23948sdkhjf

Scania satsar på vätgas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Renova är ett återvinningsföretag i västra Sverige. Tillsammans med Scania utvecklar man just nu en sopbil med fullt elektrifierad drivlina och elektrisk komprimator, som ska drivas av bränsleceller.  

– Vi har ett stort intresse av att få mer erfarenhet av hur bränsleceller används i verklig drift hos våra kunder. Bränsleceller är en lovande teknologi för den nödvändiga minskningen av transportindustrins koldioxidavtryck, säger Marita Nilsson, projektledare för elektrisk drivlineteknologi vid Scania, i ett pressmeddelande. 

Den urbana trafiken är ofta i fokus för eldrift, både på grund av lägre bullernivåer och minskade utsläpp, men också eftersom den inte kräver lika lång räckvidd, som fjärrtrafiken. Volvo lanserade en eldriven sopbil tidigare i år, men detta blir det första försöket med bränsleceller.  

– Elektrifiering genom bränsleceller som drivs av väte är ett mycket intressant alternativ för tunga nyttofordon som sopbilar. De kan dra nytta av alla fördelarna med elektrifiering samtidigt som man behåller några av de bästa delarna från fossilbränsledrift, nämligen räckvidd, servicetid och nyttolast, säger Hans Zackrisson, utvecklingschef på Renova. 

Projektet är ett samarbete med Energimyndigheten och KTH, och den första bilan ska levereras om ett år. Scania har också ett samarbete med norska livsmedelsgrossisten Asko, och ska leverera fyra bränslecellsdrivna distributionsfordon med en räckvidd på 500 kilometer. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.344