23948sdkhjf

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Dubbdäcken har blivit allt mer ifrågasatta i takt med att avigsidorna tydliggörs. Hittills har det mest talats om de partiklar som rivs upp från gator och vägar. De negativa verkningarna är dock betydligt större än så, hävdar nu en trio forskare vid Chalmers som tagit ett helhetsgrepp på dubbdäckens påverkan på människors hälsa.

Resultatet är inte helt väntat – för att få svar på alla frågor har forskarna verkligen gått utanför boxen. Att nyttan med dubbdäcken främst finns i Norden överraskar ingen, då är det mer överraskande att närmare en tredjedel av de negativa effekterna slår mot helt andra delar av världen.

Trafikverket uppskattar att ungefär 60 procent av de personbilar som rullar på svenska vägar är utrustade med dubbdäck. Forskarnas bedömning är att dubbdäck i Sverige räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken. I den andra vågskålen ligger mellan 570 och 2200 levnadsår som går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv som börjar redan i produktionsfasen.

– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk vid Chalmers institution för teknikens ekonomi och organisation.

Tillsammans med Anna Furberg och Rickard Arvidsson på avdelningen miljösystemanalys har han försökt väga vinsterna mot de negativa effekterna. Störst negativ hälsopåverkan uppstår i användarfasen. Redan här står det, enligt forskarna, klart att de negativa hälsoaspekterna av uppsliten asfalt överskuggar vinsterna, ett resultat som blir ännu tydligare när andra aspekter läggs till. Bland annat konstaterar forskarna att användningen av dubbar i norra Europa får allvarliga konsekvenser i Kongo-Kinshasa.

Forskarna har nämligen granskat olycksstatistik från den småskaliga gruvbrytningen i landet, där kobolt – en viktig beståndsdel i dubbarna – bryts. Forskarna har också vägt in att kobolt är en eftertraktad konfliktmetall som underbygger strider i landet.

– Den småskaliga gruvbrytningen, där det sker många olyckor och dödsfall, står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa står för den minsta delen, men här finns samtidigt fler aspekter som inte är inkluderade i studien. Konflikten påverkar ju hela samhället, och jag tror inte många tänker på att användningen av dubbdäck bidrar till situationen i landet, säger Anna Furberg.

Sverker Molander menar att det som händer i Kongo-Kinshasa är en tydlig illustration av vad den globaliserade produktionen kan medföra.

– Här blir det några som överlever på andras bekostnad, och det är andra människor än de som drar nytta av produkten som får betala de negativa effekterna, säger Sverker Molander.

Forskarnas recept är att vi i större utsträckning ska använda dubbfria vinterdäck i kombination med försiktig körning och kanske också att ibland utnyttja alternativa färdsätt.

Det är förstås viktigt hur man kör, och att plogning och sandning fungerar. I dag finns också elektroniska antisladdsystem i de flesta bilar som gör dem säkrare att köra i halt väglag. Men vår studie visar också på behovet av mer forskning kring alternativ till dubbdäck, som inte har samma negativa hälsoaspekter, säger Anna Furberg.

Håll dig uppdaterad med Transportnet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)
Startsidan just nu

Sommar på Transportnet!

Frode Laursen köper gasbilar

Åkeriet har beställt fem naturgasbilar av Iveco.

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Ny RoRo-linje till Lettland

Logicenters bygger åt danska Postnord

Nyhetsbrev

Tallink köper ropax-fartyg

Arkiv

Forskning och samarbete ska ge renare transporter

Instabox växer snabbt

Nytt lagersystem hos Didrikson

Kryddjätten har fått smak för Kungsbacka

Bunkringsstation för flytande gas invigd

Nya sjömacken för gas ger möjlighet till supersnabb bunkring.

DSV bygger Europas största logistikcenter

Miljardsatsning i danska Horsens.

SLPs fastighet blir bussgarage

Nytt lager för Boxflow

Stena line: Superfärjorna är på gång

Derome köper Svensk bygglogistik

Catella bygger åt Postnord

Radarsensorer minskar olyckor mellan lastbilar och cyklister

Corem hyr ut i Jordbro

Jobb & Karriär
Märsta förenade får ny vd

Aditro växer i Vaggeryd

Veckans konkurser

Unikt samarbete kring koldioxidlagring

Jobb & Karriär
Dachser får ny ekonomichef

Trelleborgs hamn bygger solcellspark

Kraftig lastbilsbrand i Göteborg

TWS logistics köper Riksdistribution

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Arktisk gäst till Helsingborgs hamn

Kvinna hittades inne i sopbil

Jobb & Karriär
Tempconbolag får ny chef

Veckans konkurser

Corem växer i Jordbro

Postnord ska frakta heminredning i hela Norden

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Mobilt Roll-Up skydd

Effektiv lagerlösning åt Kiviks Musteri

Mobilt Roll-Up skydd

Damaskus Maskinskydd presenterar ny hemsida

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Renovera Teleskopskydd när produktionen pausar

Damaskus Maskinskydd på Underhållsmässan

Träffa oss på Underhållsmässan i Göteborg

BSV – Så mycket mer än järn och gul färg

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Skydd till Lyftbord

BSV hjälper gärna till med rätt lyftredskap

Vi ses nästa vecka på Elmia Subcontractor

Kemi och Bulk Tanktrailers för snabb leverering!

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Sänd till en kollega

0.141