23948sdkhjf

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Möjligheten till transporter med båt vägde tungt när Lindbäcks planerade för sin nya produktionsanläggning i Piteå. Nu har man haft sin produktion igång i åtta månader och den första båtlasten är skickad. 85 volymer har skeppats ner till Lund. 

Lindbäcks utvecklar och bygger industriellt producerade flerbostadshus i trä. Under lång tid har man haft ambitionen att använda de svenska vattenvägarna, men det var först nu som man kände att det var hållbart, ekonomiskt och miljömässigt. För att göra sina sjötransporter till verklighet har man haft ett nära samarbete med Shorelink, Piteå port and hub och Copenhagen Malmö port.  

– Att nyttja sjöfarten för inrikes transporter är ett måste för att avlasta både väg och järnväg i Sverige, som har en av Europas längsta kuster. Vi är glada att Lindbäcks valde Haraholmen här i Piteå. Det här projektet är ett bra steg för framtiden för att öka sjöfarten från regionen, säger Ulrika Nilsson, vd för Piteå port and hub, i ett pressmeddelande. 

Transporten är den första av två lastningar som ska gå till att bygga 175 lägenheter i Lund åt Stiftelsen AF bostäder. Senare kommer 90 volymer att gå iväg till Malmö hamn, för vidare transport till byggplatsen. 

– Det här är ett test än så länge men det finns flera fördelar med att få transporter med båt att fungera. Dels är det bra att minska belastningen efter vägarna och om vi använder fartyg som går lastade i retur söderut istället för att gå tomma kan vi räkna hem det även i miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093