23948sdkhjf

"Vi hoppas på den yngre generationen" 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Transportnet har pratat med Annika Brandin, projektledare för Elmia lastbil, om höjdpunkterna på årets mässa, som går av stapeln i slutet av augusti.

Hur har förberedelserna sett ut inför Elmia lastbil?  

Det här är bara min andra lastbilsmässa, och jag tycker det har flutit på väldigt bra. Jag känner mig trygg och mycket förväntansfull nu när det närmar sig.   

Är det något som är nytt jämfört med tidigare mässor?  

Det vi lagt mycket fokus på är att göra oss mer tillgängliga för den yngre tillkommande publiken så att de hittar till mässan som är så intressant och viktig att besöka för att bli uppdaterad om branschens utveckling. Vi vet ju alla att den här näringen behöver många nya kollegor och vi har försökt hitta kanaler och ett tilltal som passar en bredare målgrupp. Vi når många, inte minst via sociala medier och nu återstår det att se om de också kommer till mässan. 

Läs också: Asfaltsåkeri testar flytande gas

Vi har också funnit fem stycken härliga ambassadörer, som utgör de ansikten som våra besökare kan identifiera sig med, och de är väldigt viktiga för oss. Det är en ung tjej, en kille med utländsk bakgrund som hittade sin framtid och bra jobb i Sverige, en mekaniker, en åkeriägare och en student.  

Vad utmärker årets mässa?  

Tittar vi på utställarna så håller den internationella bredden i sig. Man vill verkligen närvara på den skandinaviska marknaden. Det blir också mycket politisk debatt, eftersom riksdagsvalet avgörs bara ett par veckor senare. Tomas Eneroth, infrastrukturministern, kommer och han ska inte bara inviga mässan utan väljer att spendera en hel dag här för att träffa branschrepresentanter och väljare. Vi har också seminarier som vi brukar, men satsar starkare på fler öppna debatter från ett större scenområde, för att få med den stora publiken. Det ska också gå att följa scenprogrammet på webben, men i efterhand. Vill man känna nerven måste man vara på plats! 

Sedan har vi Sveriges bästa skola, där elever på yrkesgymnasier tävlar mot varandra, som vi gör mer publikt med speaker och lättare att följa på andra sätt. I år får också skolungdomar och arbetssökande fri entré. Det är vårt sätt att försöka bidra till behovet av nya förmågor där ute och även Arbetsförmedlingen är på plats tillsammans med företagen för att direkt träffa kandidater.

Är det något som sticker ut på utställningsgolvet?  

Det varken får eller kan jag uttala mig om! Nej, men faktum är att jag inte riktigt vet allting som företagen planerar. 2016 släppte Scania sin nya modell, och vi visste inget förrän dagarna innan de visade den för pressen i Paris. Så det kan komma överraskningar, vi är lika nyfikna som ni! 

Annars är det många som vill hålla demonstrationer och låta folk provköra och testa tekniken på plats. Därför har vi år iordningställt fler demoytor, utspridda över hela utställningen som täcker hela 75 000 kvadratmeter.   

Ännu en sak är att årets kran- och manövertävlingar där vi i år öppnar för en egen tjejklass för att lyfta fram alla branschens tjejer där ute. De tävlar självklart på samma villkor som killarna, men vi hoppas att det ska ge extra uppmärksamhet för duktiga kvinnor i yrket i år.  

Till sist, vad har du för förväntningar och förhoppningar inför mässan?  

Målet är såklart att öka antalet besökare från förra mässans ungefär 35 000 personer. Framförallt hoppas vi att locka lite yngre generationer, som kan ha svårare att komma loss i livspusslet, medan yrkesfolket kanske planerar längre i förväg. Dagens högtryck på marknaden gör att många får jobba hårt med sina leveranser och kan få svårt att hinna hit.

Annars brukar det bli lite indelat mellan dagarna. Första dagen är det mycket näringspolitik och förbokade möten. Torsdag är det skoltävlingar med mycket elever och lärare på plats. Fredag blir det mer uppblandat mellan affärsfolk och förare och en del allmänhet, medan lördagen är glass och ballonger, familjer och hela gäng som reser tillsammans långväga för att bland annat se den stora Nordic trophy-tävlingen som avgörs då.  



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nyhetsbrev

Nytt samarbete i insjöfarten

Arkiv

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Internationella kunder hos Logent i Hallsberg

Nya samarbeten vid kombiterminalen.

Key logistics expanderar till Arlanda

Jobb & Karriär
Här är nya Trafikutskottet

Nu är det klart vilka ledamöter som tar plats i riksdagens trafikutskott.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177