23948sdkhjf

På spaning efter logistiken i tiden

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Under hösten kom Nils G Storhagens bok Logistik – Grunder och möjligheter i sin femte upplaga. Författaren kommer just från undervisningen på en kurs vid Södertörns högskola när Transport och Logistik Idag når honom på telefon. Med studenterna har han diskuterat arbetsmarknaden och konstaterat att även om ekonomin börjar vika ser det ljust ut för den som utbildar sig inom logistik. 

– Logistiken omfattar ju i praktiken väldigt mycket, och det är en utbildning som även i sämre tider leder till jobb. Logistiken kommer att få större och större betydelse, säger han. 

Läs också: Årets logistiklösning prisas i november

Han har länge stått med ena benet i akademin, från disputation i Lund till Tekniska högskolan i Linköping och numera baserad i Stockholm. Det andra benet har han i konsultverksamhet och företagsutbildningar, och företaget Returlogistik där han är en av grundarna. 

– Sedan hade jag en gästprofessur i japanska Kyoto i mitten av nittiotalet, precis när just in time och lean kom. Jag gjorde intervjuer på mer än 50 japanska företag om lean, men när jag sedan pratade med svenska företag var de helt ointresserade. Det fungerade ju bara i Japan, som de sa. Det har ju egentligen inte slagit igenom på allvar förrän nu. 

När han blickar tillbaka på de fem utgåvorna av sin bok, speglar de ganska väl de olika inriktningar som avlöst varandra inom logistiken. Eller materialadministration, som både ämnet och boken hette när första upplagan släpptes i början av 80-talet. 

– På den tiden handlade det mycket om just administration, det är först senare ämnet fått en helt annan strategisk tyngd. Då handlade det väldigt mycket om kostnader och att kostnadsoptimera. 

Med andra upplagan, från senare delen av 80-talet, fick de höga räntorna genomslag och logistiken handlade mycket om kapitalrationalisering, eftersom det kostade stora pengar att ha varor i lager. 

– Ett steg till framåt blev det ett starkare kundfokus. Från början var ju logistiken intern materialhantering ungefär, i dag är det mycket mer kundfokuserat. Vi tittar mer på intäkter och intäktsoptimering, att bygga upp en effektiv logistik har blivit ett konkurrensmedel. 

Den allra senaste upplagan har starkare fokus på integration och helhetssyn, vilket också ger boken en delvis ny struktur. Nu vill man lösa de suboptimeringar som uppstått när varje avdelning på företagen haft sin egen budget och optimering av processer, vilket Nils G Storhagen beskriver som en mindre katastrof för logistiken, vars mål är att optimera flödet i hela kedjan.  

– Det andra som är nytt och som kommer starkt är miljö- och klimataspekten, inte minst med den cirkulära ekonomin där vi säkert bara sett början på ökad återanvändning med reparationer, modularisering av produkter och höjda servicekrav på företagen.  

Läs också: Ica har tillträtt sin nya fastighet

Ett nytt inslag är returtransporterna, som kanske är den minst uppmärksammade aspekten av den cirkulära ekonomin. 

Själv bor Nils G Storhagen i Hammarby Sjöstad i Stockholm, en stadsdel där man verkligen bemödat sig om miljöperspektivet i planeringen. Man har faktiskt ett lokalt värmeverk, dit de brännbara soporna skickas direkt med hjälp av en sopsug i ett kulvertystem 

– Rent logistiskt är det en bra lösning. Det blir väldigt småskaligt och ur transportsynpunkt finns det ju skäl att vara skeptisk mot det storskaliga. Stora anläggningar blir effektivare ur produktionssynpunkt, men lägger man ett totalkostnadsperspektiv på det och tar in klimatet också, så blir det mer tveksamt. 

Han tycker att intresset för logistiken gått i vågor, men tror samtidigt att vi nu går in i en tid när ämnet kommer att vara efterfrågat under en längre tid, inte minst inom områden som bygg och sjukvård. 

– Det rör på sig ordentligt med cirkulär ekonomi, klimat och e-handel. Speciellt när det gäller klimataspekterna kommer det att hålla i sig, för det är en fråga vi måste lösa. Om man tänker sig en sjätte upplaga av boken, kommer nog just det att ta ännu mer utrymme, säger Nils G Storhagen.

Mer om: logistik
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Plogbilschaufför stoppade rattfyllo – blir årets trafikhjälte

Enklare tullhantering i hamnen

Hallands hamnar får effektivare tullhantering med automatiserade processer.

Peab bygger logistikpark för 734 miljoner

Polisen: Många inbrott i lastbilar

Säkrare leveranser med digitala lås

Digitala lås på containrar gör leveranserna mer flexibla, och minskar springet på arbetsplatserna.

Catena bygger åt Seafrigo

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han ska driva Addsecures transporter

Arkiv

Sellpy växer och nyanställer

Krönika: Så får ni smartare försörjningskedjor

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Jobb & Karriär
Adnavem utökar i Stockholm, Skåne och Småland

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Veckans konkurser

Sista kilometern går på batteri

Debatt
Logistikpark till varje pris?

APM växer när Europas hamnar tappar

Gävle – Sundsvall på under en timme

Trafikverket har utrett i vilken ordning järnvägen mellan Gävle och Kramfors bör byggas ut.

Möbeljätten satsar på eget lager

Rederi varslar 450 ombordanställda

Jobb & Karriär
Hon får chefstjänst hos Logistic contractor

Logicenters utökar i Norge

Logicenters satsar vidare i norska Vestby genom nytt strategiskt markköp.

Polfärskt flyttar in hos SLP

Prestigeorder till Scania

Levererar 75 batterilastbilar till norska Asko.

KRÖNIKA: Tre leveransutmaningar i coronatider

Jobb & Karriär
Han får mer ansvar hos Stena

Veckans konkurser

1

Havregiganten beställer el-lastbilar av Einride

Samarbete kring miljövänlig oljesanering

Jobb & Karriär
Han är Forseas nye vd

Jobb & Karriär
Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Jobb & Karriär
Toppchef lämnar Scania för Daimler

Jobb & Karriär
Hon blir hög chef på Platzer

Veckans konkurser: dystert rekord

"Min pojkdröm har gått i uppfyllelse"

Jobb & Karriär
Erfaren Boozt-profil blir mässrådgivare

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.125