23948sdkhjf

Flashorganisationer för snabba förändringar

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transport- och logistikbranschen är stadd i snabb förändring och det ställer nya krav på företagen. Comatch hjälper dig att snabbt bygga en organisation med fristående konsulter.

Många i branschen står inför stora beslut och förändringar, vare sig det handlar om att digitalisera, gå över till biobränslen, bygga för e-handel eller kanske att leverera enligt ett vunnet kontrakt. Men risken är stor att man inte har kompetensen som krävs för att klara en omorganisation. 

De här situationerna har företaget Comatch specialiserat sig på. Man fungerar som en marknadsplats för oberoende konsulter och experter, där ett företag kan vända sig till Comatch för att få tillgång till deras nätverk. 

– Det här är en ny affärsmodell i Norden. Vi har sett det inom it och media, men inte så mycket från industrin, att erfarna anställda blir rådgivande konsulter och att någon ger dem ett nätverk, säger Toby Toudal Nielsen, Nordenansvarig  Comatch. 

Även på andra sätt skiljer sig Comatch från annan konsultverksamhet. Deras experter bygger en så kallad flashorganisation. Lars Fritz är en av de personer som tar uppdrag genom Comatch. Han förklarar skillnaden: 

– I konventionell konsultverksamhet kommer konsulten in och arbetar parallellt med det anställda teamet. Vi däremot blir teamet, en del av företaget. Vi ger inte råd till företaget vad de ska göra, vi ser till att det blir gjort. Vi måste också utbilda de anställda, så att de kan ta över när flashorganisationen fyllt sin funktion och monteras ner.  

Han tillägger att han gillar det här sättet att arbeta. Han axlar en ledarroll i företaget han kommer till. Här handlar det inte om gradvis förbättringsarbete, utan om avgörande förändringar och steg i företagets verksamhet. 

Företagen som behöver en flashorganisation vet ofta vad de vill åstadkomma, men har inte bestämt hur det ska göras. De kontaktar Comatch, som vänder sig till utvalda personer i sitt nätverk. 

 Kandidaterna gör en kort pitch av vad de gjort tidigare och vad kan de bidra med i projektet. Sedan kopplar vi samman dem med företaget, och de kan träffas. Det är det sökande företaget som väljer sin konsult, inte vi, säger Toby Toudal Nielsen. 

Comatch vänder sig till alla branscher, och har haft ett antal uppdrag inom transport och logistik. 

– Vi har till exempel byggt wifi i kollektivtrafiken, vi har byggt lager för återförsäljare, vi har skapat bränslestrategier för stora åkerier och rederier, vi gör företagsutvärderingar inför uppköp, säger Toby Nielsen. 

Lars Fritz berättar om ett av sina uppdrag, som han utförde hos ett läkemedelsföretag. 

– Det handlade om individanpassade mediciner, som specialproducerades och sedan skulle levereras on time, med säker och tempererad transport, dessutom på ett sätt som gjorde att tredje part inte skulle kunna se vad det var. Det var en ganska utmanande uppgift, säger han och ler. 

Han tillägger att just transport- och logistikbranschen kan ha större behov av flashorganisationer än andra, med den snabba utvecklingen som sker nu. Toby Toudal Nielsen instämmer, och tar digitaliseringen som ett exempel. Den ger enorma möjligheter för både kunder, säljare och transportbolag, men det ställer också stora krav när system ska installeras och samverka med andra i en logistikkedja. 

De tycker att den nordiska marknaden för den här typen av konsulttjänster, än så länge inte är lika mogen som i övriga Europa och USA. Å andra sidan kan behovet vara större här, där de flesta sitter på anställningar med långa uppsägningstider.  

– I ett land som USA kan en anställd säga upp sig med ett par veckors varsel, och det gör det lättare att rekrytera ett team, säger Lars Fritz. 

Comatch startade sin verksamhet för tre år sedan och är hittills en framgångssaga. I dag har man mer än 100 anställda, och ett stort antal experter och konsulter i sitt nätverk. 

– När vi startade Comatch var målet att bli störst i Europa. Det har vi blivit. Vår vision nu är att nå utanför Europa, samtidigt som vi fortsätter att jobba hårt för att vara nummer ett här, säger Toby Toudal Nielsen. 

Mer om: Comatch
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Infranode går in med 400 miljoner i Gävle hamn

Jobb & Karriär
NREP tillsätter ny Sverigechef

Bolaget bakom Logicenters ökar investeringstakten.

Här ska Martin och Servera bygga sitt nya lager

Fjärde och sista lagret jämte Halmstad, Umeå och Enköping, i företagets nya moderna lagerstruktur.

Första spadtaget för Brings nya terminal

Intervju
”Ska vi växa mer handlar det om andra ställen i Europa”

Att vara logistikchef på starkt expanderande Jollyroom kan vara drömjobbet för vilken logistiker som helst. Vi ringde till Cecilia Olsson för att fråga om lagerrockader, egen paketterminal och framtidens satsningar. 

Tillståndet klart för Einride – ut på allmän väg i vår

Transportstyrelsen ger klartecken för Schenker och Enrides självkörande T-pod i Jönköping.

Nyhetsbrev

2

Märsta förenade ska kontrollera de egna förarna

Inleder nytt arbete för trafiksäkerhet.

Arkiv

Snart dags igen för ledande mässan i logistikbranschen

Hela värdekedjan för transport och logistik representerad på Messe München i juni.

Jobb & Karriär
Logicenters rekryterar för expansion

Rusta bygger ut jättelagret i Norrköping

Swisslog får uppdraget att bygga automatiserad lösning för ett höglager.

Agility hyr 13 000 kvadratmeter av Newsec 

Jobb & Karriär
Tar över på Transportrådets kansli

Guy Ehrling lämnar som kanslichef efter tolv år på posten.

Hargs hamn fördubblar kapaciteten

I höst startar muddringen av farleden, samtidigt som Lantmännen bygger ut sin terminal. 

Reportage
De löser bilverkstädernas logistik

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Linde utvecklar logistiktåget

1

Jobb & Karriär
Lämnar SJ för Green cargo

Hållbarhetschef återvänder till Green cargo efter tio år.

Dålig lönsamhet för tågtransporter

Elektriska Maxus EV80 kommer som leasingbil till Sverige 

Jobb & Karriär
Catena inrättar ny tjänst som hållbarhetsansvarig

Får en koncerngemensam funktion.

Här placerar Axfood sitt miljardlager

Axfood centraliserar sin logistik med ett automatiserat jättelager för två miljarder kronor. Nu avslöjar man var det ska ligga och vem som fått kontrakt på utvecklingen.

Movebybike tar över franchiseverksamhet

Stockholms cykelåkeri blir en del av Movebybike. Nu inleder man expansionen i Norden.

Brothers och Polarn o Pyret flyttar lagret från Borås

RNB Retail and brands väljer Nowaste logistics som partner för sitt nya högautomatiserade lager.

Hamnstrejken avblåst

Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet har undertecknat avtal.

Jobb & Karriär
Klart med ny vd till Göteborgs hamn

Återvänder till hemstaden med erfarenheter från den amerikanska transportnäringen.

Jobb & Karriär
Här är Volvo Lastvagnars nya Europachef

Ersätter Roger Alm på posten.

De öppnar för miljölastbilspremie

1

Findus kör direkttåg från Italien

Här är Semax nya ägare

DSV slog vinstrekord

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137