23948sdkhjf

Straffavgift på svavelutsläpp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringens beslut om miljösanktionsavgifter för fartygsbränslen med för hög svavelhalt glädjer branschen.

Regeringen har beslutat att en miljösanktionsavgift ska betalas av den som bryter mot bestämmelserna om högsta tillåtna svavelhalt i fartygsbränsle. Sanktioner ska minska utsläppen av föroreningar från den kommersiella sjöfarten och säkerställa rättvisa konkurrensvillkor.  

Det finns i dag ekonomiska incitament för den kommersiella sjöfarten att bryta mot svavelreglerna för marint bränsle eftersom kostnaden för bränsle med hög svavelhalt är betydligt lägre än mer miljövänligt bränsle. Regeringens beslut innebär att ansvaret för en överträdelse är strikt. Det krävs med andra ord inte att reglerna bryts medvetet eller av oaktsamhet. Om tillsynsmyndigheten konstaterar att svavelhalten är för hög måste den som är ansvarig betala en miljösanktionsavgift oavsett anledning. 

Den lägsta sanktionsavgiften blir 5 000 kronor och den högsta 500 000 kronor. Avgiftens storlek varierar beroende på fartygets motoreffekt och bränslets svavelhalt. Ju högre motoreffekt och svavelhalt, desto högre sanktionsavgift. 

Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse, och överträdelsen trots det fortsätter eller upprepas, ska en avgift som är dubbelt så hög betalas. Avgiften kan med andra ord bli så hög som 1 000 000 kronor. 

Regeringens besked får tummen upp av branschen.  

– Vi från branschen tar med glädje emot beskedet om att högre böter ska ges för svavelfusk. Krav från EU är att sanktionerna för fartyg som bryter mot svavelutsläppsreglerna ska vara proportionella och avskräckande, något som det svenska systemet tidigare inte levt upp till. I februari föreslog vi därför att sanktionsavgifterna bör femdubblas från den av regeringen föreslagna högsta nivån om 200 000 kronor. Beslutet som nu presenterats är ett steg på vägen i rätt riktning, säger Fredrik Larsson, miljöansvarig för Svensk Sjöfart. 

– Våra medlemmar har sedan länge investerat stora summor i miljö- och klimatförbättrande åtgärder; något som skapat stor samhällsnytta men kanske inte ökat lönsamheten. För att gynna den hållbara sjöfarten fortsättningsvis är det viktigt att systemet skapar goda förutsättningar för de miljösmarta alternativen. Det är därför mycket glädjande att regeringen beslutat om att höja sanktionsavgiften för dem som inte följer regelverket, fortsätter han. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nyhetsbrev

Nytt samarbete i insjöfarten

Arkiv

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Adnavem når Norge 

I maj nådde Adnavems första sändningar Sverige. Nu har de första leveranserna nått vårt grannland.

De blev Årets transportskola

Intersport slipper returerna 

I sitt nya e-handelslager i Nässjö kombinerar Intersport Autostore med manuellt plock, något som gett god utdelning. Och sportjättens kunder skickar sällan tillbaka sina varor.

Internationella kunder hos Logent i Hallsberg

Nya samarbeten vid kombiterminalen.

Key logistics expanderar till Arlanda

Jobb & Karriär
Här är nya Trafikutskottet

Nu är det klart vilka ledamöter som tar plats i riksdagens trafikutskott.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19