23948sdkhjf

Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

E-handelsjätten Zalando har till slut invigt sitt nya högautomatiserade lager i Brunna.

I oktober 2017 skickade Zalando sin första order från Brunna i Upplands-Bro, utanför Stockholm. Det lagret var dock bara ett provisorium inför det som skulle komma i huskroppen bara några hundra meter därifrån. Nu står till slut det riktiga lagret klart och det är på flera sätt Zalandos testbädd för ny, automatiserad teknik. 

Det var länge bara en tidsfråga innan Zalando skulle bygga eget någonstans i Norden och med en närvaro här har man kunnat halvera leveranstiderna ut till kunderna, något som driver stora delar av konkurrensen i e-handelsvärlden. 

Läs också: Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

– Människor i Norden är väldigt modemedvetna. Både i termer av vad folk köper, men också när det kommer till designscenen, där det finns många fantastiska, nordiska märken. Norden är också väldigt digitalt moget, så när vi vill prova nya saker, är det lätt att sjösätta dem här, där människor är vana vid att testa nytt, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa. 

Att placera lagret i Sverige var självklart med tanke på landets centrala placering i Norden. Brunna mejslades fram ur flera kriterier. 

– Vi tittade på olika platser, men det vi framför allt sökte var en plats där vi enkelt når de fyra nordiska marknaderna och huvudstäderna inom ett dygn, för att få ner ledtiderna så mycket som möjligt.  

Själva byggnaden har en yta av 30 000 kvadratmeter, men lagerytan är faktiskt dubbelt så stor genom att en del av lagret är uppbyggt i fyra våningar. Här ska Zalando ha plats för fyra miljoner artiklar. Än så länge är dock lagerhyllorna fyllda knappt till hälften, precis som personalstyrkan. Just nu arbetar 250 personer här, men under 2019 är tanken att man ska ta sig upp till full fart i verksamheten med 500 personer i tjänst. 

En av de stora nyheterna som Zalando själva lyfter fram är att anläggningen i Brunna är företagets mest automatiserade hittills. Mest iögonenfallande är de små robotarna från Singaporebaserade Greyorange. De är designade för att transportera mobila hyllor och de låter varorna komma till plockarna istället för tvärtom. De gör också att en del av lagret öppnas för flexiblare lösningar om behoven skulle ändras över tiden. 

 Supply chain har länge varit underteknologiserad jämfört med andra industrier. Fram till lagret är e-handeln genomdigitaliserad, men plockarna går ofta långa sträckor, något som vi ser som waste. Här går robotarna åt plockarna och med hjälp av artificiell intelligens sorterar systemet också varor som ofta beställs tillsammans nära varandra i lagret, säger Gopal Awasthi, affärsutvecklingschef för Greyorange. 

Systemet innehåller ett femtiotal robotar och 1 000 hyllor. 

– Det här är en av de största Greyorangeinstallationen i Europa och om det här försöket faller ut bra kommer vi att titta på att använda det i våra andra lager också, säger Jan Bartels, chef för kunddistribution och logistik på Zalando. 

I ett annat intressant pilotprojekt har Zalando samarbetat om Vanderlandes första installation av en pocket sorter. Maskinen består av ett löpande band av påsar, där plockare lastar varor en och en, och som sedan sorterar påsarna i rätt sekvens åt den personal som packar kundernas paket. Zalando använder samma teknik i två tyska lager, men med installationer från en annan leverantör. 

I slutet av lagerkedjan finns ett band levererat av Vanriet, som lämnar av paketen vid sexton olika portar, som var och en motsvarar en destination, eller speciell leveranstyp. Postnord står sedan för alla transporter i Norden. 

I Brunna kommer Ingram micro att sköta all bemanning och drift. För rekryteringen tar de hjälp, bland annat av Manpower, Samhall och Lernia. Det är också Ingram micro som har byggt upp hela infrastrukturen i lagret tillsammans med Zalando. 

– Det är en stor uppgift, både när det gäller själva byggnaden och det vi fyller byggnaden med, men också att bygga en organisation kring det. Ingram är etablerade i Stockholm, men för ett sådant här arbete måste vi anställa många människor och bygga upp en organisation och kultur, säger Joakim Samuelsson, affärsansvarig i Norden för tredjepartslogistik på Ingram micro. 

Nu har alltså Zalando installerat sig i sitt nya hem i Sverige och man räknar med att det ska kunna klara de närmaste årens behov för Norden. Samtidigt öppnar man också för att prova nya tjänster, i första hand när det gäller leveranstider, där man nu ska kunna börja leverera samma dag i Stockholmsområdet och nästa dag i övriga huvudstäder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.158