23948sdkhjf

Domsjö Fiber hittar tillbaka till tåget

Problemen med Botniabanans signalsystem tvingade bolaget att välja lastbil framför tåg. Nu flyttar man tillbaka transporterna.

Domsjö Fiber och Green cargo har i ett samarbetsavtal flyttat över cirka 5 000 ton massaved i veckan från lastbil I mitten av februari gick den första tågtransporten i samarbetet.

De nya transporterna är ett sätt för Domsjö Fiber att minska sin miljöpåverkan. Efter att tidigare ha transporterat massaveden med hjälp av lastbil sker leveranserna nu med järnväg, med fyra till fem omlopp i veckan från Storuman och Tågsjöberg till Örnsköldsvik.

– Det känns mycket bra att vi har kommit igång med tågtransporter igen. Vi har lyckats knyta ihop volymer från Tågsjöberg och Storuman och fått ihop tillräckligt stora volymer för denna tågpendel. För några år sedan övergick vi från tåg till lastbilstransporter från Tågsjöberg/Backe på grund av problem med det nya signalsystemet på Botniabanan, därför känns det extra roligt att vi med detta upplägg återigen lastar upp virket i Tågsjöberg på järnvägsvagnar, säger Patrik Lundgren, logistiker på Domsjö Fiber, i ett pressmeddelande.

Den svenska skogsindustrin är den största köparen av transporttjänster. Green cargo transporterar nio miljoner ton timmer, träprodukter, papper och pappersmassa varje år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062