23948sdkhjf

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Trucks North America, tillsammans med FedEx och North Carolina Turnpike Authority, har genomfört en framgångsrik demonstration av platooning (kolonnkörning) med lastbilar på motorväg, med hjälp av ett ADAS-system (förarassistanssystem). Demonstrationen är en del av ett pågående forskningssamarbete.

Det här är den första offentliga visningen av platooning-tekniken på motorväg, gemensamt för en större lastbilstillverkare och ett transportföretag i USA. 



-Volvo Trucks har länge stöttat platooning, eftersom både transportföretagen och yrkesförarna gynnas av en säkrare och mer bränsleeffektiv verksamhet. Vi fortsätter att förbereda oss för fler lastbilar med ökad kommunikation med andra bilar, vilket i sin tur ger stöd åt högre nivåer av ADAS. Vi vet att de här teknologierna kommer att vara en del av framtiden, men den exakta tidpunkten beror på många saker bl.a regler, infrastruktur, säkerhetsstandarder och efterfrågan, säger Per Carlsson, tillförordnad VD för Volvo Trucks North America.

”Kolonnen” bestod av tre Volvo VNL-dragbilar, som var och en drog dubbla släp (8,5 meter). Med hjälp av CACC, en trådlös teknik för kommunikation mellan olika fordon, har dragbilarna och släpen en oavbruten kommunikation. Dragbilarna och släpen körde i hastigheter upp till 99 km/h samtidigt som de höll ett mellanrum på 1,5 sekund. Därmed låg de närmare varandra än vad som är brukligt för lastbilar på en motorväg.

Demonstrationen är resultatet av ett pågående forskningssamarbete. Sedan april 2018 har tre Volvo VNL-lastbilar kopplats till olika kombinationer av FedEx-släpvagnar för att simulera verkliga rutter och lastvolymer. De potentiella fördelarna med platooning som man studerar under forskningssamarbetet omfattar snabbare reaktioner på hårda inbromsningar samtidigt som säkerheten upprätthålls, förbättrad förarkomfort och bränsleeffektivitet. 



-FedEx byggdes upp genom innovation och det fortsätter att vara en integrerad del av bolagets företagskultur och affärsstrategi. Vi är mycket glada över att få arbeta tillsammans med Volvo Trucks och North Carolina Turnpike Authority för att få veta mer om hur platooning-tekniken kan förbättra komfort och säkerhet på vägarna och samtidigt öka fordonsparkens bränsleeffektivitet, säger Gloria Boyland, Corporate Vice President, Operations and Service Support, FedEx Corporation.

Kommunikationen mellan bilarna bidrar till att minska reaktionstiden för att bromsa och gör det möjligt för bilarna att ligga närmare varandra och därmed automatiskt följa varandras hastighet och inbromsningar. Den avancerade teknologin är tänkt att fungera som ett hjälpmedel – inte en ersättning – för yrkesförare.

När lastbilar kan köra på rad tätt efter varandra förbättras bränsleeffektiviteten tack vare att luftmotståndet blir mindre. Luftmotståndet står för upp till 25 procent att en lastbils totala bränsleförbrukning, och ju närmare varandra bilarna kör, desto större blir bränslebesparingspotentialen. Att minska avståndet mellan bilarna gör det också möjligt att utnyttja motorvägarna bättre och bidrar till att minska trafikstockningar.



-Det här samarbetet är ett åtagande från Turnpike Authority att investera i kundernas säkerhet med toppmodern teknologi som skulle kunna bli ett ovärderligt verktyg inom alla former av transporter. Turnpike Authority, som ansvarar för några av de mest avancerade vägarna i landet, vill att Volvo Trucks och FedEx förare ska ha alla verktyg och den teknik som krävs till sitt förfogande, så att de når sin destination säkert och effektivt, säger Turnpikes verkställande direktör Beau Memory.

Volvo Trucks och FedEx planerar att fortsätta utvecklingen av Volvos CACC-teknologi i framtiden, med målet att lära sig mer om förarna, vägsäkerhet och de förbättringar av bränsleeffektiviteten som platooning erbjuder. Dessutom kommer de avancerade testerna att göra det möjligt för deltagarna att anpassa sig till den tekniska och regulatoriska utvecklingen som i slutänden kommer att avgöra de kommersiella möjligheterna för platooning-teknik i USA.

 

Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart med medlare i hamnkonflikten

Jobb & Karriär
De startar Sveriges nya transport management-bolag

Värvar vd från Aditro.

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Sämre punktlighet för godstågen

När Trafikverket presenterar punktligheten för tågen under 2018 ser godstrafiken en stark försämring för 2018.

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Nyhetsbrev

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Arkiv

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097