23948sdkhjf

Från lastbilstransporter till spårtrafik för återvinnare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen får Stena Aluminium att flytta en stor del av lastbilstransporterna till järnväg.

Stena Aluminium har under många år försökt hitta lösningar som bidrar till att företagets återvinning av aluminium blir mindre miljöbelastande. För ungefär tio år sedan började företaget erbjuda transport av flytande aluminium, något som bland annat eliminerade en smältningsprocess. Andra åtgärder är införandet av ny filterteknik och återvinning av spillvärme från smältningsprocessen.

Nästa steg är att flytta över de lastbilstransporter som i dag går till och från den tyska partnern Befesa till järnväg. Det tyska företaget tar emot och behandlar den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion. Slaggen innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning.

Saltet skickas tillbaka till Stena Aluminium där det återanvänds i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser. Med start nu i september kommer transporterna till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom att minska tunga transporter på vägnätet och utsläpp väsentligt, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson. Bland annat talas om en minskad koldioxidbelastning kring 70 procent.

Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter, säger Fredrik Pettersson.

Bland annat har företaget inlett flera samarbeten för att få logistiken att fungera. Omlastningen till tåg sker vid en kombiterminal som ägs av Älmhults kommun och Ikea. Transporterna mellan produktionsanläggningen och terminalen sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad, medan järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Tyréns ska få fart på historiskt intressant järnväg

Norges äldsta elektrifierade järnvägssträcka ska åter tas i drift med hjälp av Tyréns.

Cramo förbättrar logistiken

Klädkedja samarbetar med Bring

Lidl driver lastbil på eget avfall

Wallenius fick Hållbarhetspriset

Vid en prisceremoni på onsdagskvällen avslöjade Transportföretagen vem som tog hem den prestigefulla utmärkelsen.

Jobb & Karriär
Ny chef till Dachser i Norge

Kommer direkt från DB Schenker.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Jättetält ska ge plats år SSAB:s lager

Ett av Sveriges största lagertält har rests i Norrköping.

Arkiv

Skräddarsydda kartonger i Jollyrooms nya lager

Nästa steg i Jollyrooms logistiksatsning är en optimerad förpackningslösning. 

Reportage
”Vi kan köra precis allt”

I Umeå är konceptet traktor-med-vagn både välkänt och eftertraktat – en hjullastare med ett rejält släp ska lasta och lossa på ett sätt som varken lastbilar eller kranbilar klarar.

Reportage
Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Jobb & Karriär
Velove rekryterar för tillväxt

200 procents tillväxt ska bibehållas med ny chef för sales and marketing.

Intervju
”Vi vill inte lägga alla ägg i samma korg” 

Flera stora aktörer slutar köra på HVO. Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij berättar för Transportnet om en en framtid där flera bränslen kompletterar varandra.

Jetpak köper upp belgisk aktör

Uppköpet är en del av bolagets europeiska tillväxtstrategi.

Invigning av batteridrivna färjor över Öresund

Jobb & Karriär
Jonas Tornerefelt får europeisk topptjänst

Ska basa över försäljningen hos Unicarriers.

Speed group tecknar avtal med Ica

Bring köper vätgasbil

Amerikanskt bilmärke bakom Brings nya miljösatsning.

Bygghandeln haltar på nätet

Men den totala e-handeln växer med 15 procent.

”Den mest effektiva logistikanläggningen i Norden”

Nowaste bygger för omnikanal och e-handel. 

Jobb & Karriär
DHL-vd till Green cargo 

Efter åtta år som vd för DHL Express ska han nu lyfta tågbolaget.

Intervju
”Nu är tiden mogen för en expansion”

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Så vill Still och Jobsafe revolutionera truckutbildningen

Webbverktyg och praktikprov ute på arbetsplatserna ska göra det enklare och effektivare för både truckförare och arbetsgivare.

Nu går Einride in i skarpt läge

Schenker och Einride startar installationen av T-poden – ska köras i Jönköping.

Postnords jury är redo för din nominering

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Best satsar på kundbemötande

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.186