23948sdkhjf

Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

2004 började Julas centrallager i Skara att byggas. Det markerar en milstolpe i Julas logistikhistoria. Situationen då var mer eller mindre ohållbar, en logistisk mardröm. Det fanns lager utspridda på sju olika platser runt om i Skara. Lösningen blev att satsa på ett renodlat centrallager, som stod klart 2005 och som sedan har utvecklats till Nordens största centrallager på över 150 000 kvadratmeter.

Med denna satsning skapades förutsättningar för att utveckla logistiken. Centraliseringen av centrallagret var en oerhört viktig del i strategin att utveckla varuhus. Det gav bättre förutsättningar för försäljning, att köpa stora volymer och för att kunna serva varuhusen. Men det var även viktigt för att effektivisera stordriften och utnyttja skalfördelar. Detta är ett tänk som hängt med som en tydlig del i Julas fortsatta logistikutveckling.

Transport är en stor del av Julas verksamhet. I detta har miljön hela tiden varit viktig. Det föranledde nästa milstolpe i Julas logistikhistoria, uppstarten av tågpendeln från Göteborgs hamn. I ett slag ersattes 5 000 årliga lastbilstransporter till centrallagret. Tågpendeln tillsammans med dispensen för långa transporter har utvecklats väldigt väl och nu har Jula valt att köpa terminalen och ta nästa steg i utvecklingen av torrhamnen i Falköping.

Här finns stora möjligheter, inte bara för Jula, utan även för näringslivet i Västsverige och Skaraborg. Vi fortsätter nu att utveckla torrhamnen med mer kunder, men även med fler tågpendlar, från andra platser i Sverige och även från andra platser i Europa. I denna satsning ingår även option på 300 000 kvadratmeter mark i Falköping runt torrhamnen, vilket ger stora möjligheter att även utveckla andra verksamheter.

Jula jobbar även aktivt tillsammans med näringsliv och politiker, både regionalt och nationellt, för att Skaraborg ska ha en bra infrastruktur. Det är väldigt viktigt att ha bra transportlösningar från och till Göteborg. Det handlar om bland annat kapacitet på Västra stambanan, muddring i Göteborgs hamn och kapacitet på vägarna.

Satsningen på logistik är viktigt för Jula och innebär även andra och nya affärsmöjligheter.

Mer om: Järnväg | Jula
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dagab invigde sitt nya Jönköpingslager

Nya färskvarulagret får fokus på färdigmat.

Jobb & Karriär
Här är Volvos nya vd

Volvo Lastvagnar lyfter upp sin chef för Europadivisionen till vd-stolen.

Maersk koldioxidneutrala till 2050

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

Ett steg närmare geofencing

Trafikverket presenterade i veckan en ny handlingsplan för hur geofencing ska införas i större skala i svenska städer.

Intervju
På spaning efter logistiken i tiden

Med utgångspunkt i den nya upplagan av Logistik – Grunder och möjligheter, berättar Nils G Storhagen om logistikens historia, samtid och framtid.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Full fart framåt för Märsta förenade

Arkiv

De ska erbjuda samma dag-leveranser i 36 svenska städer

Easyfairs logistikmässa närmar sig

Projektledare Emelie Törn berättar om Easyfairs mässa Logistics and distribution i Malmö den 6-7 februari.

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Scania satsar på vätgas

Renova och Scania utvecklar elektrifierad sopbil som drivs med bränsleceller.

Castellum renodlar logistikverksamheten

De senaste åren har de tredubblat sitt fastighetsvärde inom logistik och kontor. Nu renodlar Castellum logistikverksamheten i en ny enhet. 

Här är världens äldsta DAF i drift

När DAF fyllde 90 bestämde de sig för att hitta den äldsta lastbilen som fortfarande körs kommersiellt. Här är den. 

Svensk sjöfart protesterar mot Sjöfartsverkets höjda avgifter 

Digital marknadsplats för flyttfirmor kommer till Sverige

Scania levererar till tyska elvägar 

Tre tyska elvägsprojekt kommer att köra Scanialastbilar.

Så ska de följa omställningen till fossilfria transporter

Myndigheterna har bestämt 31 indikatorer som verktyg för uppföljningen av 2030-arbetet. 

Mercedes levererar 50 gasdrivna sopbilar till Stockholm

Urbaser ska köra på biogas från matavfallet de själva hämtar.

Logistic contractor bygger för apoteksgrossist

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Jobb & Karriär
Här är Catenas nya regionchef i Malmö 

Kom till bolaget som controller för två år sedan. 

Världens första autonoma färja är finsk

Statliga Finferries har demonstrerat en autonom färja på rutten Pargas-Nagu söder om Åbo.

”De sociala villkoren måste förbättras ytterligare”

Bättre än väntat, men fortfarande möjligt att utnyttja chaufförerna, säger Transport om ministerrådets nya transportförslag.

Nytt lagersamarbete för Jollyroom

E-handlaren fortsätter sin expansion i Göteborg med ny samarbetspartner som öppnar internationella möjligheter.

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

De har Sveriges bästa modelogistik

Ikea permanentar nykterhetstester av chaufförer 

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

Sagax handlar för 200 miljoner

Logistikbolag i fusion

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144