23948sdkhjf

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sju av tio förare från bud-, transport- och logistikföretag kör för fort, enligt studie från Folksam.

Förra året genomförde Folksam en studie av hur ofta yrkestrafiken körde för fort. Under våren har en ny undersökning av hastighetsöverträdelser genomförts i Stockholm och Uppsala. I år har även taxibilar mätts. Resultatet är nedslående, med fler fortkörningar än föregående år, 57 procent jämfört med 53 procent år 2017.

– Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem. En ISO 390001-certifiering är ett effektivt sätt att få ner hastigheterna. Företagen har ett ansvar att skapa förutsättningar för att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs, säger Emma Engström, forskare på Folksam.

Vid överträdelse körde yrkesförarna i snitt 7 kilometer i timmen för fort. Värst var det på vägar med låga hastighetsgränser. Fyra av fem fordon körde för fört på 40-vägar medan sju av tio överträdde hastighetsgränsen på 30-vägar.

– Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström.

Största fartsyndarna var taxichaufförerna som körde för fort i 73 procent av mätningarna. Nio av tio körde för fort på 40-vägar, och över 80 procent körde för fort på 30-vägar.

Återvinningsföretag hade 71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Minst dåliga på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent).

Bäst på att hålla hastighetsföreskrifterna var de företag som är ISO 390001-certifierade. De hade hälften så stor andel fortkörningar jämfört med övriga företag.

Vid överträdelse var de uppmätta hastigheterna i genomsnitt femton procent över angivna gränser. Det motsvarar en ökning av risken för olyckor med dödliga utfall med 88 procent och en ökning av risken för olyckor som leder till svåra skador med 52 procent. I Sverige skulle 80 liv kunna räddas årligen om hastighetsgränserna hölls.

– Vi engagerar oss för att minska trafikskadorna och där är hastighetsefterlevnad en av de viktigaste faktorerna. Dessvärre ser vi att det inte blivit bättre jämfört med föregående års mätning, tvärtom är det fler som kör för fort nu. Det är olyckligt då yrkeschaufförerna sätter trafiktakten i hög utsträckning, säger Emma Engström.

Om mätningarna
Under perioden 3 april till 8 juni 2018 mättes hastigheten på 4 315 fordon med företagsloggor på vägar i Storstockholm och Uppsala. Mätningarna genomfördes med laserpistol (Pro Laser III) av NTF Öst. Företagen identifierades via logotyper på fordonen. Totalt genomfördes minst 150 mätningar per verksamhetsområde och minst 25 mätningar per företag för de vanligaste aktörerna inom varje bransch. I studien mättes totalt 185 olika företag minst en gång.
Källa: Folksam 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sommarledigt hos Transportnet

Nu går vi på semester, och kommer åter i början av augusti.

Jobb & Karriär
Han ska vässa Dachsers redan lysande affär

Blir svensk affärsutvecklingschef.

Siffrorna som överraskar transportbranschen

Västerås laddar för den gigantiska sjötransporten

MIssa inte när 200-metersbron till Stockholms getingmidja skeppas över Mälaren.

Samlad lagerverksamhet och ny organisation ska stärka Ingram

Jobb & Karriär
Swedish logistic property rekryterar förvaltare

Bolaget fortsätter att bygga upp sin organisation.

Nyhetsbrev

Karlshamn samordnar sina transporter

Går ut med upphandling för att hitta leverantörer. Uppstart nästa vår.

Arkiv

Ny mässa för transportförpackningar

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Plus

Intervju
Så fungerar tågfrakten till Kina

Intereast berättar om tågtransporterna som skapar ett alternativ till flyg och båt mellan Asien och Europa.

Unik bergvärme i Logicenters nya miljösatsning

Zalando bygger nytt megalager

Satsar på sin högsta automationsnivå hittills.

Lysande start på året för Trelleborgs hamn

Best erövrar Danmark – köper bolag som når hela landet

Med sitt nya förvärv täcker Best transport hela Danmark inom timmar och många europeiska städer inom ett dygn.

Onepartnergroup köper östgötabolag

Nordstan satsar stort på cykeltransporter

Nordstan vill minska på transporterna till och från köpcentrumet. Nu knyter man två cykelaktörer till sig.

Ntex öppnar ny terminal i Polen

Jobb & Karriär
Uddevalla hamn värvar från DFDS

Blir ny marknadschef för terminalen.

Flyttar huvudkontoret från Markaryd till storstan

Nordic truckcenter tar ytterligare ett steg i sin nordiska satsning.

Intervju
Konvertering till Euro 6 en lönsam affär

Allt hårdare utsläppskrav från transportköparnas sida kan göra konvertering av lastbilar från Euro 4 och 5 till Euro 6 till ett prisvärt alternativ till ny lastbil. Vi har träffat en av spindlarna i nätet i en av Sveriges nyaste verkstadsnischer.

Video: Se framtidens hamn i Trelleborg

Trelleborg satsar stort på den nya hamnen. Se i deras egen film hur det kommer att se ut när det är klart.

Jernhusen ger Stockholm ny citynära crossdock

Berendsen levererar med el

Swecos uppdrag: Minska transporterna kring Ostlänkenbygget

Trafikverkets jätteprojekt att bygga höghastighetståget Ostlänken kan generera en miljon transporter. Den siffran ska nu minskas.

Jobb & Karriär
Mattias Dahl lämnar Transportföretagen

Går vidare till ledande post på Svenskt näringsliv.

APM invigde automatiserad port

Örebro tar upp kampen om elväg

”Behåll dispenserna för BK4”

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Flygplatser ska ersättas för flygskatten

Så ska samarbeten öka fyllnadsgraden i transporterna

DSV:s tredje verkstad hamnar i Stockholm

Video: Se läget i Norviks hamn

Lossar mer men lastar mindre i svenska hamnar

Sverige drog ner Frejas resultat

Majoritetsägaren säljer Logent

Edmolift summerar lyckat första år i Danmark

Se alla Företagens egna nyheter

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Kontakter till svetsrobotar

TIP söker fler mekaniker!

2-poliga modulen kombinerar dataöverföring och koax

Lyftsaxar för lyft av barriärer i betong

Två nya tekniska säljare för tunga däck på Nokian Däck AB

Allt hänger på föraren – Nokian Tyres stöder förartävlingen Scania Driver Competitions

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Nya lastbilsdäck, nya regummeringsmaterial – Nokian Tyres följer branschens nya önskemål

Robust optisk överföring i populär kontakdonsfamilj

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Ny produktkatalog och jubileumserbjudande

BSV rörsax

Designa dina lagerlådor med BITO bin configurator

Nokian Hakkapeliitta LT3 – nytt premium vinterdäck för lätta lastbilar

Lyftverktyg med kvalitet och säkerhet överst

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Nyhet! Snabb och exakt flerfärgs märkmaskin med utskärning – SMS R1

NYHET! Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VO...

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sänd till en kollega

0.109