23948sdkhjf

Första nationella godstransportstrategin

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Ett smart och effektivt godssystem för framtiden är målet med regeringens nya nationella godstransportstrategi, som är den första i sitt slag. Utgångspunkten i regeringens strategi är att utnyttja järnvägens och sjöfartens fulla potential för att kunna göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland. Omställningen av transportsektorn för att bryta fossilberoendet, minska utsläppen och minimera negativ miljöpåverkan är, enligt regeringen, både möjlig och nödvändig.

– Regeringen vill att alla trafikslag inom godstranportssystemet ska används mer effektivt tillsammans. I strategin pekar vi ut riktningen och vidtar konkreta åtgärder för att modernisera godstransportsystemet i Sverige. Konkurrenskraft, klimat och kunskap står i fokus, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Regeringen listar i strategidokumentet fyra inriktningar på det fortsatta arbetet. 

1. Nationellt godstransportråd.

Tanken är att inrättandet av ett godstransportråd ska skapa en kontinuitet i arbetet. Det möjliggör ett löpande utbyte av erfarenheter och synpunkter mellan regeringen och företrädare för näringsliv, intresseorganisationer, forskningsinstitut, universitet och högskolor, statliga myndigheter, kommuner och landsting med flera.

2. Konkurrenskraftiga och hållbara godstransporter.

Regeringen konstaterar sund konkurrens, ordning och reda och schysta villkor är en viktig förutsättning för väl fungerande godstransporter och att hela den globala ekonomin måste ställa om för att möta klimatutmaningen. Att vara konkurrenskraftig under de kommande decennierna innebär att vara konkurrenskraftig i den omställningen, menar regeringen.

3. Omställning till fossilfria godstransporter.

För att leva upp till den fastställda klimatstrategin och minska utsläppen från godstransporter ska arbetet inriktas på att öka effektiviteten, bland annat genom samordning och samhällsplanering, men också på att genomföra övergången till förnybara drivmedel och utveckla energieffektivare fordon.

4. Innovation, kompetens och kunskap.

Enligt den nationella godsstrategin ska Sverige vara en permanent världsutställning för innovationer på transportområdet. Därför ska fortsatta satsningar göras på forskning och innovation inom svenska styrkeområden, och efter test och utvärdering ska innovationer snabbt gå från pilot till verklighet.

Bättre järnvägsförbindelser med Norge lyfts också fram i strategin.

– Det är extra glädjande för vår region och våra grannlän som jobbat länge med att få upp statsmakternas ögon för betydelsen av bra kommunikationer med vår viktigaste granne, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för Samhällsbyggnad i Örebro län.

Mer om: gods | Tomas Eneroth
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178