23948sdkhjf

”Nu är tiden mogen för en expansion”

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Cykelåkeriet Movebybike startade i Malmö 2012 och har sedan dess nått Stockholm, Umeå och Lund, med viss närvaro i Linköping och Uppsala. Men nu gör man sig redo för att nå ut i hela landet och först ut blir Göteborg. 

 Ja, vi lanserar en lokalisering i Göteborg inom någon månad. Vi har valt ut en lokal som ligger bra till för att komma in med lastbilar och dessutom ligger nära de centrala kvarteren för cykeldistributionen, säger Staffan Sölve på Movebybike. 

Företaget har skapat sig en allt bättre plattform för att nå nya städer, genom att man byggt upp etablerade samarbeten med starka aktörer. Linas matkasse, som kör ut sina varor med Movebybike i Malmö, kommer att vara med och lägga grunden för satsningen i Göteborg. Det gör att man inte behöver en inkörningsperiod där man måste jaga kunder för att få igång verksamheten. 

– Vi har också några andra företag som är intresserade av cykelfrakt, som Sellpy, som vi redan arbetar med i Stockholm och Malmö. Även Bring är intresserade av att använda oss som citylogistiklösning i de täta delarna av staden. 

Movebybike arbetar nu med en etableringsplan som inbegriper tio större städer i Norden.  

– Vi kommer att pricka in Oslo, Köpenhamn och Helsingfors i den här utrullningen, och det beror delvis på att våra kunder finns i övriga Norden. Linas matkasse är aktiva i Danmark, Bring ägs ju av norska posten, säger Staffan Sölve. 

Läs också: Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Hittills har man växt organiskt, och varit noga med att inte gå fortare fram än man har råd med.  

– Men det är också först nu som tiden är mogen, inte minst med explosionen av e-handeln, där någon måste lösa hemleveranserna. Behovskurvan pekar uppåt och vi kommer att åka med på den vågen. 

Staffan Sölve påpekar att man inte säljer sina tjänster genom att konkurrera med pris, utan framför allt effektivitetsargumentet. Det blir dessutom starkare med tiden, inte bara genom att trafiken i innerstäderna ökar, utan också genom ny stadsplanering där man skapar gågator, inrättar miljözoner och så vidare. 

I Göteborg kommer man att inleda verksamheten med en handfull cyklar. Cyklarna byggs av systerbolaget Starke cycles, som märker av cykeltrenden och får förfrågningar från ett antal länder i Europa. Starke och Movebybike arbetar med något större cyklar än de flesta andra tillverkare och åkerier. Man kan ta 300 kilo gods i tre kubikmeters volym. Det gör att man praktiskt taget kan ersätta en vanlig budbil. 

– Cykeldistributionen är ju som mest effektiv i de tätaste delarna av staden inom en radie av fem till sju kilometer. Men det måste ju inte vara stadens centrum, och i Göteborg kommer vi att ha vår första central på Ringön, men inom något år siktar vi på att ha två eller tre hubbar, säger Staffan Sölve. 

Nu väntar en intressant tid i företaget, dels med rekryteringar inför Göteborgslanseringen, men också genom att man förbereder bolaget för expansionen. Movebybike har tidigare expanderat som franchise, men ska nu samla bolaget för att få en starkare och mer sammanhållen verksamhet.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Speed group tecknar avtal med Ica

Arkiv

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

Detta händer på Logistik och transport

Den 5-7 november går Logistik och transport av stapeln på Svenska mässan i Göteborg. Vi tar pulsen på Jan Nilsson, affärsansvarig för mässan. 

Logistik och transport har öppnat

Transportnet finns på plats när Sveriges stora logistikmässa går av stapeln. Ni hittar oss i monter A04:08.

Jobb & Karriär
Tillbaka hos Bohusfrakt 

Tidigare vd:n återvänder som styrelseordförande – tio år senare.

Bito sydde ihop Maria Nilas nya lagerlösning

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Jobb & Karriär
GDL värvar från Granngården

Maria Sonesson får nyckelroll i bolagets fortsatta utveckling.

Freja förlänger troget samarbete

Här är finalisterna i Årets Logistiklösning

På torsdagen avgörs det vem som vunnit. En e-handlare, ett premiumvarumärke och ett outdoorföretag är nominerade i Habit Modegalans pris till Årets Logistiklösning.

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.142