23948sdkhjf

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Under 2018 har Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar träffats upprepade gånger för att diskutera en lösning på konflikten mellan de båda parterna. Det tycks ha resulterat i en enighet kring vad ett avtal skulle kunna innehålla, nämligen en kopia på det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet redan har undertecknat. 

Nu varslar ändå Hamnarbetareförbundet om en lång rad punktstrejker i ett antal hamnar runt om i Sverige, dock inte i Göteborg, där den uppmärksammade konflikten med APM Terminals har utspelat sig de senaste åren. 

Läs också: Automatisk alkokontroll i Göteborg

På Sveriges hamnar är man upprörda över hoten om strejk. 

– Varslen har bokstavligen haglat in sedan i måndags. Tyvärr känner vi igen mönstret från Hamnarbetarförbundets historia och bekräftar bilden av en fackförening som söker konflikt snarare än lösningar. Vi upprepar att vi erbjudit dem kollektivavtal, detsamma som det för branschen gällande hamn- och stuveriavtalet. Detta erbjudande ger Hamnarbetarförbundet vad de har krävt under förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Enligt Hamnarbetarförbundet är det dock inte alls sant. I en artikel på DN Debatt pekar man på ett antal grundläggande skillnader mellan ett hängavtal och ett eget kollektivavtal. 

“Ett hängavtal är inget kollektivavtal. Det innehåller inga lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler. I stället är det en ordfattig papperslapp som fastslår att Hamnarbetarförbundet underordnas alla nuvarande och framtida uppgörelser mellan Sveriges hamnar och en annan facklig organisation. Med oss skulle arbetsgivarna alltså inte behöva förhandla och komma överens, även om vi åtagit oss fredsplikt”, skriver förbundets ordförande Eskil Rönér. 

En av skillnaderna mellan Hamnarbetarförbundet och Transport är att de förstnämnda baserar sina beslut mer på medlemsomröstningar. Nu har 84 procent av förbundets 1 300 medlemmar röstat för att varsla om konflikt. 

Sveriges hamnar betonar att punktstrejker och övertidsblockader kommer att skada hela det svenska näringslivet. 

– För ett litet land som Sverige, där över 90 procent av handeln går via sjöfart, leder konflikter i hamnarna till stora kostnader som belastar företagen och samhället. Det är oansvarigt att Hamnarbetarförbundet utsätter hela landet för dessa kostsamma konflikter, säger Joakim Ärlund.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Mattias Goldmann lämnar Fores

Blir hållbarhetschef hos jätten.

Nu blir de DSV Panalpina

En ny fraktjätte har bildats.

Mesta fordonsgasen är biogas

Airmee i partnerskap med Aditro

Ökar möjligheterna till snabba leveranser.

Jobb & Karriär
Från H&M till Gants logistik

Ska utveckla bolagets globala infrastruktur.

SLP bygger i Östra hamnen

Nyhetsbrev

Fiskarheden flyttar över till tåget

När Västerdalsbanan nu invigs öppnar det för att Fiskarheden kör trävaror, timmer och flis på järnväg.

Arkiv

Logic consulting hjälper Superfront

Nelly söker ny logistiklösning

Webbaktören måste flytta, och förnya sig.

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Ica inför ny bränslestrategi

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.136