23948sdkhjf

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Under 2018 har Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar träffats upprepade gånger för att diskutera en lösning på konflikten mellan de båda parterna. Det tycks ha resulterat i en enighet kring vad ett avtal skulle kunna innehålla, nämligen en kopia på det kollektivavtal som Transportarbetareförbundet redan har undertecknat. 

Nu varslar ändå Hamnarbetareförbundet om en lång rad punktstrejker i ett antal hamnar runt om i Sverige, dock inte i Göteborg, där den uppmärksammade konflikten med APM Terminals har utspelat sig de senaste åren. 

Läs också: Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

På Sveriges hamnar är man upprörda över hoten om strejk. 

– Varslen har bokstavligen haglat in sedan i måndags. Tyvärr känner vi igen mönstret från Hamnarbetarförbundets historia och bekräftar bilden av en fackförening som söker konflikt snarare än lösningar. Vi upprepar att vi erbjudit dem kollektivavtal, detsamma som det för branschen gällande hamn- och stuveriavtalet. Detta erbjudande ger Hamnarbetarförbundet vad de har krävt under förhandlingarna, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef och vice vd Sveriges hamnar, i ett uttalande. 

Enligt Hamnarbetarförbundet är det dock inte alls sant. I en artikel på DN Debatt pekar man på ett antal grundläggande skillnader mellan ett hängavtal och ett eget kollektivavtal. 

“Ett hängavtal är inget kollektivavtal. Det innehåller inga lönenivåer, arbetstider eller ordningsregler. I stället är det en ordfattig papperslapp som fastslår att Hamnarbetarförbundet underordnas alla nuvarande och framtida uppgörelser mellan Sveriges hamnar och en annan facklig organisation. Med oss skulle arbetsgivarna alltså inte behöva förhandla och komma överens, även om vi åtagit oss fredsplikt”, skriver förbundets ordförande Eskil Rönér. 

En av skillnaderna mellan Hamnarbetarförbundet och Transport är att de förstnämnda baserar sina beslut mer på medlemsomröstningar. Nu har 84 procent av förbundets 1 300 medlemmar röstat för att varsla om konflikt. 

Sveriges hamnar betonar att punktstrejker och övertidsblockader kommer att skada hela det svenska näringslivet. 

– För ett litet land som Sverige, där över 90 procent av handeln går via sjöfart, leder konflikter i hamnarna till stora kostnader som belastar företagen och samhället. Det är oansvarigt att Hamnarbetarförbundet utsätter hela landet för dessa kostsamma konflikter, säger Joakim Ärlund.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.249