23948sdkhjf

Frakthistoriska fartyg får bidrag

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sjöhistoriska fördelar en miljon kronor till bevarandet av äldre fartyg, bland dem flera fraktskepp.

Sjöhistoriska museet, en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år beviljas nio av de 36 ansökningar som kommit in för att få stödet, som är viktigt även om det bara täcker en liten del av de verkliga kostnaderna.

– På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Det här speciella stödet har funnits sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Bland mottagarna finns i år ett flertal fraktfartyg.

  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län. Byggdes 1887 och användes för bogsering av fartyg, pråmar och timmer.
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län. Byggd 1915 och förlist 1917. Fick dock nytt liv och fortsatte som fraktseglare fram till 1965,
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län. Byggdes 1876 på en gård för dess egna behov att transportera spannmål, kalk och ved. Gick sedan i fraktfart till 1959, då hon blev fritidsfartyg.
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län. Byggdes 1902 för att dra pråmar och frakta gods, bland annat åt Asea.
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län. Byggdes 1879 och kanske ett av de äldsta fraktfartyg som fortfarande går i kommersiell lasttrafik.
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län. Byggdes 1892 för att gå på Vättern, både i passagerar- och fraktfart.
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län. Byggd 1932 och gick i fraktfart fram till 1964 med hemmahamn i Donsö, Skärhamn och Visby.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klart med medlare i hamnkonflikten

Jobb & Karriär
De startar Sveriges nya transport management-bolag

Värvar vd från Aditro.

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

Sämre punktlighet för godstågen

När Trafikverket presenterar punktligheten för tågen under 2018 ser godstrafiken en stark försämring för 2018.

MISAB blir ABT Väst

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Nyhetsbrev

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Arkiv

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18