23948sdkhjf

SSAB ger Green cargo förnyat förtroende

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Upphandlingen för tre miljoner ton gods årligen är klar.

Det bli Green cargo som får fortsatt förtroende att frakta stålämnen och färdigvaror mellan SSAB:s anläggningar. Avtalet gäller från 2020 och minst fem år framåt i tiden. 

Green cargos uppdrag kommer att omfatta Norra stålpendeln mellan Luleå och Borlänge, Södra stålpendeln mellan Borlänge och Oxelösund och växlingstjänsterna inne på produktionsanläggningarna i Borlänge och Oxelösund. Sammanlagt rör det sig om tre ton gods per år. 

– Vi har från start haft nära diskussioner med SSAB om vilka egenskaper ett nytt effektiviserat transportsystem behöver ha och utifrån dessa arbetat väldigt intensivt och målinriktat med att hitta olika lösningar, säger Carl Stjärnesund, strategisk säljare på Green cargo, i ett pressmeddelande. 

För uppdraget kommer Green cargo att investera i 16 nya Transmontanalok, vilket gör att samma mängd gods kräver 200 förre tåg per år jämfört med i dag. Något som både blir billigare och ökar utrymmet på det svenska järnvägsnätet. 

– Stålpendlarna är enormt viktiga och integrerade i vårt produktionsflöde. De binder ihop våra stålverk och valsverk, vilket är en absolut förutsättning för att verksamheten ska fungera. Vår framtida produktionsapparat kommer framöver också att vara än mer flexibel och transportbehoven mellan och ut från anläggningarna kommer att variera över tid i större utsträckning än tidigare, både på kort och på lång sikt, säger Rickard Backlund, senior manager logistics  SSAB. 

Mer om: Green Cargo | Järnväg | SSAB
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151