23948sdkhjf

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Stor irritation kring adblue inom åkerinäringen.

För en åkeriägare kan trasiga adblue-system innebära ekonomisk ruin. Därför bekostar många fordonsägare en urkoppling av systemet istället. Det menar Stefan Ekljung på Nmoab som jobbar med eftermontering av adblue-system.

Stefan Ekljung är vd för Nmoab i Östersund och har även varit med och utvecklat att ta bort det befintliga adbluesystemet som måste göras föra att uppgradera äldre lastbilar och entreprenadmaskiner så att de ska klara Euro 6-kravet. Detta åstadkoms genom eftermontera ett adblue-system på fordonet.

Det är otroligt mycket irritation kring adblue i åkerinäringen. Det blir lätt väldigt kostsamt när en bil blir ståendes i flera dagar, kanske veckor på grund av att adblue-systemet havererar. Och du kan ju tänka dig vad det kostar för ett åkeri.

Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet

En allt större svaghet och felkälla hos dieselbilar med adblue-system är de många sensorerna som ska känna av att systemet fungerar som det ska, menar Stefan Ekljung:

Så fort det blir fel på någon sensor så är det risk att bilen tror att adblue-systemet inte fungerar och då går bilen ner i felsäkert läge, och du kan bara köra i låg fart. Fastän det kanske inte är något fel på adblue-systemet alls utan bara på en sensor.

Problemen med adblue skapar väldigt mycket irritation och kostnader för dem som drabbas och det är det som gör att många väljer att koppla ur sitt adblue-system. För det är mycket billigare att koppla ur än att reparera ett trasigt adblue-system.

Om en åkeriägare lämnar in en lastbil på verkstaden för fjärde gången, utan att de lyckas hitta felet på adblue-systemet men ändå bytt delar för kanske 30 000-40 000 kronor – då blir det till sist ohållbart för åkeriet. Då kan urkopplingen av systemet vara ett sätt att undvika konkurs.

Problemen med krånglande adblue-system är allra störst på lastbilar, lastmaskiner och grävare, menar Stefan Ekljung:

Volvo har stora problem nu med sina maskiner. Swecon får in fler maskiner med fel på adblue-systemet varje dag än de har kapacitet att laga. Det kan vara en ledning som gått sönder, adblue-insprutningen eller pumpen. Det bero på att motorn går dåligt; den går för kallt – når inte upp till arbetstemperatur. Och det beror till exempel på att motorn går mycket när maskinen står stilla och då får den för lite motstånd – låg belastning. En kranbil till exempel, står ju mest stilla och jobbar under en arbetsdag.

När jag pratat med Swecon så säger de rakt ut att de förstår att företag som jobbar med att koppla ur adblue-system finns. För de kan lösa ett problem som inte verkstäderna kan lösa.

Stefan Ekljung tror och hoppas att den kunskap om hur man bygger tillförlitliga adblue-system som han och andra i branschen besitter, inom en inte alltför lång framtid kommer efterfrågas av branschen.

Läs även: "Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"

Mer om: adblue
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168