23948sdkhjf

De kan få Hållbarhetspriset

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Nu presenterar Transportföretagen de tre företag som nominerats till årets Hållbarhetspris.

Den 14 november kommer Transportföretagen att kora årets vinnare till Hållbarhetspriset, som ska uppmuntra och uppmärksamma transportbranschens arbete mot en hållbar och transportsmart framtid. 

– Konkurrensen har varit hård men av de sökande har juryn nu utsett tre mycket goda föredömen som finalister till Transportföretagens Hållbarhetspris 2018. För företagen inom transportbranschen har hållbarhet seglat upp som en av de viktigaste frågorna. Det positiva är att det finns en stark vilja hos företagen att vara med och bidra till lösningen på frågan, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, samtidigt som han efterlyser en bättre vilja från politiskt håll, så att man inte ser själva transporterna som dåliga, utan fokuserar på att underlätta för transportbranschen att sköta sitt miljöarbete. 

De tre nominerade företagen är Walleniusrederierna, Wibax logistics och Widrikssons åkeri.

Juryns motiveringar:  

“Walleniusrederierna har under stenhård global konkurrens sedan länge fokuserat på hållbarhetsfrågorna. Wallenius var det första rederiet i Sverige och bland de första i världen som 1998 miljöcertifierade sin verksamhet enligt den internationella standarden ISO 14001. De arbetar med en helhetssyn i hållbarhetsfrågan som bottnar i ägarledet och arbetar målmedvetet för att minska sin miljöbelastning. Arbetet görs på en mängd områden, till exempel med en helt ny fartygsdesign för att minska bunkerförbrukningen, gas- eller lågsvavlig fartygsdrift, digitala övervakningssystem för att optimera fartygsprestanda, ruttoptimering med mera. Stora investeringar har också genomförts för att rena ballastvattnet innan det släpps ut i världshaven, en stor och viktig åtgärd. Wallenius är också känt för en bra personalpolitik med satsningar på kompetens och utbildning och med goda villkor och arbetsmiljö för de anställda.” 

Wibax logistics har verkat för ett flertal åtgärder för att kunna erbjuda effektiva transportlösningar med låg miljöpåverkan. Till exempel har man sett till att ha terminaler på olika orter i landet och en heltäckande tankbilsflotta samt egna järnvägsvagnar. Sedan 2015 arbetar Wibax med att öka mängden förnybart drivmedel och minskad bränsleförbrukning och 2018 installerade man nya fordonsdatorer för att underlätta eco driving. Företaget har dessutom varit med i ett projekt med att prova 74 tons fordon för effektivare transporter vilket sedan 2017 blev en ny bärighetsklass, ett stort och viktigt steg för effektivare och mera hållbara transporter.” 

Widrikssons åkeri har envist och långsiktigt arbetat för minskad miljöpåverkan med fokus på hållbara logistiklösningar och last mile distribution. Man kör med effektiv ruttplanering med hög fyllnadsgrad. Widrikssons åkeri kör samordnad varudistribution för åtta kommuner. Samtliga transporter körs med biodrivmedel. För att säkerställa att kunna tanka med biogas utan fossil inblandning lät företaget bygga en egen tankstation 2006. Genom att vara konsekventa och tydliga med sina satsningar på hållbarhet har Widrikssons åkeri lockat till sig kunder som har samma prioriteringar. Miljöarbetet kompletteras av satsningar på sociala frågor genom att bland annat engagera sig i projekt som syftar till att främja integration och skapa arbetstillfällen till personer i socialt utsatta områden.” 

Hållbarhetsprisets jury består av Maria Börjesson, professor i nationalekonomi vid VTI, Mattias Dahl, vd Transportföretagen, Sten Forseke, entreprenör som brinner för att utveckla nya företag som utmanar etablerade affärsmodeller och bidrar till en hållbarare värld, samt Lotta Gröning, politisk debattör och krönikör i Expressen. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Intervju
Axfood om nya förarlösa samarbetet: ”Ett gyllene läge”

Fossilfrihet – här är APM:s klimatlöfte inför 2020

Containerterminalen i Göteborg siktar på att bli fossilfri redan nästa år.

Jobb & Karriär
Logistic contractor byter vd

Anders Bothén får lämna efter tolv år på posten.

Scania presenterar en mindre etanolmotor

Axfood och Coca-cola börjar med förarlösa transporter

Pilot dras igång under nästa år.

Urb-it ger DHL hemleveranser utan fordon

Nyhetsbrev

Nytt uppköp gör Ntex till största privata speditör

Köper Göteborgsbolag med inriktning mot sjö- och flygfrakt.

Arkiv

Hestra-handsken tog hem logistikpriset

Utsedda till Årets logistiklösning på Modegalan.

Sveriges nya logistikmässa

Intervju
50 år av pallkranar från fabriken i Boxholm

Det har gått ett halvt sekel sedan BT byggde sin första pallkran i Mjölby. Sedan dess har man blivit Swisslog och både kranar och logistik har förändrats radikalt.

Lidl öppnar sitt tredje centrallager

Störst i Sverige med kapacitet att serva 100 butiker.

Widrikssons tog hem jätteupphandlingen

Fortsätter köra de åtta kommunernas samordnade varudistribution.

SLP utökar i Nässjö

Jobb & Karriär
Hon är Årets yrkeslärare

World skills Sweden har utsett en verklig förebild till årets pristagare.

Smarta västen varnar för truckarna

Hector kör för Södra

Skriver nytt avtal för fem års transporter.

Missnöje på Zalandos lager

Skogssektorn siktar på eldrift

Skogforsk startar projekt för att nå fossilfria transporter.

3

Första timmertåget till terminalen i Malungsfors

Hamnsamarbete för miljön i Norden

DHL bygger för 200 miljoner

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

DFDS utökar med jätteskepp i Göteborg

Jula säkrar pappersexport från Falköping

DHL bygger ut i Rosersberg

Logistic contractor etablerar sig i Finland

Så ska Freja erövra Polen

Coops lagerplaner skapar oro – 740 anställda påverkas

XR Logistik köper Skaraborgsåkeri

Consafe vässar kampen mot luft i transporterna

Transportföretagen tar över Vintervägforum

Scania minskar med 20 procent

SLP köper första fastigheten i Landskrona

Allt fler söker till transportprogrammet

Renault satsar på vätgas för lätta transportbilar

Prime penguin växer i Norge

Se alla Företagens egna nyheter

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Sänd till en kollega

0.169