23948sdkhjf

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

I ett pressmeddelande går Svensk sjöfart till attack mot myndigheten.

Sjöfartsverket har beslutat att höja avgifterna med 50 miljoner kronor, utöver de 215 miljoner kronor som man infört på farleds- och lotsavgifter de senaste två åren. Det skriver Svensk sjöfart i ett pressmeddelande. Och man är inte nådig i sin kritik av pålagorna. 

 Sjöfartsverkets avgiftshöjningar är helt oförenliga med politikens mål och vi har påpekat detta flera gånger. Vi förvånas över att politiken inte agerar så att myndighetens bekymmersamma ekonomi inte måste lösas genom att man går från, och inte mot, de politiska målen och det hållbara samhället. Anslagen till Sjöfartsverket måste upp betydligt från dagens tolv procent för att sjöfarten ska kunna generera samhällsnytta och avlasta landinfrastrukturen på det sätt som de politiska målen indikerar. Istället för att nu besluta om ytterligare höjningar av avgifterna vore det naturligare att avvakta med dessa tills man ser hur intäkterna av den nya avgiftsmodellen och de redan beslutade avgiftshöjningarna slår, säger Rikard Engström, vd för Svensk sjöfart. 

De höjda avgifterna har kommit samtidigt med en ny modell för hur man beräknar farleds- och lotsavgifter. För flera rederier har den inneburit att man fått betala mer, och man har också fått en försämrad miljöstyrning, enligt Svenska sjöfart.  

– Att avgiftssystemet minskar miljöstyrningen är något som både Svensk sjöfart och myndigheten Trafikanalys länge påpekat. Trots detta går alltså Sjöfartsverket vidare med sina planer, vilket vi ställer hos helt oförstående till. Vi förordar att man i stället exempelvis inkluderar den så kallade beredskapsavgiften i miljödifferentieringen, att man inför ett tak för passageraravgiften och att man ger en early movers-rabatt till de rederier som är pionjärer, så att fler kan investera i åtgärder som förbättrar vår miljö. Vi har flera medlemmar som gjort omfattande klimat- och miljöinvesteringar men trots det får kraftiga höjningar, säger Christina Palmén, ansvarig för säkerhets- och miljöfrågor på Svensk sjöfart. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Omsätter 600 miljoner kronor och har 160 medarbetare.

Framgång för flera hamnar

Mer gods, nya kajer och ökat djup - flera svenska hamnar satsar och expanderar.

Ängelholm satsar på e-handel

Nikolas vätgaslastbilar kommer till Europa

GDL erövrar Tranås

Binder samman två regioner.

Catena satsar stort i Järna

Catena köper strategisk fastighet söder om Stockholm för att kunna möta storstadens logistikbehov.

Nyhetsbrev

Transport organiserar gig-bud

”Om vi har ett system där det går att utnyttja människor på det här sättet, då menar jag att vi har ett systemfel.”

Arkiv
1

Nytt samarbete för insjöfarten

Fortsatt tillväxt för Tip Trailer

Aditro fyller logistikcentret i Arlanda

Bring bygger ut sin paketutlämning

Satsar på e-handeln och tar ett jättesteg mot full täckning av Norden.

Mathem bygger nytt lager – 32 000 kvadratmeter

Drygt 1 000 personer kommer kunna arbeta i eller i anslutning till lagret.

Populära sopbilen blir eldriven

På väg mot farledsfördjupning i Göteborg

Volvo visar upp ellastbilar i USA

Börjar snart rulla hos samarbetspartner i Kalifornien.

Jobb & Karriär
Svenska Ingram får ny managing director

Ansluter från Atea i april.

Scanias ellastbilar i trafik

För bara några veckor sedan presenterade Scania sin satsning på vätgasdrift. Nu kommer nyheten att man även tar elbilar i drift.

Derome samordnar byggtransporter

Stark trend på transportutbildningarna

Fler sökande och fler tjejer när Tya sammanställer årets gymnasieutbildningar.

Fortsatt förlust för Green cargo

Jobb & Karriär
Malin Schäfer lämnar Knapp

Här är hennes nya toppuppdrag.

De bygger Nordens största solcellsanläggning på ett tak

”Trots att skatten på solenergi idag bestraffar stora solcellsanläggningar så kan vi inte skjuta stora och viktiga klimatinvesteringar på framtiden.”

Jobb & Karriär
Kliver av som vd för Märsta förenade

Lämnar över efter åtta års utveckling.

Stororder av elektrifierad lastbil

UPS beställer 10 000 eldrivna budbilar

SLP satsar stort i Jönköping

Prime penguin når Storbritannien

DSV i jätteavtal om jättetransporter

Inlandståg etablerar sig i Storuman

Det rullar på för Trelleborgs hamn

SLP bygger nytt i Helsingborg

Rekordfå dog i vägtrafiken 2019

Transportföretagen satsar inför 2020

Se alla Företagens egna nyheter

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Sänd till en kollega

0.125