23948sdkhjf

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Under 2018 har Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar träffats upprepade gånger för att diskutera en lösning på konflikten mellan de båda parterna. Det tycks ha resulterat i en enighet kring vad ett avtal skulle kunna innehålla, nämligen en kopia på det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet redan har undertecknat. 

Nu varslar ändå Hamnarbetareförbundet om en lång rad punktstrejker i ett antal hamnar runt om i Sverige, dock inte i Göteborg, där den uppmärksammade konflikten med APM Terminals har utspelat sig de senaste åren. 

På Sveriges hamnar är man upprörda över hoten om strejk. 

– Varslen har bokstavligen haglat in sedan i måndags. Tyvärr känner vi igen mönstret från Hamnarbetarförbundets historia och bekräftar bilden av en fackförening som söker konflikt snarare än lösningar. Vi upprepar att vi erbjudit dem kollektivavtal, detsamma som det för branschen gällande hamn- och stuveriavtalet. Detta erbjudande ger Hamnarbetarförbundet vad de har krävt under förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Enligt Hamnarbetarförbundet är det dock inte alls sant. I en artikel på DN Debatt pekar man på ett antal grundläggande skillnader mellan ett hängavtal och ett eget kollektivavtal. 

“Ett hängavtal är inget kollektivavtal. Det innehåller inga lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler. I stället är det en ordfattig papperslapp som fastslår att Hamnarbetarförbundet underordnas alla nuvarande och framtida uppgörelser mellan Sveriges hamnar och en annan facklig organisation. Med oss skulle arbetsgivarna alltså inte behöva förhandla och komma överens, även om vi åtagit oss fredsplikt”, skriver förbundets ordförande Eskil Rönér. 

En av skillnaderna mellan Hamnarbetarförbundet och Transport är att de förstnämnda baserar sina beslut mer på medlemsomröstningar. Nu har 84 procent av förbundets 1 300 medlemmar röstat för att varsla om konflikt. 

Sveriges hamnar betonar att punktstrejker och övertidsblockader kommer att skada hela det svenska näringslivet. 

– För ett litet land som Sverige, där över 90 procent av handeln går via sjöfart, leder konflikter i hamnarna till stora kostnader som belastar företagen och samhället. Det är oansvarigt att Hamnarbetarförbundet utsätter hela landet för dessa kostsamma konflikter, säger Joakim Ärlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125