23948sdkhjf

Från lastbilstransporter till spårtrafik för återvinnare

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

En 70-procentig minskning av koldioxidutsläppen får Stena Aluminium att flytta en stor del av lastbilstransporterna till järnväg.

Stena Aluminium har under många år försökt hitta lösningar som bidrar till att företagets återvinning av aluminium blir mindre miljöbelastande. För ungefär tio år sedan började företaget erbjuda transport av flytande aluminium, något som bland annat eliminerade en smältningsprocess. Andra åtgärder är införandet av ny filterteknik och återvinning av spillvärme från smältningsprocessen.

Nästa steg är att flytta över de lastbilstransporter som i dag går till och från den tyska partnern Befesa till järnväg. Det tyska företaget tar emot och behandlar den saltslagg som bildas vid Stena Aluminiums produktion. Slaggen innehåller mellan 30 och 40 procent salt. För att återvinna saltet har slaggen hittills skickats med lastbil till Tyskland för upparbetning.

Saltet skickas tillbaka till Stena Aluminium där det återanvänds i smältprocessen. Det som återstår av slaggen används som råmaterial i andra industriprocesser. Med start nu i september kommer transporterna till och från Tyskland att genomföras på järnväg, efter en lyckad testperiod under våren.

I vårt samarbete med Befesa säkerställer vi att vårt avfall återvinns. Genom järnvägstransporter kommer vi dessutom att minska tunga transporter på vägnätet och utsläpp väsentligt, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson. Bland annat talas om en minskad koldioxidbelastning kring 70 procent.

Övergången till järnvägstransporter är ett resultat av ett bra internt utvecklingsarbete och samverkan med externa parter, säger Fredrik Pettersson.

Bland annat har företaget inlett flera samarbeten för att få logistiken att fungera. Omlastningen till tåg sker vid en kombiterminal som ägs av Älmhults kommun och Ikea. Transporterna mellan produktionsanläggningen och terminalen sköts av det lokala åkeriet Diö Transport & Entreprenad, medan järnvägstransporterna sköts av Green Cargo i Sverige och av Deutsche Bahn i Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124