23948sdkhjf

”Nu är tiden mogen för en expansion”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Cykelåkeriet Movebybike startade i Malmö 2012 och har sedan dess nått Stockholm, Umeå och Lund, med viss närvaro i Linköping och Uppsala. Men nu gör man sig redo för att nå ut i hela landet och först ut blir Göteborg. 

 Ja, vi lanserar en lokalisering i Göteborg inom någon månad. Vi har valt ut en lokal som ligger bra till för att komma in med lastbilar och dessutom ligger nära de centrala kvarteren för cykeldistributionen, säger Staffan Sölve på Movebybike. 

Företaget har skapat sig en allt bättre plattform för att nå nya städer, genom att man byggt upp etablerade samarbeten med starka aktörer. Linas matkasse, som kör ut sina varor med Movebybike i Malmö, kommer att vara med och lägga grunden för satsningen i Göteborg. Det gör att man inte behöver en inkörningsperiod där man måste jaga kunder för att få igång verksamheten. 

– Vi har också några andra företag som är intresserade av cykelfrakt, som Sellpy, som vi redan arbetar med i Stockholm och Malmö. Även Bring är intresserade av att använda oss som citylogistiklösning i de täta delarna av staden. 

Movebybike arbetar nu med en etableringsplan som inbegriper tio större städer i Norden.  

– Vi kommer att pricka in Oslo, Köpenhamn och Helsingfors i den här utrullningen, och det beror delvis på att våra kunder finns i övriga Norden. Linas matkasse är aktiva i Danmark, Bring ägs ju av norska posten, säger Staffan Sölve. 

Läs också: Karlshamn samordnar sina transporter

Hittills har man växt organiskt, och varit noga med att inte gå fortare fram än man har råd med.  

– Men det är också först nu som tiden är mogen, inte minst med explosionen av e-handeln, där någon måste lösa hemleveranserna. Behovskurvan pekar uppåt och vi kommer att åka med på den vågen. 

Staffan Sölve påpekar att man inte säljer sina tjänster genom att konkurrera med pris, utan framför allt effektivitetsargumentet. Det blir dessutom starkare med tiden, inte bara genom att trafiken i innerstäderna ökar, utan också genom ny stadsplanering där man skapar gågator, inrättar miljözoner och så vidare. 

I Göteborg kommer man att inleda verksamheten med en handfull cyklar. Cyklarna byggs av systerbolaget Starke cycles, som märker av cykeltrenden och får förfrågningar från ett antal länder i Europa. Starke och Movebybike arbetar med något större cyklar än de flesta andra tillverkare och åkerier. Man kan ta 300 kilo gods i tre kubikmeters volym. Det gör att man praktiskt taget kan ersätta en vanlig budbil. 

– Cykeldistributionen är ju som mest effektiv i de tätaste delarna av staden inom en radie av fem till sju kilometer. Men det måste ju inte vara stadens centrum, och i Göteborg kommer vi att ha vår första central på Ringön, men inom något år siktar vi på att ha två eller tre hubbar, säger Staffan Sölve. 

Nu väntar en intressant tid i företaget, dels med rekryteringar inför Göteborgslanseringen, men också genom att man förbereder bolaget för expansionen. Movebybike har tidigare expanderat som franchise, men ska nu samla bolaget för att få en starkare och mer sammanhållen verksamhet.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Arkiv

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.144