23948sdkhjf

Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

2004 började Julas centrallager i Skara att byggas. Det markerar en milstolpe i Julas logistikhistoria. Situationen då var mer eller mindre ohållbar, en logistisk mardröm. Det fanns lager utspridda på sju olika platser runt om i Skara. Lösningen blev att satsa på ett renodlat centrallager, som stod klart 2005 och som sedan har utvecklats till Nordens största centrallager på över 150 000 kvadratmeter.

Med denna satsning skapades förutsättningar för att utveckla logistiken. Centraliseringen av centrallagret var en oerhört viktig del i strategin att utveckla varuhus. Det gav bättre förutsättningar för försäljning, att köpa stora volymer och för att kunna serva varuhusen. Men det var även viktigt för att effektivisera stordriften och utnyttja skalfördelar. Detta är ett tänk som hängt med som en tydlig del i Julas fortsatta logistikutveckling.

Transport är en stor del av Julas verksamhet. I detta har miljön hela tiden varit viktig. Det föranledde nästa milstolpe i Julas logistikhistoria, uppstarten av tågpendeln från Göteborgs hamn. I ett slag ersattes 5 000 årliga lastbilstransporter till centrallagret. Tågpendeln tillsammans med dispensen för långa transporter har utvecklats väldigt väl och nu har Jula valt att köpa terminalen och ta nästa steg i utvecklingen av torrhamnen i Falköping.

Här finns stora möjligheter, inte bara för Jula, utan även för näringslivet i Västsverige och Skaraborg. Vi fortsätter nu att utveckla torrhamnen med mer kunder, men även med fler tågpendlar, från andra platser i Sverige och även från andra platser i Europa. I denna satsning ingår även option på 300 000 kvadratmeter mark i Falköping runt torrhamnen, vilket ger stora möjligheter att även utveckla andra verksamheter.

Jula jobbar även aktivt tillsammans med näringsliv och politiker, både regionalt och nationellt, för att Skaraborg ska ha en bra infrastruktur. Det är väldigt viktigt att ha bra transportlösningar från och till Göteborg. Det handlar om bland annat kapacitet på Västra stambanan, muddring i Göteborgs hamn och kapacitet på vägarna.

Satsningen på logistik är viktigt för Jula och innebär även andra och nya affärsmöjligheter.

Mer om: Järnväg | Jula
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127