23948sdkhjf

”Nu är tiden mogen för en expansion”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Cykelåkeriet Movebybike startade i Malmö 2012 och har sedan dess nått Stockholm, Umeå och Lund, med viss närvaro i Linköping och Uppsala. Men nu gör man sig redo för att nå ut i hela landet och först ut blir Göteborg. 

 Ja, vi lanserar en lokalisering i Göteborg inom någon månad. Vi har valt ut en lokal som ligger bra till för att komma in med lastbilar och dessutom ligger nära de centrala kvarteren för cykeldistributionen, säger Staffan Sölve på Movebybike. 

Företaget har skapat sig en allt bättre plattform för att nå nya städer, genom att man byggt upp etablerade samarbeten med starka aktörer. Linas matkasse, som kör ut sina varor med Movebybike i Malmö, kommer att vara med och lägga grunden för satsningen i Göteborg. Det gör att man inte behöver en inkörningsperiod där man måste jaga kunder för att få igång verksamheten. 

– Vi har också några andra företag som är intresserade av cykelfrakt, som Sellpy, som vi redan arbetar med i Stockholm och Malmö. Även Bring är intresserade av att använda oss som citylogistiklösning i de täta delarna av staden. 

Movebybike arbetar nu med en etableringsplan som inbegriper tio större städer i Norden.  

– Vi kommer att pricka in Oslo, Köpenhamn och Helsingfors i den här utrullningen, och det beror delvis på att våra kunder finns i övriga Norden. Linas matkasse är aktiva i Danmark, Bring ägs ju av norska posten, säger Staffan Sölve. 

Läs också: MISAB blir ABT Väst

Hittills har man växt organiskt, och varit noga med att inte gå fortare fram än man har råd med.  

– Men det är också först nu som tiden är mogen, inte minst med explosionen av e-handeln, där någon måste lösa hemleveranserna. Behovskurvan pekar uppåt och vi kommer att åka med på den vågen. 

Staffan Sölve påpekar att man inte säljer sina tjänster genom att konkurrera med pris, utan framför allt effektivitetsargumentet. Det blir dessutom starkare med tiden, inte bara genom att trafiken i innerstäderna ökar, utan också genom ny stadsplanering där man skapar gågator, inrättar miljözoner och så vidare. 

I Göteborg kommer man att inleda verksamheten med en handfull cyklar. Cyklarna byggs av systerbolaget Starke cycles, som märker av cykeltrenden och får förfrågningar från ett antal länder i Europa. Starke och Movebybike arbetar med något större cyklar än de flesta andra tillverkare och åkerier. Man kan ta 300 kilo gods i tre kubikmeters volym. Det gör att man praktiskt taget kan ersätta en vanlig budbil. 

– Cykeldistributionen är ju som mest effektiv i de tätaste delarna av staden inom en radie av fem till sju kilometer. Men det måste ju inte vara stadens centrum, och i Göteborg kommer vi att ha vår första central på Ringön, men inom något år siktar vi på att ha två eller tre hubbar, säger Staffan Sölve. 

Nu väntar en intressant tid i företaget, dels med rekryteringar inför Göteborgslanseringen, men också genom att man förbereder bolaget för expansionen. Movebybike har tidigare expanderat som franchise, men ska nu samla bolaget för att få en starkare och mer sammanhållen verksamhet.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Nyhetsbrev

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Arkiv

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.706