23948sdkhjf

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Östeuropa skapade oenighet kring de tre förslagen om internationella transporter i Europa, rapporterar Svensk åkeritidning.

I början av december lyckades EU:s transportministrar hitta en kompromiss för att lösa problemen inom den europeiska åkerinäringen.  

– Det är en stor framgång att vi nu enats om en rad viktiga frågor som kan leda till bättre ordning och reda på vägarna. Trots tuffa förhandlingar har EU:s medlemsländer kommit överens om nya regler som skapar förutsättningar för en sund konkurrens och schyssta arbetsvillkor för yrkeschaufförer. Jag är särskilt nöjd med att vi fått gehör för våra krav om utstationering, ökad kontroll och reglering av kombinerade transporter, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth då i ett uttalande. 

Nu har förslagen tagits upp i Europaparlamentets transportutskott, som är nästa instans för att lotsa dem den långa vägen fram till beslut. Där ser nu processen ut att stanna upp. Det skriver Svensk åkeritidning, som var på plats i parlamentet under omröstningarna. 

Den nya transportpolitiken innehåller tre delar: utstationering, kör- och vilotider och cabotage. Det svenska förslaget i cabotagefrågan gick igenom i utskottet med rösterna 27 för och 21 emot, och det innebär att cabotagetrafik kommer att vara tillåtet i högst tre dagar, sedan måste lastbilen korsa gränsen och inte komma tillbaka inom 60 timmar. Lastbilen måste också återvända till sitt hemland var fjärde vecka. Detta gäller även skåpbilar och andra mindre lastfordon. De regler och villkor som gäller i landet där transporten körs ska också gälla den chaufför som kör transporten, oavsett var dens företag är stationerat. 

Resultatet kring cabotagereglerna är ändå osäkert. Det beror på att kontrollen av transporterna är beroende av att de andra förslagen går rätt väg. Och det är mycket oklart i dagsläget. I samband med omröstningarna kom flera alternativa förslag upp och det gick att se en tydlig splittring mellan öst- och västeuropeiska länder. Summan blev att inget förslag om utstationering eller kör- och vilotider fick majoritet. 

Därför är det oklart vad som kommer att hända när transportfrågorna nu tas upp i parlamentets plenumomröstning.  

 Vi är besvikna på utfallet av torsdagens omröstning i Europaparlamentets transportutskott. Vi hade hoppats på mer konkreta åtgärder som ligger i linje med den kompromiss som medlemsstaterna beslutade om i rådet och där Sverige och infrastrukturminister Tomas Eneroth gjorde ett gediget arbete, säger John Woxström, jurist och sakkunnig inom EU-relaterade transportfrågor på Sveriges åkeriföretag, till Svensk åkeritidning.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Arkiv

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

GDL bygger nytt i Karlstad

Terminalen ska serva Coop i Värmland.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Framåt under fjolåret för Tallink

Rederiet visar ökningar både på frakt- och passagerarsidan när 2018 summeras.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11