23948sdkhjf

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Under black friday och julhandeln satte Jollyroom stor press på Postnords terminal i Härryda. E-handlaren för barn- och babyprodukter fick lida när kapaciteten inte räckte till, och kunderna fick vänta på sina paket. 

– Vi skickade merparten av våra paket via Postnords Härrydaterminal utanför Göteborg. Vi skickade godset inom rimliga ramar men Postnord hade felberäknat terminalens kapacitet vilket resulterade i att stora mängder paket blev försenade. Våra volymer hade helt enkelt blivit för stora för Härryda att hantera, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, i ett pressmeddelande. 

Detta gör nu att Jollyroom tar saen i egna händer och bygger en egen, automatiserad paketsorteringsterminal, som ska kunna hantera 5 000 paket i timmen. Investeringen beräknas bli tio miljoner kronor och målet är att ha anläggningen i full drift till julhandeln. 

– Vår nya anläggning gör det möjligt att fylla 25 lastbilar med gods samtidigt, som sedan kan skickas direkt till strategiskt valda terminaler i Norden. Genom att minimera antalet mellanhänder i logistikkedjan kan vi förkorta leveranstiderna med ett till två dygn för många av våra kunder. Under årets julhandel börjar vi med direktbilar till de stora orterna i Norden och kommer sedan utöka antalet sträckor i takt med att volymerna ökar, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom. 

Det blir SGA Conveyor systems som levererar paketsorteringsanläggningen. Och bolaget har sett en rejäl ökning i efterfrågan under de senaste två åren. 

– Det är klart lönsamt för stora e-handlare att själva sortera sitt gods i steg ett, och återbetalningstiden för en investering är ofta relativt kort. Vinsten kommer i form av lägre fraktkostnader och reducerade lönekostnader internt eftersom färre händer behöver hantera godset, säger Tommy Klasson, vd och ägare på SGA Conveyor systems 

Nu har de båda bolagen börjat planera ytterligare projekt tillsammans. Närmast på tur står en översyn av hur Jollyrooms inleveransflöden kan effektiviseras ytterligare. 

– Genom investeringen i vår nya anläggning faller en viktig bricka på plats i vårt arbete med att modernisera hela vår logistikkedja. Vi kommer att fortsätta att löpande investera i innovativa logistiska lösningar för att säkerställa att Jollyroom behåller sin nummer ett-position i branschen, avslutar Ole Sauar. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Eco-bonus får godkänt av EU

Sex självstyrande Volvo till Norge

Volvos nya koncept testas för första gången kommersiellt.

Ny app tipsar om trygga rastplatser

Med Roadsmart vill Volvia skapa en säkrare miljö för yrkestrafikanter.

Volvo och Scania i patentbråk

Jobb & Karriär
Adnavem satsar på kundupplevelsen

Anställer customer specialist.

Greencarrier i joint venture

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Arkiv

Cramo förbättrar bygglogistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166