Frakthistoriska fartyg får bidrag

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Sjöhistoriska fördelar en miljon kronor till bevarandet av äldre fartyg, bland dem flera fraktskepp.

Sjöhistoriska museet, en del av Statens maritima museer, fördelar en miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år beviljas nio av de 36 ansökningar som kommit in för att få stödet, som är viktigt även om det bara täcker en liten del av de verkliga kostnaderna.

– På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Det här speciella stödet har funnits sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.

Bland mottagarna finns i år ett flertal fraktfartyg.

  • Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län. Byggdes 1887 och användes för bogsering av fartyg, pråmar och timmer.
  • Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län. Byggd 1915 och förlist 1917. Fick dock nytt liv och fortsatte som fraktseglare fram till 1965,
  • Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län. Byggdes 1876 på en gård för dess egna behov att transportera spannmål, kalk och ved. Gick sedan i fraktfart till 1959, då hon blev fritidsfartyg.
  • Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län. Byggdes 1902 för att dra pråmar och frakta gods, bland annat åt Asea.
  • Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län. Byggdes 1879 och kanske ett av de äldsta fraktfartyg som fortfarande går i kommersiell lasttrafik.
  • Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län. Byggdes 1892 för att gå på Vättern, både i passagerar- och fraktfart.
  • Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län. Byggd 1932 och gick i fraktfart fram till 1964 med hemmahamn i Donsö, Skärhamn och Visby.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Scania står värd för Sustainable transport forum

Den 22 maj bjuder Scania in till Sustainable transport forum 2018. Al Gore är en av deltagarna.

Kalmar elektrifierar sortimentet

Senast 2021 ska alla Kalmars maskiner för godshantering gå att få med elektrisk drift.

Nyhetsbrev

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Arkiv

Linde lanserar lätta truckar

Jobb & Karriär
Sportamore förändrar i ledningen – tappar logistikchef

Sporthandlaren letar marknadschef när vice vd:n ska fokusera på en roll. Logistikchefen lämnar.

DHL utökar sina leveranser med cykel

Efter ett lyckat halvår med cykelfrakt i Stockholm är DHL Express nu redo att leverera med fyrhjuliga fraktcyklar i Malmö.

Jobb & Karriär
Han går från Daimler till Iveco

Håkan Jönsson blir ny chef för Iveco Nordeuropa och Baltikum.

Drev.se väljer Orio för tredjepartslogistiken

Packbud når volym och söker nytt kapital

Lyko köper automation av Schäfer

Lyko satsar på en automationslösning från SSI Schäfer i sitt nya centrallager.

OCS gör rekordresultat – anställda får extra månadslön

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Airmee tar in nytt kapital

Flera högprofilerade ägare går in i logistikutmanaren.

Branschen slår tillbaka mot flygkritiker

Tre aktörer från flygbranschen anmäler en artikel i DN, sedan Naturskyddsföreningen ensidigt fått ge sin syn på flygets klimateffekter.

Se Ocados e-handelslager inifrån

Svenska pall köps upp

RMS Lagerinredningar har förvärvat Svenska pall och inredning.

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

Regeringen inrättar innovationskluster för el och etanol

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Jobb & Karriär
Han tar över för Nagel i Sverige

Order Nordic går över till Autostore

Rekordomsättning för Reaxcer

Netonnet och Best samarbetar för samma dag-leverans

Unifaun i samarbete med Urb-it

Uddevalla hamn väljer Melicon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152