Straffavgift på svavelutsläpp

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Regeringens beslut om miljösanktionsavgifter för fartygsbränslen med för hög svavelhalt glädjer branschen.

Regeringen har beslutat att en miljösanktionsavgift ska betalas av den som bryter mot bestämmelserna om högsta tillåtna svavelhalt i fartygsbränsle. Sanktioner ska minska utsläppen av föroreningar från den kommersiella sjöfarten och säkerställa rättvisa konkurrensvillkor.  

Det finns i dag ekonomiska incitament för den kommersiella sjöfarten att bryta mot svavelreglerna för marint bränsle eftersom kostnaden för bränsle med hög svavelhalt är betydligt lägre än mer miljövänligt bränsle. Regeringens beslut innebär att ansvaret för en överträdelse är strikt. Det krävs med andra ord inte att reglerna bryts medvetet eller av oaktsamhet. Om tillsynsmyndigheten konstaterar att svavelhalten är för hög måste den som är ansvarig betala en miljösanktionsavgift oavsett anledning. 

Den lägsta sanktionsavgiften blir 5 000 kronor och den högsta 500 000 kronor. Avgiftens storlek varierar beroende på fartygets motoreffekt och bränslets svavelhalt. Ju högre motoreffekt och svavelhalt, desto högre sanktionsavgift. 

Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse, och överträdelsen trots det fortsätter eller upprepas, ska en avgift som är dubbelt så hög betalas. Avgiften kan med andra ord bli så hög som 1 000 000 kronor. 

Regeringens besked får tummen upp av branschen.  

– Vi från branschen tar med glädje emot beskedet om att högre böter ska ges för svavelfusk. Krav från EU är att sanktionerna för fartyg som bryter mot svavelutsläppsreglerna ska vara proportionella och avskräckande, något som det svenska systemet tidigare inte levt upp till. I februari föreslog vi därför att sanktionsavgifterna bör femdubblas från den av regeringen föreslagna högsta nivån om 200 000 kronor. Beslutet som nu presenterats är ett steg på vägen i rätt riktning, säger Fredrik Larsson, miljöansvarig för Svensk Sjöfart. 

– Våra medlemmar har sedan länge investerat stora summor i miljö- och klimatförbättrande åtgärder; något som skapat stor samhällsnytta men kanske inte ökat lönsamheten. För att gynna den hållbara sjöfarten fortsättningsvis är det viktigt att systemet skapar goda förutsättningar för de miljösmarta alternativen. Det är därför mycket glädjande att regeringen beslutat om att höja sanktionsavgiften för dem som inte följer regelverket, fortsätter han. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mio i stort avtal med LGT 

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

Nyhetsbrev

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Arkiv

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Internationell elvägskonferens i Arlanda

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173