"Flera positiva steg i rätt riktning"

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Tågoperatörerna kommenterar regeringens infrastrukturplan.

Med sin nya infrastrukturplan, som presenterades i veckan, satsar regeringen stort på järnvägen, både på underhåll och på att höja kapaciteten på banorna. Tågoperatörerna välkomnar i en kommentar arbetet med att föra över transporter till järnväg. 

 – Våra medlemmar både vill och kan göra mer för att mer gods ska flyttas från väg till järnväg men då krävs tydliga politiska beslut, incitament och styrmedel som ger lika konkurrensvillkor och möjliggör mer kapacitet som längre och tyngre godståg. Planen är ett steg i rätt riktning, men det kommer att krävas mer satsningar på sikt, säger Tågoperatörernas vd Björn Westerberg. 

Samtidigt finns det stora frågetecken kring hur mycket exempelvis underhållspengarna kommer att räcka till. Här skulle Björn Westerberg egentligen ha velat se en större satsning. 

– Vi ser nu dagligen effekterna av årtionden av eftersatt järnvägsunderhåll. Ökningen av underhållet med 47 procent jämfört med föregående plan är således välkommet men vi tvingas konstatera att planen ändå inte ger något utrymme för avbetalning av den nuvarande underhållsskulden på 36 miljarder. 

Bygget av nya stambanor kommer också som ett välkommet tillskott till kapaciteten på järnvägen. Men det krävs att man faktiskt kommer igång och kan avsluta utbyggnaden. 

– Det är välkommet att regeringen aviserat att de nya stambanor som krävs för framtida höghastighetstrafik ska börja byggas i de tre ändpunkterna, Malmö, Göteborg och Stockholm. Infrastrukturministern bekräftade också att det pågår blocköverskridande samtal om finansiering av höghastighetsbanorna i 320 km/h. I dessa tider med hög befolkningsökning skulle de direkta riskerna med en utdragen utbyggnadstakt bli påtagliga – låg samhällsekonomisk vinst och uteblivna investeringar i bostäder och tåg – och innebär i förlängningen att befintliga stambanor kommer tvingas hantera ökande kapacitetsbrist under flera årtionden. 

Ett av regeringens beslut blev att skjuta upp införandet av signalsystemet ERTMS. Beslutet kom främst för att frigöra resurser till mer överhängande infrastrukturproblem som behöver lösas.   

– Detta ser vi särskilt positivt på, men vi har ännu inte tagit del av den fullständiga planen, så det finns fortfarande en del frågetecken, inte minst om hur den aviserade pausen i utrullningen av ERTMS faktiskt ska tolkas och hur finansieringen av ERTMS ombordutrustning ska lösas, säger Björn Westerberg. 



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Mio i stort avtal med LGT 

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

Nyhetsbrev

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Arkiv

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Jobb & Karriär
Han tar över i Helsingborgs hamn

Blir ny vd efter Niels Vallø.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Jobb & Karriär
Ny vd för Daf i Norden 

Michiel Kuijs tar över Daf i Nederländerna och Norden.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Coop levererar mat med el

Först ut med elbil från Volvo.

Ny check-in i Trelleborg ger lastbilar egen fil

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Jobb & Karriär
Adnavem växer vidare

Andreas Gustavsson går från TTS Marine till startup.

Best köper upp Malmöbolag 

Best fortsätter sin expansion och förvärvar Netline xpress. 

Bring fortsätter satsning på handbollen

Internationell elvägskonferens i Arlanda

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171