23948sdkhjf

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Kranbilar, lastväxlare, tipptrailers och asfalttrailers är en del av de fordon som håller Hisings Backa-baserade JH Entreprenad och transport sysselsatta dagarna i ända. Företaget, med Henrik Andersson i spetsen, testar gärna nya koncept, inte minst om det också kan tänkas ge miljövinster.

Just nu testar företaget en Volvo som drivs med nedkyld flytande naturgas, så kallad LNG (liquefied natural gas). Inledningsvis körs kvartsitballast från Brålanda till Peab Asfalts asfaltverk i Kållered, men bilen kommer även att användas för transport av asfaltmassor.

Vi har tidigare fått möjligheten att ta fram en eldriven kranbil ihop med Volvo och när vi fick chansen att även testa LNG-bilen var det inget svårt beslut. Vi har bara en planet och vill vi att den ska hålla i framtiden måste vi ta ansvar och ta tillvara de möjligheter som finns, säger Henrik Andersson.

Så här långt är Henrik Andersson och hans medarbetare mycket nöjda med bilen. Nästa steg är att efter testperioden utvärdera de miljöbesparingar den gör och åskådliggöra de ekonomiska incitamenten.

Bilen har egentligen tagits fram med fjärrtransporter i sikte, men i takt med ett ökat behov av behov av klimatsmarta transporter även inom andra segment har bland annat lättare anläggningskörning blivit allt intressantare för produktutvecklarna.

Bilen är Euro 6-klassad och tillverkaren hänvisar till tester som pekar på 20 procents minskade utsläpp av koldioxid när naturgas används som drivmedel vid den här typen av transporter.

De minskade utsläppen kan få stor betydelse vid projekt som Västlänken som drivs mitt i centrala Göteborg. Inte minst hoppas man på Volvo att fler aktörer ska uppmärksamma de miljömässiga fördelarna med fordon som tillvaratar alternativ som erbjuds till fossila drivmedel.

De nya motorer vi utvecklat har samma effekt och vridmoment som en vanlig dieselmotor. Det innebär en betydligt högre produktivitet i körning med tyngre tonnage än traditionella gaslastbilar som använder tändstiftsmotorer, säger Robert Celec, produktansvarig på Volvo Lastvagnar.

Även på Peab Asfalt är intresset för de gasdrivna dragfordonen stort i jakten på en minskad klimatpåverkan.

– Tack vare vår Eco-asfalt har vi hittills minskat våra koldioxidutsläpp med hela 63 procent, trots en ökad produktionsvolym. Andra åtgärder, förutom ökad återanvändning av returasfalt, är just att gå mot mer transporter och fordon som drivs mer med fossilfria bränslen. Sammantaget tar detta oss ytterligare ett steg närmare en koldioxidneutral produktionsprocess, säger Ola Sandahl, avdelningschef för Peab Asfalt region Väst.

Hans platschef Tobias Eng kan inte mer än hålla med.

Vi tycker det är riktigt roligt att få samarbeta med en entreprenör som vill gå i spetsen när det gäller miljömässiga logistiklösningar. Vi har cirka 120 ekipage som rullar åt oss och är väldigt måna om stimulera åkerier att satsa på de klimatsmarta alternativen samt de alternativ som har hög lastkapacitet, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219