23948sdkhjf

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Hogia lanserar nu en produktserie i molnet, Hogia Moveit, som ska hjälpa åkerier att effektivisera sin transportplanering. Via en app får förarna information om när deras last ankommer terminalen och väntetiderna ska därigenom kunna minskas.    

Första delen i produktserien är utvecklad för åkerier med dragbilsverksamhet, som hanterar transporter till och från terminaler och hamnar. Transportplaneraren får information i realtid när enheter finns tillgänglig på terminalen för avhämtning och kan planera så att föraren anländer till terminalen i rätt tid och slipper att vänta, något som är mycket vanligt vid omlastning. 

Om enheten är försenad till terminalen får både transportledaren och föraren den informationen och kan planera om transporten eller ta andra uppdrag under tiden. Genom att uppdatera ordern med realtidsinformation från olika led i transportkedjan kan transportföretaget förse sina kunder med information om exakt när leveransen kommer. På så sätt kan åkeriet erbjuda sina kunder en högre nivå på sin leverensservice.   

‒ Vi har systemstöd för åkerier, rederier och terminaler och genom att koppla ihop det digitala informationsflödet på ett bättre sätt kan vi hjälpa dem att bli mer effektiva. Åkerierna får större möjligheter att optimera sin transportplanering och öka lönsamheten. Terminalerna kommer att se positiva effekter genom att till exempel färre lastbilar köar utanför terminalen. Det kommer förbättra både miljön och säkerheten runt terminalen, säger Anna Andreasson, product manager på Hogia Logistics systems, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141