Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

I dag finns det två testanläggningar för elvägsteknik i Sverige, den ena utanför Arlanda och den andra utanför Sandviken. Tillsammans rör det sig om vägsträckor på några kilometer. Nu är det tänkt att tekniken ska testas i större skala för att utvärdera hela kedjan och prova olika affärsmodeller kring elvägar 

Därför har Trafikverket tagit fram en underlagsrapport för elvägspiloten. 

Läs också: “Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

– Sträckor som är intressanta att studera bör vara omkring 20–30 kilometer långa. De ska vara tungt trafikerade och kopplade till områden med stabila transportbehov, gärna med inslag av skytteltrafik, säger Kenneth Natanaelsson, som är Trafikverkets projektledare för elvägspiloten, till Trafikverkets hemsida. 

I rapporten har Trafikverket tittat närmare på vägsträckor i Blekinge, Gävleborg och Örebro. Ett antal stora bolag har anmält sitt intresse för att köra gods med elvägen och verket listar även möjliga transportföretag, elbolag och offentliga intressenter, samtidigt som man framhåller fördelar och nackdelar med olika sträckor. 

– Det är viktigt att förstå att rapporten inte innebär att Trafikverket tagit ställning till vilken sträcka som kan bli aktuell för en elvägspilot. Vi utreder och testar stegvis så att vi säkerställer att vi gör rätt saker, i rätt tid och levererar den önskade nyttan, säger Jan Pettersson, programchef för projekt Elvägar. 

Målet med pilotprojektet är att nå nivå 8 på den så kallade TRL-skalan, som bedömer hur mogen en teknologi kan anses vara. Nivå 8 är en godkänd lösning, redo att lanseras på marknaden och genomföras i stor skala. 

– Det är inte enbart tekniken som ska verifieras och demonstreras utan hela elvägssystemet med kringtjänster, betal- och accessystem med mera, säger Björn Hasselgren, som är projektledare för affärsmodeller och finansiering. 

I Blekinge pekar Trafikverket ut en vägsträcka mellan Karlshamns och Sölvesborgs hamnar, med avstickare till Södra cells anläggning och Volvo Cars i Olofström. Även Ikea i Älmhult skulle kunna ingå i ekvationen. 

I Gävleborg utkristalliserar sig ett huvudalternativ mellan Gävle hamn och Storvik där både ABB, Sandvik och Forsbacka bruk finns. Men i Gävleborg finns också goda möjligheter att bygga ut vägsystemet till Skutskär, Garpenberg, Hofors, Falun och Borlänge. 

Örebro i sin tur är en verklig logistiknod och här finns möjliga sträckor som Örebro-Hallsberg, Örebro-Lindesberg, Örebro-Karlskoga/Karlstad, Örebro-Arboga/Västerås. 

Nästa steg i arbetet med elvägsprojektet bör vara att gå mer in i detalj på transportbehoven i de tre områdena, samt att undersöka möjliga strukturer för konsortier som kan bygga infrastrukturen, enligt Trafikverket. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

“Volvo Vera är vårt sätt att ta oss in i framtiden”

Volvo utvecklar elektrisk, självkörande lastbil. 

Jobb & Karriär
Onepartnergroup förstärker ledningen

Ny tjänst ska stärka bolagets lokala närvaro ytterligare.

Husbyggaren som väljer sjövägen

Lindbäcks valde platsen för sin nya anläggning med omsorg. Det skulle vara nära till Piteå hamn.

Jobb & Karriär
MTD får ny ordförande

Johan Lundin tar över klubban efter Jan Persson.

Branschen tror på ökad sysselsättning

Lyko bygger nytt centrallager

Logistic contractor ska bygga åt Lyko som satsar på högautomatisering.

Nyhetsbrev

MAN testkör eldriven TGM

Nio företag ska köra MAN:s nya ellastbil i skarpt läge.

Arkiv

Jobb & Karriär
Här är Airmees jättevärvning från Postnord

Tillväxtbolaget stärker upp med tung erfarenhet från Postnord och DHL.

Catena köper mark i Stockholm syd

Nu är vätgastågen verklighet

Alstoms vätgaståg blev världens första att tas i passagerartrafik.

Jobb & Karriär
Ny tjänst som marknadsansvarig på Intereast

Han ska spetsa marknadsföringen på nya marknader.

Swedol samlar logistiken

Koncernen stänger sitt logistikcenter i Göteborg. 

Jobb & Karriär
Han ska sälja flyg- och sjöfrakt 

Martin Nilsson är ny chef hos Postnord.

Scania i samarbete med Handelshögskolan

Jollyroom bygger egen terminal för paketsortering

Minskat antal mellanhänder i distributionsledet ger kortad leveranstid med två dygn.

Karlshamn, Örebro eller Gävle kan få Sveriges nya elvägssystem

Trafikverket har presenterat sin rapport över en möjlig pilotverksamhet för elväg i större skala.

MAN satsar på el för stadsbuden

Gasum bygger 50 tankstationer

Widrikssons testar kinesisk elbil

Åkeriet ska leverera Ikeamöbler med sin första eltransportbil.

Jobb & Karriär
Efter två decennier – ny styrelseordförande i Hogia

Jan Rudberg drar sig tillbaka efter 20 års styrelsearbete i företaget. Reino Johansson tar över.

TRP tar nästa kliv in på svenska marknaden

Postnord missade leveransen av förtidsröster

Förhandsrösterna brukar anlända till vallokalerna på valdagsmorgonen. Nu fick vissa vänta ända till eftermiddagen.

Mercedes kastar backspeglarna

Nya Mercedes-Benz Actros är här. Bättre luftmotstånd och semisjälvkörande funktioner är två av nyheterna.

Ny containerpendel från Karlshamn

Nu kommer fler möjligheter att köra gods med tåg mellan Blekinge och Göteborg.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Klart med Postnords nya ordförande

LGT ska köra Actonas möbler

TIP Trailer services får nya ägare

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204