23948sdkhjf

Scanias transportlab kör fossilfritt

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

”Det här handlar om att leva som vi lär.”

Scania har ett eget transportlaboratorium, 45 lastbilar och bussar, som är en förlängning av forsknings- och utvecklingsavdelningen. Här handlar det om att få förståelse för kundernas utmaningar, och Scania använder fordonen som en del av sina interna transporter. 

Nu kommer man att köra hela vagnparken på fossilfria bränslen eller hybridteknik, vilket innebär att man minskar sina koldioxidutsläpp med dryga 95 procent. 

Labbet startade sin verksamhet 2008 och lyckades under sina första fem år minska bränsleförbrukningen med 20 procent och koldioxidutsläppen med 50 procent per ton transporterat gods. 

– Det här handlar om att leva som vi lär. Vi ber inte våra kunder eller industrin i stort att göra något som vi inte själva är villiga att göra, säger Jan Björklund, vd för Scanias transportlaboratorium, i ett pressmeddelande. 

De 14 lastbilarna och dragbilskombinationerna kör dagligen mellan Scanias anläggningar i Södertälje och Zwolle i Nederländerna, ungefär 40 000 mil per fordon och år. Det är mycket längre än de flesta åkeriers fordon, ett faktum som gör att tester och utvärderingar går snabbt att göra. 

– En av de viktigaste lärdomarna för oss är effekten av planering och förarträning. Vi ser att det fungerar och att även små förändringar har stor effekt. Ett exempel är att man genom att sänka hastigheten från 90 till 80 kilometer per timme för fjärrtransporter kan minska bränsleförbrukningen med tio procent samtidigt som tidsförlusten bara blir en procent, säger Jan Björklund. 

Varför har man då inte minskat sina koldioxidutsläpp med 100 procent? Jo, det beror på att man utanför Sveriges gränser ibland måste tanka med vanlig diesel, då det kan saknas stationer med HVO och biodiesel. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214