Lynx är världens största batteridrivna lastbil

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med ett batteri på 4,5 ton ska den schweiziska dumpern bära 65 tons last i ett stenbrott i Jurabergen.

Det statliga schweiziska laboratoriet för materialvetenskap och teknologi, Empa, har tillsammans med flera universitet utvecklat vad de kallar för världens största elektriska fordon. Det rapporterar Electrive.com. Lynx är en 58 ton tung dumper med kapacitet att bära 65 tons last. Lastbilen drivs med ett 4,5 ton tungt batteri på 700 kWh.

Det till synes omöjliga uppdraget att köra dessa laster med batteridrift löses med en smart återuppladdning. Själva stenbrottet ligger på hög nivå och när den fullastade dumpern på 123 ton tar sig ned till avlastningsplatsen, används rörelseenergin till att ladda upp batteriet. Energin räcker sedan till att förflytta fordonet utan last upp till stenbrottet igen.

För att bygga Lynx har det krävts en hel del ny teknik, inte minst när det gäller det gigantiska paketet med litiumjonbatterier. Bland annat har det utformats så att en trasig cell inte kan påverka de omkringliggande.

Mer om: Empa | Vägtransporter


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Scania står värd för Sustainable transport forum

Den 22 maj bjuder Scania in till Sustainable transport forum 2018. Al Gore är en av deltagarna.

Kalmar elektrifierar sortimentet

Senast 2021 ska alla Kalmars maskiner för godshantering gå att få med elektrisk drift.

Nyhetsbrev

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Arkiv

Linde lanserar lätta truckar

Jobb & Karriär
Sportamore förändrar i ledningen – tappar logistikchef

Sporthandlaren letar marknadschef när vice vd:n ska fokusera på en roll. Logistikchefen lämnar.

DHL utökar sina leveranser med cykel

Efter ett lyckat halvår med cykelfrakt i Stockholm är DHL Express nu redo att leverera med fyrhjuliga fraktcyklar i Malmö.

Jobb & Karriär
Han går från Daimler till Iveco

Håkan Jönsson blir ny chef för Iveco Nordeuropa och Baltikum.

Drev.se väljer Orio för tredjepartslogistiken

Packbud når volym och söker nytt kapital

Lyko köper automation av Schäfer

Lyko satsar på en automationslösning från SSI Schäfer i sitt nya centrallager.

OCS gör rekordresultat – anställda får extra månadslön

Nextjet i konkurs

Efter flera år av tuff ekonomisk situation har Nexjet i dag ansökt om konkurs. Alla flygningar ställs in.

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Airmee tar in nytt kapital

Flera högprofilerade ägare går in i logistikutmanaren.

Branschen slår tillbaka mot flygkritiker

Tre aktörer från flygbranschen anmäler en artikel i DN, sedan Naturskyddsföreningen ensidigt fått ge sin syn på flygets klimateffekter.

Se Ocados e-handelslager inifrån

Svenska pall köps upp

RMS Lagerinredningar har förvärvat Svenska pall och inredning.

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

Regeringen inrättar innovationskluster för el och etanol

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Jobb & Karriär
Han tar över för Nagel i Sverige

Order Nordic går över till Autostore

Rekordomsättning för Reaxcer

Netonnet och Best samarbetar för samma dag-leverans

Unifaun i samarbete med Urb-it

Uddevalla hamn väljer Melicon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18