Modelogistik varje dag i veckan

Butiken går först i vårt logistiktänk, skriver Maria Helmroth, allocation manager på Lindex.

Det är både inspirerande och utmanande att jobba med logistik på ett modeföretag. Detaljhandeln genomgår nu en stor förändring med en förskjutning mot digital handel och fler säljkanaler. Detta ger komplexa nätverk och ställer höga krav, inte minst på logistikprocesserna. Dagens utbud är enormt och som modeföretag konkurrerar vi inte bara med övriga modeföretag utan även med andra branscher. Logistik är kanske inte det första kunden tänker på men bra logistik påverkar definitivt den totala shoppingupplevelsen och därmed hela affären.

På Lindex arbetar vi för att på bästa sätt låta butiker och e-handel komplettera varandra och vi utvecklar ständigt vår fysiska och digitala närvaro. Bredden av kanaler innebär en logistisk utmaning som vi bemöter genom så stor flexibilitet som möjligt i försörjningskedjan. Genom korta ledtider och sena beslut om vilken kanal, marknad och butik som ska få en viss produkt och kvantitet kan vi på bästa sätt erbjuda rätt produkt, i rätt tid, på rätt plats och i rätt kanal.

Lindex jobbar med begreppet ”Store friendly logistics” som innebär att vi tänker på butik i alla logistikprocesser. Kan vi spara arbetsmoment i butik kan det vara värt att göra det lilla extra i logistikkedjan. Det kan exempelvis vara chaufförer som underlättar för butikspersonalen genom att leverera till butikslagret vid fasta tidpunkter och alltid tar med sig tomemballage och pallar. Eftersom vi har kund i fokus i allt vi gör och levererar till både butik och direkt till kund, jobbar vi såklart också med ”Customer centric logistics” det vill säga logistik på kundens villkor.

När det gäller transporten till butik och kund vill vi ha flexibla och lokala upplägg. Transportörerna måste förstå branschens specifika utmaningar och utvecklas tillsammans med oss. Vi jobbar sju dagar i veckan och det är dags att även transportbranschen levererar till butik, ombud och hem till kund alla dagar.

Mer om: Lindex


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bosch ska elektrifiera budbilarna

Regeringen utreder järnvägsunderhållet

Vill föra över verksamheten från Infranord till Trafikverket.

“Vi är stolta över vår relation”

Svenska Handheld förlänger storkontrakt med världens största paketleverantör.

Jobb & Karriär
Transportstyrelsen får överdirektör

– Nu stärker vi myndighetens ledning, säger Tomas Eneroth.

Norskt samarbete bygger elektriskt och självkörande containerfartyg 

Yara automatiserar sina transporter mellan fabriken och hamnarna i Brevik och Larvik.

Logistic contractor bygger för Ebrex och Ford

Nyhetsbrev

Lastbilstrafiken över Öresundsbron ökar

Frakttrafiken ökade med 3,6 procent under första halvåret 2018.

Arkiv

Självkörande Mercedeslastbil till Elmia

Daimlers innovationslab tar med sig sin Arocs för att visa och diskutera självkörande fordon med svenska företag.

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Corem expanderar i Göteborg

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162