23948sdkhjf

Brunna är Zalandos mest automatiserade lager hittills

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

E-handelsjätten Zalando har till slut invigt sitt nya högautomatiserade lager i Brunna.

I oktober 2017 skickade Zalando sin första order från Brunna i Upplands-Bro, utanför Stockholm. Det lagret var dock bara ett provisorium inför det som skulle komma i huskroppen bara några hundra meter därifrån. Nu står till slut det riktiga lagret klart och det är på flera sätt Zalandos testbädd för ny, automatiserad teknik. 

Det var länge bara en tidsfråga innan Zalando skulle bygga eget någonstans i Norden och med en närvaro här har man kunnat halvera leveranstiderna ut till kunderna, något som driver stora delar av konkurrensen i e-handelsvärlden. 

Läs också: Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

– Människor i Norden är väldigt modemedvetna. Både i termer av vad folk köper, men också när det kommer till designscenen, där det finns många fantastiska, nordiska märken. Norden är också väldigt digitalt moget, så när vi vill prova nya saker, är det lätt att sjösätta dem här, där människor är vana vid att testa nytt, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa. 

Att placera lagret i Sverige var självklart med tanke på landets centrala placering i Norden. Brunna mejslades fram ur flera kriterier. 

– Vi tittade på olika platser, men det vi framför allt sökte var en plats där vi enkelt når de fyra nordiska marknaderna och huvudstäderna inom ett dygn, för att få ner ledtiderna så mycket som möjligt.  

Själva byggnaden har en yta av 30 000 kvadratmeter, men lagerytan är faktiskt dubbelt så stor genom att en del av lagret är uppbyggt i fyra våningar. Här ska Zalando ha plats för fyra miljoner artiklar. Än så länge är dock lagerhyllorna fyllda knappt till hälften, precis som personalstyrkan. Just nu arbetar 250 personer här, men under 2019 är tanken att man ska ta sig upp till full fart i verksamheten med 500 personer i tjänst. 

En av de stora nyheterna som Zalando själva lyfter fram är att anläggningen i Brunna är företagets mest automatiserade hittills. Mest iögonenfallande är de små robotarna från Singaporebaserade Greyorange. De är designade för att transportera mobila hyllor och de låter varorna komma till plockarna istället för tvärtom. De gör också att en del av lagret öppnas för flexiblare lösningar om behoven skulle ändras över tiden. 

 Supply chain har länge varit underteknologiserad jämfört med andra industrier. Fram till lagret är e-handeln genomdigitaliserad, men plockarna går ofta långa sträckor, något som vi ser som waste. Här går robotarna åt plockarna och med hjälp av artificiell intelligens sorterar systemet också varor som ofta beställs tillsammans nära varandra i lagret, säger Gopal Awasthi, affärsutvecklingschef för Greyorange. 

Systemet innehåller ett femtiotal robotar och 1 000 hyllor. 

– Det här är en av de största Greyorangeinstallationen i Europa och om det här försöket faller ut bra kommer vi att titta på att använda det i våra andra lager också, säger Jan Bartels, chef för kunddistribution och logistik på Zalando. 

I ett annat intressant pilotprojekt har Zalando samarbetat om Vanderlandes första installation av en pocket sorter. Maskinen består av ett löpande band av påsar, där plockare lastar varor en och en, och som sedan sorterar påsarna i rätt sekvens åt den personal som packar kundernas paket. Zalando använder samma teknik i två tyska lager, men med installationer från en annan leverantör. 

I slutet av lagerkedjan finns ett band levererat av Vanriet, som lämnar av paketen vid sexton olika portar, som var och en motsvarar en destination, eller speciell leveranstyp. Postnord står sedan för alla transporter i Norden. 

I Brunna kommer Ingram micro att sköta all bemanning och drift. För rekryteringen tar de hjälp, bland annat av Manpower, Samhall och Lernia. Det är också Ingram micro som har byggt upp hela infrastrukturen i lagret tillsammans med Zalando. 

– Det är en stor uppgift, både när det gäller själva byggnaden och det vi fyller byggnaden med, men också att bygga en organisation kring det. Ingram är etablerade i Stockholm, men för ett sådant här arbete måste vi anställa många människor och bygga upp en organisation och kultur, säger Joakim Samuelsson, affärsansvarig i Norden för tredjepartslogistik på Ingram micro. 

Nu har alltså Zalando installerat sig i sitt nya hem i Sverige och man räknar med att det ska kunna klara de närmaste årens behov för Norden. Samtidigt öppnar man också för att prova nya tjänster, i första hand när det gäller leveranstider, där man nu ska kunna börja leverera samma dag i Stockholmsområdet och nästa dag i övriga huvudstäder. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142