23948sdkhjf

Axfood börjar köra på flytande gas

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med fyra bilar från Volvo och en från Scania är Axfood först med att testa flytande gas som bränsle inom dagligvaruhandeln.

Vid en pressträff i Älvsjö i södra Stockholm visade Volvo och Axfood upp en av de bilar som nu ska börjar rulla med flytande gas i tankarna. Satsningen är en del av efterspelet till Axfoods beslut att sluta köra på HVO, då råvaran ofta kommer från palmoljerester, något som ger oönskade miljöeffekter. 

Enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, väljer man nu att diversifiera sin fordonsflotta när det kommer till bränslen. 

Läs också: Ford godkänner transportbilar för HVO

– Vi vet ju inte vilket som blir lösningen i framtiden. Det är inte otroligt att vi kommer att använda olika bränslen till olika uppgifter, där flytande gas äntligen ger oss ett alternativ för de allra tyngsta transporterna. Av miljöskäl vill vi ju köra med hög packningsgrad och släp så mycket det går, sade hon. 

Volvo i sin tur har sett en större efterfrågan än de hade förväntat sig på de nya bilarna för flytande gas. Jan Strandlund, som är lanseringsansvarig på Volvo Lastvagnar, fanns på plats i Älvsjö. Han berättade att omkring 70 000 bilar går på flytande gas bara i Kina och att det globala intresset växer.  

Volvo gjorde en tidigare satsning på DME som faktiskt blev ganska lyckad, men som ändå föll. Orsaken var att infrastrukturen med tankställen var svår att bygga ut. Volvo var för ensamma om bränslet. 

– Här ser vi en stor skillnad med flytande gas. Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll, och vi tror på att infrastrukturen kommer att byggas ut ordentligt framöver. 

Med reduktionsplikten, som innebär att mycket HVO går åt till låginblandade bränslen, har det också skapats ett högre tryck på utvecklingen av gasbilar, sade han. 

Nu kan alltså utbyggnaden av tankställen för flytande gas kan avgörande för bränslets genomslag. Finska Gasum har nyligen fått statliga pengar för att bygga sammanlagt 50 stationer i Sverige och Finland, ett projekt som startar redan nu. De har också planer på att bygga ut produktionen av biogas. 

Axfoods fem bilar kommer att köra i Göteborg, Jönköping, Helsingborg och Örebro, och där finns det redan möjlighet att tanka.  

– För oss är det också viktigt att vi genom Dagab sköter en stor del av våra egna transporter själva, det betyder att vi kan vara drivande i den här utvecklingen, sa Åsa Domeij. 

Men i sin strategi för flera bränslen kommer nu Axfood även att satsa på andra teknologier. 

– Vi har bland annat en bil som går på ED95 i Linköping, och som fungerar väldigt bra. Vi kommer att prova RME, och vi har en elhybridbil i Jordbro, berättade Helena Blom, som är transportchef på Dagab. 

En Volvolastbil som kör på flytande gas kostar 480 000 mer än den motsvarande dieselmodellen. Men här finns ett klimatbidrag på halva den kostnaden att hämta hem från staten. Dagab räknar med att varje bil ger ungefär 100 000 kronor om året i merkostnad.  

– Vi kommer att utvärdera de nya bilarna under det första året. Det handlar om att allt ska fungera, vare sig det är kylaggregat eller liftar. Vi kan inte ha bilar som blir stående i vår verksamhet, sa Helena Blom.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

1

Projektet Grön flygplats ska rädda klimatet

Så reducerar e-handlaren luften i lådorna – minskar transporterna med 300 lastbilar per år

Jobb & Karriär
Ska utveckla Akkafrakts organisation

Kommer direkt från DHL.

Adnavem har fyllt två

Inzile godkänt för ramavtal

Nyhetsbrev

Ford godkänner transportbilar för HVO

Arkiv

Regeringen utökar satsningen på biogas

Tillbaka med ny poddsäsong

De ska bli lastbilschaufförer

På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer. På transportinriktningen är de flest, i årskurs två går åtta tjejer och 14 killar. Fyra av tjejerna berättade varför de valde utbildningen.

Tjejer blir allt mer intresserade av fordonsbranschen

Andelen tjejer på fordonsutbildningarna på gymnasiet har ökat de senaste fem åren. Kollar man på själva antalet så har tjejerna ökat med 330 procent sedan 2011.

STFG vill locka fler tjejer

Antalet tjejer ökar inom fordonsbranschen och på gymnasieutbildningar, men det ser olika ut i landet. På Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG, ökar andelen tjejer blygsamt och där jobbar man för att locka ännu fler.

Jobb & Karriär
Han blir CCO på Unifaun

Kommer senast från Snow software.

Bockasjö tar över Landvetter logistik

Köper ut sin partner Swedavia.

Svenska kylbolaget köper upp i England

Nowaste skapar helautomatiserad logistik med Björn Borg

Blir partner när Björn Borg förnyar sin logistik.

Jobb & Karriär
Ny Nordenchef på Ingram micro

Återvänder till Sverige efter en sejour i Spanien och Portugal.

Här är Schenkers storsatsning i Södertälje

Ska ge 200 arbetstillfällen 2022.

Airmee utökar sin cykeltrafik

Erbjuder cykeltransporter i ytterligare två stadsdelar.

Bring utökar i Danmark

Klimatsmart invigning mitt i Stockholm

Wallenius SOL lägger till ny hamn

Skriver avtal med finsk storindustri.

Jobb & Karriär
Markus Trautmann lämnar Postnord

Går vidare till en tjänst som kommunikationsansvarig.

De får transportera avfall med järnväg

Mathem gör satsning på biogas

Bzzt ger sig in i budbranschen

Fossilfritt redan nästa år för Hjärtat

Coop stänger Nettos centrallager i Linköping

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Allt fler kvinnor blir chaufförer

Ica inför ny bränslestrategi

Izettles grundare investerar i Airmee

Automatisk alkokontroll i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

BSV pallgafflar - Toppkvalitet och säkerhet!

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Sänd till en kollega

0.236