Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Trucks North America, tillsammans med FedEx och North Carolina Turnpike Authority, har genomfört en framgångsrik demonstration av platooning (kolonnkörning) med lastbilar på motorväg, med hjälp av ett ADAS-system (förarassistanssystem). Demonstrationen är en del av ett pågående forskningssamarbete.

Det här är den första offentliga visningen av platooning-tekniken på motorväg, gemensamt för en större lastbilstillverkare och ett transportföretag i USA. 



-Volvo Trucks har länge stöttat platooning, eftersom både transportföretagen och yrkesförarna gynnas av en säkrare och mer bränsleeffektiv verksamhet. Vi fortsätter att förbereda oss för fler lastbilar med ökad kommunikation med andra bilar, vilket i sin tur ger stöd åt högre nivåer av ADAS. Vi vet att de här teknologierna kommer att vara en del av framtiden, men den exakta tidpunkten beror på många saker bl.a regler, infrastruktur, säkerhetsstandarder och efterfrågan, säger Per Carlsson, tillförordnad VD för Volvo Trucks North America.

”Kolonnen” bestod av tre Volvo VNL-dragbilar, som var och en drog dubbla släp (8,5 meter). Med hjälp av CACC, en trådlös teknik för kommunikation mellan olika fordon, har dragbilarna och släpen en oavbruten kommunikation. Dragbilarna och släpen körde i hastigheter upp till 99 km/h samtidigt som de höll ett mellanrum på 1,5 sekund. Därmed låg de närmare varandra än vad som är brukligt för lastbilar på en motorväg.

Demonstrationen är resultatet av ett pågående forskningssamarbete. Sedan april 2018 har tre Volvo VNL-lastbilar kopplats till olika kombinationer av FedEx-släpvagnar för att simulera verkliga rutter och lastvolymer. De potentiella fördelarna med platooning som man studerar under forskningssamarbetet omfattar snabbare reaktioner på hårda inbromsningar samtidigt som säkerheten upprätthålls, förbättrad förarkomfort och bränsleeffektivitet. 



-FedEx byggdes upp genom innovation och det fortsätter att vara en integrerad del av bolagets företagskultur och affärsstrategi. Vi är mycket glada över att få arbeta tillsammans med Volvo Trucks och North Carolina Turnpike Authority för att få veta mer om hur platooning-tekniken kan förbättra komfort och säkerhet på vägarna och samtidigt öka fordonsparkens bränsleeffektivitet, säger Gloria Boyland, Corporate Vice President, Operations and Service Support, FedEx Corporation.

Kommunikationen mellan bilarna bidrar till att minska reaktionstiden för att bromsa och gör det möjligt för bilarna att ligga närmare varandra och därmed automatiskt följa varandras hastighet och inbromsningar. Den avancerade teknologin är tänkt att fungera som ett hjälpmedel – inte en ersättning – för yrkesförare.

När lastbilar kan köra på rad tätt efter varandra förbättras bränsleeffektiviteten tack vare att luftmotståndet blir mindre. Luftmotståndet står för upp till 25 procent att en lastbils totala bränsleförbrukning, och ju närmare varandra bilarna kör, desto större blir bränslebesparingspotentialen. Att minska avståndet mellan bilarna gör det också möjligt att utnyttja motorvägarna bättre och bidrar till att minska trafikstockningar.



-Det här samarbetet är ett åtagande från Turnpike Authority att investera i kundernas säkerhet med toppmodern teknologi som skulle kunna bli ett ovärderligt verktyg inom alla former av transporter. Turnpike Authority, som ansvarar för några av de mest avancerade vägarna i landet, vill att Volvo Trucks och FedEx förare ska ha alla verktyg och den teknik som krävs till sitt förfogande, så att de når sin destination säkert och effektivt, säger Turnpikes verkställande direktör Beau Memory.

Volvo Trucks och FedEx planerar att fortsätta utvecklingen av Volvos CACC-teknologi i framtiden, med målet att lära sig mer om förarna, vägsäkerhet och de förbättringar av bränsleeffektiviteten som platooning erbjuder. Dessutom kommer de avancerade testerna att göra det möjligt för deltagarna att anpassa sig till den tekniska och regulatoriska utvecklingen som i slutänden kommer att avgöra de kommersiella möjligheterna för platooning-teknik i USA.

 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118