23948sdkhjf

Världens största reachstacker till dansk hamn

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

Det är den danska leverantören av truckar, N.C. Nielsen, som har utvecklat och levererat den gigantiska maskinen till Blue water shipping i Esbjerg. Med en lyftkapacitet på 152 ton arbetar den med att flytta vindkraftverk, naceller och annat tungt gods. 

– Nu kan vi själva hantera de tyngsta lyften och transportuppgifterna genom att kombinera våra maskiner till de olika uppgifterna. Vi kan till exempel lyfta föremål som väger upp till 250 ton med världens största reachstacker i den ena änden och använda en av våra 100 ton-reachstackers i den andra – eller köra med extremt tunga föremål hängande i kroken. Den här utrustningen gör att vi är rustade inför framtidens transportuppgifter, säger Søren Messmann, general manager för Port services division hos Blue water shipping, i ett pressmeddelande. 

Reachstackern har byggts i samarbete mellan N.C. Nielsen och Blue water shipping, efter kravspecifikationer från kunderna i vindkraftsbranschen, vars byggelement blir allt större. Har har man varit tvungen att anpassa sig till nya tyngder, jordens bärförmåga på lagringen, nya typer av lyftutrustning och andra utmaningar. 

Tidigare har N.C. Nielsen arbetat med lyftkapaciteter på upp till 110 ton, även då till vindkraftsbranschen. 

Läs också: Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

– I stort sett allt har förstorats i förhållande till tidigare. Tillsammans med våra ingenjörer och konstruktörer har vi arbetat intensivt för att hitta formeln. Det handlar om att göra det komplicerade enkelt, säger Per T Nielsen, teknisk chef hos N.C. Nielsen. 

  

Fakta: 

Lyftkapacitet: 152 ton på kroken 

Egenvikt: 121 ton 

Bredd: 4,90 meter 

Läs också: Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Längd: 15 meter (med nedfälld bom) 

Lyftkapacitet: 152 ton på kroken 

Axelbredd: 11,20 meter 

Lyfter 15,40 meter på höjden 

Takhöjd: 2,10 meter 

Specialbyggd Konecranes 4545 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146