23948sdkhjf

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Dubbdäcken har blivit allt mer ifrågasatta i takt med att avigsidorna tydliggörs. Hittills har det mest talats om de partiklar som rivs upp från gator och vägar. De negativa verkningarna är dock betydligt större än så, hävdar nu en trio forskare vid Chalmers som tagit ett helhetsgrepp på dubbdäckens påverkan på människors hälsa.

Resultatet är inte helt väntat – för att få svar på alla frågor har forskarna verkligen gått utanför boxen. Att nyttan med dubbdäcken främst finns i Norden överraskar ingen, då är det mer överraskande att närmare en tredjedel av de negativa effekterna slår mot helt andra delar av världen.

Trafikverket uppskattar att ungefär 60 procent av de personbilar som rullar på svenska vägar är utrustade med dubbdäck. Forskarnas bedömning är att dubbdäck i Sverige räddar mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken. I den andra vågskålen ligger mellan 570 och 2200 levnadsår som går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv som börjar redan i produktionsfasen.

– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk vid Chalmers institution för teknikens ekonomi och organisation.

Tillsammans med Anna Furberg och Rickard Arvidsson på avdelningen miljösystemanalys har han försökt väga vinsterna mot de negativa effekterna. Störst negativ hälsopåverkan uppstår i användarfasen. Redan här står det, enligt forskarna, klart att de negativa hälsoaspekterna av uppsliten asfalt överskuggar vinsterna, ett resultat som blir ännu tydligare när andra aspekter läggs till. Bland annat konstaterar forskarna att användningen av dubbar i norra Europa får allvarliga konsekvenser i Kongo-Kinshasa.

Forskarna har nämligen granskat olycksstatistik från den småskaliga gruvbrytningen i landet, där kobolt – en viktig beståndsdel i dubbarna – bryts. Forskarna har också vägt in att kobolt är en eftertraktad konfliktmetall som underbygger strider i landet.

– Den småskaliga gruvbrytningen, där det sker många olyckor och dödsfall, står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa står för den minsta delen, men här finns samtidigt fler aspekter som inte är inkluderade i studien. Konflikten påverkar ju hela samhället, och jag tror inte många tänker på att användningen av dubbdäck bidrar till situationen i landet, säger Anna Furberg.

Sverker Molander menar att det som händer i Kongo-Kinshasa är en tydlig illustration av vad den globaliserade produktionen kan medföra.

– Här blir det några som överlever på andras bekostnad, och det är andra människor än de som drar nytta av produkten som får betala de negativa effekterna, säger Sverker Molander.

Forskarnas recept är att vi i större utsträckning ska använda dubbfria vinterdäck i kombination med försiktig körning och kanske också att ibland utnyttja alternativa färdsätt.

Det är förstås viktigt hur man kör, och att plogning och sandning fungerar. I dag finns också elektroniska antisladdsystem i de flesta bilar som gör dem säkrare att köra i halt väglag. Men vår studie visar också på behovet av mer forskning kring alternativ till dubbdäck, som inte har samma negativa hälsoaspekter, säger Anna Furberg.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Anders Lindström
Nämn något som man inte kan få forskningspengar till...

Paul Fabbe
Jag trodde att forskning krävde ett visst mått av korrelationskrav. Så forskarna menar alltså att de kunnat påvisa, "att om vi slutade köra med dubbdäck i Sverige, så skulle upp till 2200 levnadsår vinnas i Kongo-Kinshasa" ?. Med tanke på den extremt lilla volymen (av den totalt tillverkade) kobolt som hamnar i dubben, så skulle jag gärna se underlaget för deras slutsats.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Nyhetsbrev

Multidocker tar in nytt kapital 

Arkiv

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205