Nu kör Viking Grace med rotorsegel

| Av Mikael Mildén | Tipsa redaktionen

Med hjälp av ett rotorsegel kan M/S Viking Grace minska sina koldioxidutsläpp med upp till 900 ton per år.

M/S Viking Grace har gjort sin första resa mellan Åbo och Stockholm med hjälp av ett mekaniskt rotorsegel. Seglet har utvecklats av finländska Norsepower och monteras för att spara bränsle och minska utsläpp.

Det 24 meter höga och fyra meter breda rotorseglet, bygger på den så kallade Magnuseffekten. När seglet roterar drar dess yta till sig luft med mindre tryck på ena sidan än på den motsatta. Denna tryckskillnad ger upphov till en dragkraft som får fartyget att röra sig. Seglet fungerar automatiskt och systemet stannar av om vindriktningen eller vindhastigheten inte hjälper till i fartygets riktning.

Med hjälp av rotorseglet kan koldioxidutsläppen, beroende på vindförhållandena, minska med så mycket som 900 ton per år.

M/S Viking Grace, som började trafikera 2013, var redan tidigare ett av världens mest miljövänliga fartyg och drivs till exempel med flytande naturgas.

– Vi vill vara föregångare när det gäller att utnyttja lösningar som minskar miljöbelastningen. Det finländska företaget Norsepower har utifrån det mekaniska rotorseglet utvecklat en världsledande innovation, som kan minska bränsleförbrukningen och vi tycker det är jättefint att vi kan ta i bruk denna innovation på M/S Viking Grace som första passagerarfartyg i världen, berättar Viking Lines verkställande direktör Jan Hanses, i ett pressmeddelande.

Det finländska cleantech-företaget Norsepower har utvecklat sitt rotorsegel under fem års tid. Idén med rotorsegel i sig är redan cirka hundra år gammal, men i takt med att miljökraven har skärpts och materialen och de teknologiska lösningarna har utvecklats har denna lösning blivit mycket aktuell och intressant.

– De sista rederierna i världen som trafikerade med traditionella segelfartyg var en gång i tiden åländska och det är fint att åländska Viking Line nu är en föregångare när de gäller att ta i bruk denna moderna hjälpsegelteknologi, säger Norsepowers verkställande direktör Tuomas Riski.

Förutom rotorseglet, som installeras på M/S Viking Grace, kommer även Viking Lines nya fartyg, som färdigställs 2020, att utnyttja vindpropulsion. Passagerarfartyget, som ska byggas i Kina, kommer att förses med två av Norsepowers mekaniska segel och således kommer möjligheterna att utnyttja vindkraft att fördubblas.



Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Amazon har förberett Postnord - "Kontaktat oss"

Postnord har fått en förfrågan av e-handelstitanen.

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Ica fortsätter med Postnord

Första nationella godstransportstrategin

Regeringen har presenterat en strategi för hur fossilberoendet i transportsektorn ska brytas.

Nyhetsbrev

Färjan vann över bron

Arkiv

Hogia digitaliserar brittisk terminal

De ska ta över Postnord

Föreslås till "självmordsuppdraget".

TIP och NTG utvidgar sitt samarbete

Plus

Södertälje vill bli Sveriges leancentrum

Den 30 januari invigdes Södertälje science park. Men den unga institutionen har redan flera projekt uppstartade på temat lean och hållbar produktion.

Mio i stort avtal med LGT Logistics

Plus

Norrköping samordnar sin varudistribution

Efter sommaren står Norrköping på tur att samordna sin varudistribution. Vi intervjuar projektledaren Anna Wetterlind om hur man arbetat med införandet.

Logicenters förvärvar i Finland

Softlogs satsar på Sverige 

Plus

”Vi såg hur ålderdomligt transportvärlden arbetar”

Airmee är uppstickaren som ska ge oss varuleveranser inom en timme. Men ambitionerna är betydligt högre ställda än så. Vi har samtalat med Julian Lee, företagets vd.

Jobb & Karriär
Erik Hallgren till Göteborgs hamn

Blir infrastrukturchef med ansvar över hamnens anläggningar.

E-handeln energieffektiv – om privatresorna minskar

Då återupptas arbetet med Förbifart Stockholm

NCC och Trafikverket ska ha löst sin konflikt.

Krönika: Logistik är en del av kärnverksamheten

Satsningen på logistik öppnar nya affärsmöjligheter, skriver Lennart Karlsson, logistikchef för Jula.

E-handel som tema på Logistik och transport

Två tredjedelar av montrarna är bokade och programmet börjar bli klart för höstens stora logistikhändelse.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Hogia flyttar in i molnet

Med Hogia Moveit får åkerierna realtidsuppdateringar från terminalerna och kan effektivisera sin planering.

Plus

Nu är cyklarna på frammarsch

Som klimatinitiativ är cykelfrakt svårslaget. Transportnet tog tempen på utvecklingen i Sverige som ligger en bra bit efter ett land som Nederländerna.

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Bring fortsätter satsning på handbollen

Logicenters köper logistikanläggning i Arlandastad 

Jobb & Karriär
Logent rekryterar i Norge

Trelleborg får ny destination i Litauen

563 miljoner i stöd till tågtransporter

1

Klart med ökat beställaransvar för transporter från 1 juli

Sagax bygger lager i Bromma

Preem köper ny depå i Göteborg

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203