kilo CO2 ska ligga på knappt 0,18 Euro och ska indexeras uppåt löpande. Värdet är nästan dubbelt så högt som det värde som fastslagits av svenska myndigheter på 1,14 kr/kg CO2. Samtidigt visar forskningen att värdet kan ligga mellan 10 öre och 10 kr per kg eller mer. Sverige borde liksom Tyskland ta ledningen i frågan om värdering av utsläpp av växthusgaser. Även skadeeffekten av utsläpp av mikropartiklar av plast och gummi från däck och vägar har hittills fått en styvmoderlig behandling av svenska myndigheter. Relevanta värderingar är det som lägger grunden för de styrmedel som behövs för att ge incitament för överflyttning av passagerare och gods till mer klimatsmarta transporter.  

  1. Sektorsansvar

Återinför sektorsansvaret hos Trafikverket. Frånvaron av ”sektorsansvar” som föll bort för några år sedan i samband med att Banverket gick upp i Trafikverket upplever vi - i brist på politisk styrning – som en hämmande faktor för utveckling inifrån branschen.” 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115