23948sdkhjf

"Vi hoppas på den yngre generationen" 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportnet har pratat med Annika Brandin, projektledare för Elmia lastbil, om höjdpunkterna på årets mässa, som går av stapeln i slutet av augusti.

Hur har förberedelserna sett ut inför Elmia lastbil?  

Det här är bara min andra lastbilsmässa, och jag tycker det har flutit på väldigt bra. Jag känner mig trygg och mycket förväntansfull nu när det närmar sig.   

Är det något som är nytt jämfört med tidigare mässor?  

Det vi lagt mycket fokus på är att göra oss mer tillgängliga för den yngre tillkommande publiken så att de hittar till mässan som är så intressant och viktig att besöka för att bli uppdaterad om branschens utveckling. Vi vet ju alla att den här näringen behöver många nya kollegor och vi har försökt hitta kanaler och ett tilltal som passar en bredare målgrupp. Vi når många, inte minst via sociala medier och nu återstår det att se om de också kommer till mässan. 

Läs också: Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Vi har också funnit fem stycken härliga ambassadörer, som utgör de ansikten som våra besökare kan identifiera sig med, och de är väldigt viktiga för oss. Det är en ung tjej, en kille med utländsk bakgrund som hittade sin framtid och bra jobb i Sverige, en mekaniker, en åkeriägare och en student.  

Vad utmärker årets mässa?  

Tittar vi på utställarna så håller den internationella bredden i sig. Man vill verkligen närvara på den skandinaviska marknaden. Det blir också mycket politisk debatt, eftersom riksdagsvalet avgörs bara ett par veckor senare. Tomas Eneroth, infrastrukturministern, kommer och han ska inte bara inviga mässan utan väljer att spendera en hel dag här för att träffa branschrepresentanter och väljare. Vi har också seminarier som vi brukar, men satsar starkare på fler öppna debatter från ett större scenområde, för att få med den stora publiken. Det ska också gå att följa scenprogrammet på webben, men i efterhand. Vill man känna nerven måste man vara på plats! 

Sedan har vi Sveriges bästa skola, där elever på yrkesgymnasier tävlar mot varandra, som vi gör mer publikt med speaker och lättare att följa på andra sätt. I år får också skolungdomar och arbetssökande fri entré. Det är vårt sätt att försöka bidra till behovet av nya förmågor där ute och även Arbetsförmedlingen är på plats tillsammans med företagen för att direkt träffa kandidater.

Är det något som sticker ut på utställningsgolvet?  

Det varken får eller kan jag uttala mig om! Nej, men faktum är att jag inte riktigt vet allting som företagen planerar. 2016 släppte Scania sin nya modell, och vi visste inget förrän dagarna innan de visade den för pressen i Paris. Så det kan komma överraskningar, vi är lika nyfikna som ni! 

Annars är det många som vill hålla demonstrationer och låta folk provköra och testa tekniken på plats. Därför har vi år iordningställt fler demoytor, utspridda över hela utställningen som täcker hela 75 000 kvadratmeter.   

Ännu en sak är att årets kran- och manövertävlingar där vi i år öppnar för en egen tjejklass för att lyfta fram alla branschens tjejer där ute. De tävlar självklart på samma villkor som killarna, men vi hoppas att det ska ge extra uppmärksamhet för duktiga kvinnor i yrket i år.  

Till sist, vad har du för förväntningar och förhoppningar inför mässan?  

Målet är såklart att öka antalet besökare från förra mässans ungefär 35 000 personer. Framförallt hoppas vi att locka lite yngre generationer, som kan ha svårare att komma loss i livspusslet, medan yrkesfolket kanske planerar längre i förväg. Dagens högtryck på marknaden gör att många får jobba hårt med sina leveranser och kan få svårt att hinna hit.

Annars brukar det bli lite indelat mellan dagarna. Första dagen är det mycket näringspolitik och förbokade möten. Torsdag är det skoltävlingar med mycket elever och lärare på plats. Fredag blir det mer uppblandat mellan affärsfolk och förare och en del allmänhet, medan lördagen är glass och ballonger, familjer och hela gäng som reser tillsammans långväga för att bland annat se den stora Nordic trophy-tävlingen som avgörs då.  

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut två gånger per vecka (tisdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Arkiv

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

EU styr upp cabotagereglerna

Nya färdskrivare och tuffare regler för cabotage och utstationering. Så vill EU:s transportministrar lösa problemen i Europas transportsektor.

Gasanläggningen i Göteborg invigd

Terntank blev först att tanka flytande gas hos Swedegas i Göteborgs hamn.

Jobb & Karriär
Widriksson fortsätter sin expansion

Rekryterar CFO från läkemedelsindustrin.

Bråttom att söka ekobonus

Trafikverket meddelar nu hur företag ska göra för att söka ekobonusen. Men man har bara några dagar på sig.

Skanska bygger nytt åt Postnord TPL

Beräknad driftstart blir januari 2020.

Jobb & Karriär
Han tar över i Stockholms hamn

Tidigare vd:n går till exploateringskontoret.

Eurolink väljer TIP

Leveriet ska bli en revolution för e-handelsleveranser 

På torsdagen öppnar Atrium Ljungberg sin nya satsning på en helt ny lösning för paketutlämning i skräddarsydda butiksmiljöer. Bakom systemet ligger Logtrades leveranshanteringsidé The point. 

Postnord: ”Volymer vi aldrig har sett förr”

Paketrekord – men Postnord håller stånd.

Jobb & Karriär
Vd:n lämnar Göteborgs hamn

Magnus Kårestedt lämnar över till nya krafter.

Castellum bygger nytt i Brunna

Siktar mot storskalig logistikverksamhet i Stockholm Väst.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.298