23948sdkhjf

På spaning efter logistiken i tiden

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Under hösten kom Nils G Storhagens bok Logistik – Grunder och möjligheter i sin femte upplaga. Författaren kommer just från undervisningen på en kurs vid Södertörns högskola när Transport och Logistik Idag når honom på telefon. Med studenterna har han diskuterat arbetsmarknaden och konstaterat att även om ekonomin börjar vika ser det ljust ut för den som utbildar sig inom logistik. 

– Logistiken omfattar ju i praktiken väldigt mycket, och det är en utbildning som även i sämre tider leder till jobb. Logistiken kommer att få större och större betydelse, säger han. 

Läs också: Helsingborg avsätter ny logistikmark

Han har länge stått med ena benet i akademin, från disputation i Lund till Tekniska högskolan i Linköping och numera baserad i Stockholm. Det andra benet har han i konsultverksamhet och företagsutbildningar, och företaget Returlogistik där han är en av grundarna. 

– Sedan hade jag en gästprofessur i japanska Kyoto i mitten av nittiotalet, precis när just in time och lean kom. Jag gjorde intervjuer på mer än 50 japanska företag om lean, men när jag sedan pratade med svenska företag var de helt ointresserade. Det fungerade ju bara i Japan, som de sa. Det har ju egentligen inte slagit igenom på allvar förrän nu. 

När han blickar tillbaka på de fem utgåvorna av sin bok, speglar de ganska väl de olika inriktningar som avlöst varandra inom logistiken. Eller materialadministration, som både ämnet och boken hette när första upplagan släpptes i början av 80-talet. 

– På den tiden handlade det mycket om just administration, det är först senare ämnet fått en helt annan strategisk tyngd. Då handlade det väldigt mycket om kostnader och att kostnadsoptimera. 

Med andra upplagan, från senare delen av 80-talet, fick de höga räntorna genomslag och logistiken handlade mycket om kapitalrationalisering, eftersom det kostade stora pengar att ha varor i lager. 

– Ett steg till framåt blev det ett starkare kundfokus. Från början var ju logistiken intern materialhantering ungefär, i dag är det mycket mer kundfokuserat. Vi tittar mer på intäkter och intäktsoptimering, att bygga upp en effektiv logistik har blivit ett konkurrensmedel. 

Den allra senaste upplagan har starkare fokus på integration och helhetssyn, vilket också ger boken en delvis ny struktur. Nu vill man lösa de suboptimeringar som uppstått när varje avdelning på företagen haft sin egen budget och optimering av processer, vilket Nils G Storhagen beskriver som en mindre katastrof för logistiken, vars mål är att optimera flödet i hela kedjan.  

– Det andra som är nytt och som kommer starkt är miljö- och klimataspekten, inte minst med den cirkulära ekonomin där vi säkert bara sett början på ökad återanvändning med reparationer, modularisering av produkter och höjda servicekrav på företagen.  

Läs också: De tog hem Mediamarkts logistikkontrakt

Ett nytt inslag är returtransporterna, som kanske är den minst uppmärksammade aspekten av den cirkulära ekonomin. 

Själv bor Nils G Storhagen i Hammarby Sjöstad i Stockholm, en stadsdel där man verkligen bemödat sig om miljöperspektivet i planeringen. Man har faktiskt ett lokalt värmeverk, dit de brännbara soporna skickas direkt med hjälp av en sopsug i ett kulvertystem 

– Rent logistiskt är det en bra lösning. Det blir väldigt småskaligt och ur transportsynpunkt finns det ju skäl att vara skeptisk mot det storskaliga. Stora anläggningar blir effektivare ur produktionssynpunkt, men lägger man ett totalkostnadsperspektiv på det och tar in klimatet också, så blir det mer tveksamt. 

Han tycker att intresset för logistiken gått i vågor, men tror samtidigt att vi nu går in i en tid när ämnet kommer att vara efterfrågat under en längre tid, inte minst inom områden som bygg och sjukvård. 

– Det rör på sig ordentligt med cirkulär ekonomi, klimat och e-handel. Speciellt när det gäller klimataspekterna kommer det att hålla i sig, för det är en fråga vi måste lösa. Om man tänker sig en sjätte upplaga av boken, kommer nog just det att ta ännu mer utrymme, säger Nils G Storhagen.

Mer om: logistik
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Nyhetsbrev

Mathem gör satsning på biogas

Arkiv

Stark prognos för transport och logistik

Bzzt ger sig in i budbranschen

Bring blir först med brittisk cykelmodell

Kommer till Stockholm redan i oktober.

Autostores nya Black line ska boosta boozt

Lagret i Ängelholm är först i världen med Autostores nya robotgeneration. Nu inleder man ett utvecklingssamarbete.

Jobb & Karriär
Trafikanalys får ny generaldirektör

Kommer från chefspost på VTI.

Postnord TPL satsar stort vid Landvetter

Airport city Göteborg fortsätter att expandera.

Intervju
”Det sprider en stolthet”

Bring har hittat ett perfekt sätt att ta samhällsansvar. Som beredskapspartner till Röda korset kan de bidra med det de är bäst på – hållbar logistik.

City gross varslar 23 lagertjänster till

Premiär för Norrköpings nya kontinentaltrafik

Hamnen blir viktig hub för nederländsk transportsatsning.

Jobb & Karriär
Han är Transportföretagens nya vd

Var tidigare biträdande förhandlingschef hos Teknikföretagen.

Nu finns E-Vito att köpa i Sverige

Mercedes eltransportbil har en räckvidd på 15 mil.

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

1

De tar över Jetpaks trafik i Jönköping

Statliga pengar till 159 lastbilar för flytande biogas

Innovationsklustret Drive LBG löser hönan och ägget-problematiken.

Därför öppnar DHL Express i Karlstad

Helsingborg avsätter ny logistikmark

Jobb & Karriär
Nobinachef blir HR-direktör hos Green cargo

Tar plats i koncernledningen.

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.127