23948sdkhjf

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg öppnar sitt första utlämningsställe under varumärket Leveriet den 29 november i Sickla i Nacka. Den andra invigningen sker på Mobilia i Malmö den 4 december. Tanken med det nya konceptet är att ta detaljhandeln på nätet ett steg vidare genom att förbättra upplevelsen av den fysiska överlämningen av varorna. 

I Sickla beskriver man Leveriet som 200 kvadratmeter leverensservice med extra allt. Här kan e-handelskunderna hämta ut sina paket, göra returer, prova kläder i provrum, återvinna emballage, slå in paket, eller bara slå sig ner och för att vila en stund och ladda telefonen. För e-handlarna finns möjlighet att exponera sina produkter i ett showroom. 

Till butikslokalen kommer 200 kvadratmeter utrymme för lagerhållning och hantering. I Malmö kommer man att ha 200 respektive 130 kvadratmeters yta för ändamålet. Där kommer det också att finnas utrymme för så kallat utskjutet lager, det vill säga att e-handlare kan leverera ett antal produkter i förväg, vilket gör att kunden kan hämta ut sin beställning tio minuter efter att den är lagd. 

– I dag erbjuder en del varumärken uthämtning i deras fysiska butiker, men med Leveriet kan du som slutkonsument hämta och hantera paket från olika avsändare på ett ställe, vilket frigör tid för både konsumenten och butiksägaren. Denna bekvämlighetseffekt kommer dessutom bli större ju fler punkter av detta slag som byggs in i olika storleksklasser och platser, säger Fredrik Svedberg, vd på Logtrade, i ett pressmeddelande.  

Leveriet kommer att vara neutralt i förhållande till transportörerna, hittills har man avtal med Best transport, DB Schenker och Postnord, men man förhandlar med flera bolag. Atrium Ljungberg ser de första Leverietbutikerna som startskottet för ett helt nytt ombudsnät som man kommer att skala upp och rulla ut under 2019. För tekniken bakom konceptet står alltså Logtrade och Ericsson med sin nya logistikstandard Internet of logistics. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.175