23948sdkhjf

Första månaden med eldrift på Jutlandica

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

I mars kom nyheten att Stena skulle konvertera sitt fartyg Jutlandica till eldrift, ett projekt som ska gemoföras stegvis. I första fasen handlar det om att koppla på eldrift för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn. I steg två kopplas en utökad batteridrift till två av huvudmotorerna, vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs i tio sjömil, motsvarande sträckan ut till Vinga. I steg tre utökas batterikapaciteten ytterligare och ett fartyg kan köra 50 sjömil på el, hela vägen mellan Göteborg och Frederikshavn.  

Nu har projektets fas ett varit igång i en månad, och hos Stena tycker man att erfarenheterna överträffar förväntningarna. 

– Vi har till exempel kunnat minska vår dieselgeneratoranvändning kraftigt och behöver nu bara använda en istället för tre. En annan positiv effekt är att det dessutom finns en viktig säkerhetsaspekt, genom att vi har kontinuerlig tillgång till el minimerar vi risken att vi drabbas av ett strömavbrott och blir strömlösa, säger Johan Stranne, senior chief engineer på Stena Jutlandica, i ett pressmeddelande. 

Bara i den här första fasen innebär eldrift att Stena Jutlandica kan spara 500 ton bränsle, 1 500 ton koldioxid, motsvararande 600 personbilars utsläpp per år. 

– Det är mycket spännande att vi nu är igång med eldrift på Stena Jutlandica. Det här projektet är en viktig del av vårt målmedvetna arbete att hitta sätt att minska vår påverkan på miljön. I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett högintressant alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen skulle kunna elimineras helt i framtiden, säger Stena Lines hållbarhetschef Erik Lewenhaupt. 

Nästa steg i konverteringen är redan påbörjat och man hoppas att det ska kunna tas i drift inom tre år. Om eldriftprojektet blir lyckat vill Stena konvertera fler fartyg i sin flotta.

Mer om: Sjöfart | Stena
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Gordon värvar från Axfood

Var tidigare vd för Hemglass och Middagsfrid.

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Jobb & Karriär
Verkstadschefen blir vd

Generationsskifte hos Netrail.

Fortsatt trögt för Green cargo

Två nya uppköp för Norrvidinge

Aditro bärgar avtal med Zeta

Ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Nyhetsbrev

Ica inför ny bränslestrategi

Arkiv

Så minskade APM kranarnas väntetid med 90 procent

Med lean kunde bolaget hitta effektivare metoder.

Izettles grundare investerar i Airmee

Nu rullar Älskade stad i Malmö

Två år efter starten i Stockholm går man in i skarpt läge i sin andra svenska stad.

Deras plattform ska ge snabbaste leveranserna

Svensk startup satsar på mobilapp för livsmedelsköp och leveranser.

Weland närmar sig Bito Lagersystem

”Våra bolag jobbar likvärdigt och med samma kategorier av kunder.”

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Tip Trailer gör europeiskt storköp

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Ny mässa för transportförpackningar

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Onepartnergroup köper östgötabolag

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.16