23948sdkhjf

Husbyggaren som väljer sjövägen

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Möjligheten till transporter med båt vägde tungt när Lindbäcks planerade för sin nya produktionsanläggning i Piteå. Nu har man haft sin produktion igång i åtta månader och den första båtlasten är skickad. 85 volymer har skeppats ner till Lund. 

Lindbäcks utvecklar och bygger industriellt producerade flerbostadshus i trä. Under lång tid har man haft ambitionen att använda de svenska vattenvägarna, men det var först nu som man kände att det var hållbart, ekonomiskt och miljömässigt. För att göra sina sjötransporter till verklighet har man haft ett nära samarbete med Shorelink, Piteå port and hub och Copenhagen Malmö port.  

– Att nyttja sjöfarten för inrikes transporter är ett måste för att avlasta både väg och järnväg i Sverige, som har en av Europas längsta kuster. Vi är glada att Lindbäcks valde Haraholmen här i Piteå. Det här projektet är ett bra steg för framtiden för att öka sjöfarten från regionen, säger Ulrika Nilsson, vd för Piteå port and hub, i ett pressmeddelande. 

Transporten är den första av två lastningar som ska gå till att bygga 175 lägenheter i Lund åt Stiftelsen AF bostäder. Senare kommer 90 volymer att gå iväg till Malmö hamn, för vidare transport till byggplatsen. 

– Det här är ett test än så länge men det finns flera fördelar med att få transporter med båt att fungera. Dels är det bra att minska belastningen efter vägarna och om vi använder fartyg som går lastade i retur söderut istället för att gå tomma kan vi räkna hem det även i miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128