23948sdkhjf

Modelogistik varje dag i veckan

Butiken går först i vårt logistiktänk, skriver Maria Helmroth, allocation manager på Lindex.

Det är både inspirerande och utmanande att jobba med logistik på ett modeföretag. Detaljhandeln genomgår nu en stor förändring med en förskjutning mot digital handel och fler säljkanaler. Detta ger komplexa nätverk och ställer höga krav, inte minst på logistikprocesserna. Dagens utbud är enormt och som modeföretag konkurrerar vi inte bara med övriga modeföretag utan även med andra branscher. Logistik är kanske inte det första kunden tänker på men bra logistik påverkar definitivt den totala shoppingupplevelsen och därmed hela affären.

På Lindex arbetar vi för att på bästa sätt låta butiker och e-handel komplettera varandra och vi utvecklar ständigt vår fysiska och digitala närvaro. Bredden av kanaler innebär en logistisk utmaning som vi bemöter genom så stor flexibilitet som möjligt i försörjningskedjan. Genom korta ledtider och sena beslut om vilken kanal, marknad och butik som ska få en viss produkt och kvantitet kan vi på bästa sätt erbjuda rätt produkt, i rätt tid, på rätt plats och i rätt kanal.

Lindex jobbar med begreppet ”Store friendly logistics” som innebär att vi tänker på butik i alla logistikprocesser. Kan vi spara arbetsmoment i butik kan det vara värt att göra det lilla extra i logistikkedjan. Det kan exempelvis vara chaufförer som underlättar för butikspersonalen genom att leverera till butikslagret vid fasta tidpunkter och alltid tar med sig tomemballage och pallar. Eftersom vi har kund i fokus i allt vi gör och levererar till både butik och direkt till kund, jobbar vi såklart också med ”Customer centric logistics” det vill säga logistik på kundens villkor.

När det gäller transporten till butik och kund vill vi ha flexibla och lokala upplägg. Transportörerna måste förstå branschens specifika utmaningar och utvecklas tillsammans med oss. Vi jobbar sju dagar i veckan och det är dags att även transportbranschen levererar till butik, ombud och hem till kund alla dagar.

Mer om: Lindex
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

Nyhetsbrev

DSV slog vinstrekord

Arkiv

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Nu går bananerna direkt till Helsingborg

Tillväxten av gods bromsar i Stockholms hamnar

Stabila godsflöden på hög nivå, men ingen ökning, när 2018 summeras. 

Jobb & Karriär
Tillbaka som vd för Kilenkrysset

Tar åter över ledningen efter ett generationsskifte i koncernen.

Coop tecknar avtal för Widrikssons nya digitala tjänst

Widrikssons nya affärsområde för digitala lösningar har fått sin första storkund. 

Jobb & Karriär
Affärsutvecklare till Nowaste

Ska stärka kompetensen inom distribution och 3PL.

Lidls ska bli fossilfritt 2025

Ny storförlust för Postnord

Ostkusthamnar i samverkan läggs på is

Frågorna kommer att drivas genom Sveriges hamnar.

Framåt för Trelleborgs hamn

Ökar både på gods- och personsidan.

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143