23948sdkhjf

”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

HVO100 gjorde det lätt att köra fossilfritt. Men sedan blev PFAD, en restprodukt från palmoljeindustrin, en stor råvara i HVO-produktionen. Många stora transportköpare drog öronen åt sig och frågan uppstod: Vad skulle de satsa på nu? 

– Vi vet inte hur framtiden kommer att bli, vilka bränslen som blir de bästa alternativen på lång sikt och därför har bestämt oss för att sprida ut det och satsa på olika typer av bilar, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. 

Läs också: Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Hon har styrt hållbarhetsarbetet på Axfood i tio år. Koncernen använder stora mängder transporter och äger sin egen transportapparat genom Dagab, med 140 lastbilar runt om i landet. Förutom de egna lastbilarna köper Axfood in lika mycket transporttjänster till. 

Innan HVO:n kom fanns det inte så mycket att välja på, berättar Åsa Domeij. Man provade exempelvis biogas i de mindre lastbilarna. Dessutom fanns RME, men den passade inte riktigt Axfoods typ av transporter. Och etanolen var mer inriktad på personbilar och bussar än på lastbilar. 

– I någon större skala kunde vi inte gå över till biobränslen förrän HVO kom och då blev det väldigt enkelt och praktiskt i och med att vi hade satsat på moderna bilar och kunde köra på HVO100. Från början producerades den ju på råvaror som vi trodde på. 

Att Axfood äger sina egna transporter är en väldig styrka, tycker Åsa Domeij. Det gör att de själva har makten över sin omställning och att de kan välja den teknik de tror på. Men vore det inte enklare att göra en upphandling med tuffa miljökrav? 

– Jo, på ett sätt, fast det hade vi nog inte klarat i dag. Ta Volvos bilar för flytande gas. Det är de första som levereras, ingen annan i livsmedelsbranschen än vi har dem än. Att ha en egen verksamhet betyder att vi kan vara med och driva utvecklingen, säger hon.  

Flytande och komprimerad biogas är nämligen en del av Axfoods nya inriktning. 

Läs också: Gotland får världens första trådlösa elväg

– Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg. När det gäller den flytande gasen har vi köpt in fyra bilar från Volvo och en från Scania. Från Scania har vi också en lastbil som går på ED95.  

Att satsa på olika bränslen, betyder att man är öppen för utvecklingen i framtiden. Det är inte otroligt att olika transportslag utnyttjar olika drivmedel.  

– Det kan bli el och elhybrider för mindre lastbilar i städerna. ED95 är just nu inte för de allra tyngsta transporterna, även om till exempel Scania har nya motorer på gång. Bilar för komprimerad biogas är inte heller för de tyngsta transporterna med släp, utan där kommer våra nya lastbilar för flytande gas in. 

– Vi tror också att RME kan komma tillbaka för de tyngre transporterna, så vi kommer att köpa RME-bilar också, fortsätter Åsa Domeij. 

Ny teknik är dock inte allt. Politikerna beslut har visat sig mycket betydelsefulla för vilka bränslen som blir hållbara alternativ. 

– Det är en del i riskbilden. Det har ju varit en ganska stor ryckighet i skatterna. Men det är också annan lagstiftning, som till exempel vilka bränslen som kvalar in som hållbara. Det påverkar oss mycket. 

Åsa Domeij poängterar gärna att allt inte handlar om själva drivmedlet, utan att Axfood arbetar på många fronter med sina transporter. Det har handlat om ecodriving, fleet management-system, högre fyllnadsgrad och att köra med släp. Det är inte lika spektakulärt som nya lastbilar, men det har varit viktigt för att minska koldioxidutsläppen. 

Allt som allt står transporterna faktiskt för en ganska liten del av en varas miljöpåverkan, och några kilometers bilfärd till och från butiken är en större miljöbelastning än de effektiva varutransporterna över havet och till butikerna. Ändå är det en viktig del av Axfoods hållbarhetsarbete. 

Läs också: En extra slant i vårändringsbudgeten

– Summan av våra transporter står för många tons utsläpp och det är också en del som vi verkligen kan påverka själva och göra något åt, säger Åsa Domeij och pekar på några andra områden där transporterna får extra uppmärksamhet av en hållbarhetschef. 

– Den sociala sidan, till exempel med arbetsvillkoren i leverantörskedjorna är viktig för oss. Förr fokuserade man mer på riskländer långt borta, medan vi nu tittar på riskbranscher och ser riskerna även här i Sverige och närområdet. Svårast att hantera är ju transporter utifrån Europa in till våra lager där vi inte är transportköpare, men det gäller även inom Sverige. Jag skulle säga att det är en riskbransch när det gäller sociala förhållanden.  

– Där är det också väldigt bra att ha sin egen verksamhet där vi vet att vi har schyssta villkor för våra anställda.  

Åsa Domeij själv har en bakgrund som miljöpartistisk riksdags- och kommunpolitiker med särskild inriktning på mat, jordbruk och miljö. Under det decennium hon varit på Axfood har företagen blivit allt mer drivande i hållbarhetsfrågorna. 

– Ibland kan man se en viss frustration när de politiska besluten ger för lite stöd till det arbetet. Politikerna kan ju skapa incitament som skulle snabba på arbetet. 

Engagemanget blir dessutom allt viktigare för de anställda, och det har blivit en viktig faktor för att locka till sig den bästa arbetskraften. Man vill känna sig stolt över hur ens företag arbetar med de här frågorna. 

Själv har hon haft sitt engagemang sedan ungdomen, och att hon skulle jobba på Axfood i mer än tio år trodde hon faktiskt inte när hon antog utmaningen. Men det är en intressant bransch. 

– Ja, det händer så mycket inom det här området, så jag hinner inte tröttna, säger hon med ett leende.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

DSV bygger superanläggning vid högkvarteret

”Porten till Skandinavien” blir DSV:s största logistikhub i norra Europa.

Jobb & Karriär
Nygammal supply chain manager till Autoliv

Rivstart för godstransportstrategin

GN Transport bygger för utökad kapacitet

1

Postnord vinner kampen om kundernas förtroende

Rankas i topp av logistikbolagen när Sustainable brand index presenterar årets siffror.

Malmö och Halmstads hamnar får nya anlöp från kontinenten

Containerships lägger till Sverige på två nya europeiska slingor.

Nyhetsbrev

Extra regeringspengar till godstransporter i stan

Arkiv

Jobb & Karriär
Han tar över klubban i Stockholms hamnar

Centerpartist blir styrelseordförande.

Neste och BP samarbetar för svenskt bioflyg

Hogia digitaliserar avfallstransporterna

Gotland får världens första trådlösa elväg

Vägen från flygplatsen in till Visby byggs med världsunik teknik.

Jobb & Karriär
Vehcos nya finansdirektör

Nya ägarna ger resurser till expansion. 

Åkeriföretagen växlar upp Fair transport

Nu ska Fair transport gå att använda på riktigt för upphandlare av transporttjänster.

En extra slant i vårändringsbudgeten

Jula Logistics startar Europapendel och skriver avtal med Postnord

Ett år efter bildandet snurrar hjulen allt snabbare för bolaget.

Dachser fortsätter att öka 

Scanias största beställning av gasbilar någonsin

Första åkeriet märks med Bra miljöval

Det satt långt inne, men nu har Sveriges första åkeri fått Naturskyddsföreningens märkning Bra miljöval.

Jobb & Karriär
Postnord byter koncernchef

Håkan Ericsson får gå.

DSV får Bygghemmas hemleveranser

BDX utökar transportuppdragen åt LKAB

Nytt kontrakt innebär 30-35 arbetstillfällen.

Coop satsar på leveransskåp över hela landet

Jobb & Karriär
Lindex värvar logistikchef från Kappahl

Modekedjan rekryterar meriterad logistikchef med ett förflutet även från DHL.

EU:s mobilitetspaket gick igenom

Europeiska transportfacket är nöjda med överenskommelsen.

UPS använder drönare för sjukhustransporter

Myloc skriver avtal med Helsingborgs hamn

Tillväxt och expansion för TIP Trailer under 2018

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Dålig lönsamhet för tågtransporter

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Se alla Företagens egna nyheter

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.156