Daimlerkoncernen kraftsamlar för autonomi och elektrifiering 

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med två nya tunga el-lastibilar, ett forskningcenter och ny global organisation ska Daimler ta kommandot över framtiden. 

Daimler, som bland annat är företaget bakom Mercedes-Benz, gör en rejäl satsning på eldrivna och självkörande lastbilar. I dagarna presenteras två nya tunga el-lastbilar för den amerikanska marknaden och samtidigt skapar man en helt ny världsomspännande organisation för att kraftsamla hela lastbilsverksamhetens kunnande inom eldrift. Dessutom skapas ett center för forskning och utveckling av självkörande bussar och lastbilar i Portland på den amerikanska västkusten. 

– Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar, säger Martin Daumansvarig för de tunga fordonen i Daimlers ledningsgrupp, i ett pressmeddelande. 

Daimler Trucks skapar nu en speciell E-mobility group som ska samordna och samla företagets kompetens inom eldrift från hela världen och från alla dess olika varumärken. Från början ingår verksamheter i Tyskland, USA och Japan. 

– Detta gör att kan vi få maximal utdelning av våra investeringar och kan skapa bästa tänkbara lösningar för batterier, laddningslösningar och energy management. 

Tidigare i vår visade Mercedes-Benz upp den el-drivna lastbilen Mercedes-Benz E-Actros som är avsedd för tung distributionstrafik. Under våren har Daimler också börjat leverera eldrivna 7,5-tonnaren Fuso E-Canter till kunder i Nederländerna, Tyskland, Japan, Storbritannien och USA. 

Nu visas två nya modeller för Naftaländerna, där Daimler i dag har nästan 40 procent av marknaden. 

Freightliner E-Cascadia är en tung trailerdragare för fjärrtrafik med 730 elektriska hästkrafter och batterier på 550 KWh. Bilen får en räckvidd på 40 mil och återladdning till upp emot 80 procent tar mindre än 90 minuter och ger ytterligare 32 mil räckvidd. 

 närtransportsidan visar man Freightliner eM2 106 som är en distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Här ger elmotorn 480 hästkrafter och batteriet har en kapacitet på 325 KWh. Räckvidden blir 37 mil och inom en timme kan batteriet återladdas till 80 procent och får då ytterligare 30 mils räckvidd. 

Ett 30-tal exemplar av dessa lastbilar kommer att levereras ut till kunder redan i år för tester i verklig trafik. 

Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar utvecklar Daimler också självkörande lastbilar och testar exempelvis just nu platooning och snöröjning på flygplatser, där en enda chaufför har kontroll över fyra lastbilar. 

– Det är fortfarande långt kvar till dess att vi har helt självkörande lastbilar, en det finns enorma fördelar, inte minst med tanke på den globala bristen på lastbilschaufförer, säger Martin Daum. 

Nu skapar Daimler Trucks ett center för forskning och utveckling inom just dessa frågor i Portland i USA. Här kommer man att samarbeta både med andra utvecklingsavdelningar i Daimler Trucks och med koncernens personbilsavdelning. 

Daimler Trucks satsar 25 miljarder kronor på forskning och utveckling fram till slutet av nästa år. Fem miljarder av dessa är öronmärkta för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Nyhetsbrev

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Arkiv

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Internationell elvägskonferens i Arlanda

Fristad Kansas tar över logistikflödet i egen regi

Yrkesklädesjätte bygger nytt logistikcenter och huvudkontor i Viared utanför Borås.

De har 1000 nya jobb på lager

Fortsätter offensiva expansionen med monstruöst nybygge.

Etanolen vinner den globala biobränsleligan

Står för 74 procent av världsproduktionen av biodrivmedel.

Tesla sparkar personal - "Svårt men nödvändigt"

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175