Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Under black friday och julhandeln satte Jollyroom stor press på Postnords terminal i Härryda. E-handlaren för barn- och babyprodukter fick lida när kapaciteten inte räckte till, och kunderna fick vänta på sina paket. 

– Vi skickade merparten av våra paket via Postnords Härrydaterminal utanför Göteborg. Vi skickade godset inom rimliga ramar men Postnord hade felberäknat terminalens kapacitet vilket resulterade i att stora mängder paket blev försenade. Våra volymer hade helt enkelt blivit för stora för Härryda att hantera, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, i ett pressmeddelande. 

Detta gör nu att Jollyroom tar saen i egna händer och bygger en egen, automatiserad paketsorteringsterminal, som ska kunna hantera 5 000 paket i timmen. Investeringen beräknas bli tio miljoner kronor och målet är att ha anläggningen i full drift till julhandeln. 

– Vår nya anläggning gör det möjligt att fylla 25 lastbilar med gods samtidigt, som sedan kan skickas direkt till strategiskt valda terminaler i Norden. Genom att minimera antalet mellanhänder i logistikkedjan kan vi förkorta leveranstiderna med ett till två dygn för många av våra kunder. Under årets julhandel börjar vi med direktbilar till de stora orterna i Norden och kommer sedan utöka antalet sträckor i takt med att volymerna ökar, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom. 

Det blir SGA Conveyor systems som levererar paketsorteringsanläggningen. Och bolaget har sett en rejäl ökning i efterfrågan under de senaste två åren. 

– Det är klart lönsamt för stora e-handlare att själva sortera sitt gods i steg ett, och återbetalningstiden för en investering är ofta relativt kort. Vinsten kommer i form av lägre fraktkostnader och reducerade lönekostnader internt eftersom färre händer behöver hantera godset, säger Tommy Klasson, vd och ägare på SGA Conveyor systems 

Nu har de båda bolagen börjat planera ytterligare projekt tillsammans. Närmast på tur står en översyn av hur Jollyrooms inleveransflöden kan effektiviseras ytterligare. 

– Genom investeringen i vår nya anläggning faller en viktig bricka på plats i vårt arbete med att modernisera hela vår logistikkedja. Vi kommer att fortsätta att löpande investera i innovativa logistiska lösningar för att säkerställa att Jollyroom behåller sin nummer ett-position i branschen, avslutar Ole Sauar. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Arkiv

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

TRP tar nästa kliv in på svenska marknaden

Postnord missade leveransen av förtidsröster

Förhandsrösterna brukar anlända till vallokalerna på valdagsmorgonen. Nu fick vissa vänta ända till eftermiddagen.

Mercedes kastar backspeglarna

Nya Mercedes-Benz Actros är här. Bättre luftmotstånd och semisjälvkörande funktioner är två av nyheterna.

Ny containerpendel från Karlshamn

Nu kommer fler möjligheter att köra gods med tåg mellan Blekinge och Göteborg.

Nu kan Speed group flytta in

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Så ska Postnord och Stadium lyfta e-handelslogistiken

Bjuder även in andra mindre e-handlare att ta del av automatisering av lagret i Norrköping.

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Stor irritation kring adblue inom åkerinäringen.

Från lastbilstransporter till spårtrafik för återvinnare

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen får Stena Aluminium att flytta en stor del av lastbilstransporterna till järnväg.

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.223