23948sdkhjf

Husbyggaren som väljer sjövägen

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Möjligheten till transporter med båt vägde tungt när Lindbäcks planerade för sin nya produktionsanläggning i Piteå. Nu har man haft sin produktion igång i åtta månader och den första båtlasten är skickad. 85 volymer har skeppats ner till Lund. 

Lindbäcks utvecklar och bygger industriellt producerade flerbostadshus i trä. Under lång tid har man haft ambitionen att använda de svenska vattenvägarna, men det var först nu som man kände att det var hållbart, ekonomiskt och miljömässigt. För att göra sina sjötransporter till verklighet har man haft ett nära samarbete med Shorelink, Piteå port and hub och Copenhagen Malmö port.  

– Att nyttja sjöfarten för inrikes transporter är ett måste för att avlasta både väg och järnväg i Sverige, som har en av Europas längsta kuster. Vi är glada att Lindbäcks valde Haraholmen här i Piteå. Det här projektet är ett bra steg för framtiden för att öka sjöfarten från regionen, säger Ulrika Nilsson, vd för Piteå port and hub, i ett pressmeddelande. 

Transporten är den första av två lastningar som ska gå till att bygga 175 lägenheter i Lund åt Stiftelsen AF bostäder. Senare kommer 90 volymer att gå iväg till Malmö hamn, för vidare transport till byggplatsen. 

– Det här är ett test än så länge men det finns flera fördelar med att få transporter med båt att fungera. Dels är det bra att minska belastningen efter vägarna och om vi använder fartyg som går lastade i retur söderut istället för att gå tomma kan vi räkna hem det även i miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks. 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.226