23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Einride lanserar självkörande timmerbil

Företaget hoppas introducera nya T-logen på allmän väg under 2020.
Einride, företaget bakom

den självkörande och batteridrivna lastbilen T-pod, siktar mot en ny marknad med sin senaste lansering. Likt sin föregångare är timmerbilen T-logen både självkörande och batteridriven, och är utformad för att ta sig fram på skogsvägar och i vissa typer av skogsmiljö.

Enligt Einride är den också 50 procent mer kraftfull än lastbilen T-pod. Det finns också mer plats för last, eftersom förarhytten tagits bort – istället kan en operatör fjärrstyra flera fordon på långa avstånd samtidigt, via 4G.

– Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.

Operativsystemet i

bilen ger trafikdata i realtid, och kan också koordinera flottor av timmerbilar för att på så sätt effektivisera till exempel leveranstid och batterilivslängd, menar tillverkaren. Timmerbilen kommer bland annat att visas upp på Logistik- och transportmässan i Göteborg i november.

Einride har sedan

tidigare avtal med Lidl för lastbilen T-pod, och tecknade i april avtal med DB Schenker. Det senare gäller ett pilotprojekt vid en av DB Schenkers anläggningar, med målet att inledas i höst.

Specifikationer för T-log
Batterikapacitet: 300 kWh
Lastkapacitet: 16 ton
Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
Bredd: 2,552 m
Höjd: 3,563 m
Längd: 7,338 m
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141