23948sdkhjf

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Under 2018 har Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar träffats upprepade gånger för att diskutera en lösning på konflikten mellan de båda parterna. Det tycks ha resulterat i en enighet kring vad ett avtal skulle kunna innehålla, nämligen en kopia på det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet redan har undertecknat. 

Nu varslar ändå Hamnarbetareförbundet om en lång rad punktstrejker i ett antal hamnar runt om i Sverige, dock inte i Göteborg, där den uppmärksammade konflikten med APM Terminals har utspelat sig de senaste åren. 

Läs också: SMHI anmäls till Konkurrensverket

På Sveriges hamnar är man upprörda över hoten om strejk. 

– Varslen har bokstavligen haglat in sedan i måndags. Tyvärr känner vi igen mönstret från Hamnarbetarförbundets historia och bekräftar bilden av en fackförening som söker konflikt snarare än lösningar. Vi upprepar att vi erbjudit dem kollektivavtal, detsamma som det för branschen gällande hamn- och stuveriavtalet. Detta erbjudande ger Hamnarbetarförbundet vad de har krävt under förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Enligt Hamnarbetarförbundet är det dock inte alls sant. I en artikel på DN Debatt pekar man på ett antal grundläggande skillnader mellan ett hängavtal och ett eget kollektivavtal. 

“Ett hängavtal är inget kollektivavtal. Det innehåller inga lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler. I stället är det en ordfattig papperslapp som fastslår att Hamnarbetarförbundet underordnas alla nuvarande och framtida uppgörelser mellan Sveriges hamnar och en annan facklig organisation. Med oss skulle arbetsgivarna alltså inte behöva förhandla och komma överens, även om vi åtagit oss fredsplikt”, skriver förbundets ordförande Eskil Rönér. 

En av skillnaderna mellan Hamnarbetarförbundet och Transport är att de förstnämnda baserar sina beslut mer på medlemsomröstningar. Nu har 84 procent av förbundets 1 300 medlemmar röstat för att varsla om konflikt. 

Sveriges hamnar betonar att punktstrejker och övertidsblockader kommer att skada hela det svenska näringslivet. 

– För ett litet land som Sverige, där över 90 procent av handeln går via sjöfart, leder konflikter i hamnarna till stora kostnader som belastar företagen och samhället. Det är oansvarigt att Hamnarbetarförbundet utsätter hela landet för dessa kostsamma konflikter, säger Joakim Ärlund.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semester på Transportnet!

Nya spår för Dalarnas godståg

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Nu får lastbilarna rundare nosar

Best ska bli bäst i Norden

Färre arbetsplatsolyckor i år (men det borde vara noll)

Nyhetsbrev

Postnord ska ta hand om Amazons frakter

Inga problem att hålla leveranstiderna, tror e-handelschefen.

Arkiv

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En 2 500 kvadratmeter stor byggnad i Kristianstad står klar nästa vår.

Dödsolycka på Sandahls terminal

Bluff-sms skickas med DHL som avsändare

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

DSV flyttar in hos Logistic contractor

Stort tapp för Tallink-gruppen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Göteborg blir viktig anhalt i feederslinga

Jobb & Karriär
Wästbygg rekryterar utvecklingschef

Stena startar ny fraktlinje i Östersjön

Fartygen lägger till i Karlskrona varje torsdag.

Körde med 3,13 promille - döms till fängelse

SMHI anmäls till Konkurrensverket

Jobb & Karriär
Ny statssekreterare hos Tomas Eneroth

Nya isbrytare behövs - men de kostar 1,5 miljard styck

Veckans konkurser

Daf levererar 44 sopbilar till Belgrad

Scanias ägare kör i motvind

Den tyska lastbilskoncernen Traton, som äger Scania och MAN, rapporterar rejält minskad orderingång i andra kvartalet.

Norrvidinge köper OP Entreprenad

Åkare misshandlad av Hells angels-medlem

Frode Laursen: "Vi vill köpa svenska åkerier"

Legendarisk bilskrotare död

Trädgårdsföretag kör el-lastbil

Veckans konkurser

Postnord: Allt fler ombudsleveranser

Gävle hamn bygger papperslager

Sundfrakt vinner OK-avtal

Jobb & Karriär
Postnord får ny finanschef

Veckans konkurser

Jinert tar över Norrvidinges tunga transporter

Se alla Företagens egna nyheter

"Hjälp på väg" - En extra trygghet för yrkeschaufförer

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrail...

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Sänd till en kollega

0.187